Aviseringar
Rensa alla

Jensen södra - byta gymnasium, hjälp!


Ämnesstartare

Nathalielowes:

Hur lång tid tog processen med det hela bytandet då

En vecka. Jag gick första dagen på gymnasiet och sedan vägrade gå tillbaka. Jag stannade hemma tills bytet var klart, eftersom det var en väntetid. Det är så den första veckan efter gymnasiet har börjat. Om du byter nu så bör det inte ta mer än några dagar.

Nathalielowes:

vem vände du dig till

Direkt till Gymnasieantagningen. Det är där man måste vända sig till om man vill byta (du kan gå till vilken studievägledare som helst men dom måste i sin tur gå till Gymnasieantagningen).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amboshed:

Direkt till Gymnasieantagningen. Det är där man måste vända sig till om man vill byta (du kan gå till vilken studievägledare som helst men dom måste i sin tur gå till Gymnasieantagningen)

Så det är alltså bäst om jag går till gymnasieantagningen idag och sedan till min studievägledare på måndag? vill ju somsagt byta så fort som möjligt eftersom att det inte är bra att vänta för länge.

Amboshed:

En vecka. Jag gick första dagen på gymnasiet och sedan vägrade gå tillbaka. Jag stannade hemma tills bytet var klart, eftersom det var en väntetid. Det är så den första veckan efter gymnasiet har börjat. Om du byter nu så bör det inte ta mer än några dagar.

Nu har jag ju gått två veckor, men det borde väll ändå inte vara för sent att byta om jag tar tag i det nu? (Det finns ett par lediga platser på den skolan som jag vill söka till och det finns inga reserver).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

Jag kan inte riktigt uttala mig om det då jag är ett underbarn, halvsover på allt och får mvg ändå typ. Men har iaf inte hört några klagomål från andra i klassen på studierna.

Hehe okej! Förövrigt då, tillexempel var det lätt att skaffa vänner och sådant? (är väldigt social typ utav mig)


   
SvaraCitera

Nathalielowes:

Hehe okej! Förövrigt då, tillexempel var det lätt att skaffa vänner och sådant? (är väldigt social typ utav mig)

Haha, kan ju inte svara för andra skolor eller klasser, men alla är nice i min klass iaf. Tror att beteendelinjen drar till sig "rätt" människor. Det ska nog gå bra, bara du särar. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nathalielowes:

gymnasieantagningen idag och sedan till min studievägledare på måndag?

Ingen poäng att göra båda.

Det du bör göra är att skriva ett brev där det står vilken skola och program du vill byta till, tillsammans med alla dina personuppgifter samt din ansökningskod. Sen får du inte glömma din och dina föräldrars signatur.

Därefter tar du dig till Gymnasieantagningens kontor i Stockholm och lämnar in den där. Det är det snabbaste sättet.

Nathalielowes:

Nu har jag ju gått två veckor, men det borde väll ändå inte vara för sent att byta om jag tar tag i det nu?

Det är aldrig försent att byta, sålänge du kan hinna med målen för den terminen. Efter två veckor så har du missat all information och lära-känna-lekar vilket dom har, det gör så du kan bli någorlunda vilse i början.

Nathalielowes:

vill ju somsagt byta så fort som möjligt

Varför vill du byta förresten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amboshed:

et är aldrig försent att byta, sålänge du kan hinna med målen för den terminen. Efter två veckor så har du missat all information och lära-känna-lekar vilket dom har, det gör så du kan bli någorlunda vilse i början.

Har inte så svårt för att skaffa nya kompisar så det borde inte vara något problem, är väldigt social utav mig.

Amboshed:

Varför vill du byta förresten?

Känner att jag har kommit helt på fel linje, det är inget problem med klassen eller något sådant alls. Jag går i en skola som endast har 2 st linjer och jag vill alltså byta till en annan linje 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nathalielowes:

är väldigt social utav mig.

Bra, det är alltid klassen som strular för mig. Jag har inga problem med skolarbetet utan det är klasskompisarna som gör så jag flyr [blush]

Nathalielowes:

Känner att jag har kommit helt på fel linje

Då borde det vara ännu enklare att byta. Om det är klasskompisarna som är anledningen kommer bara studievägledaren säga "men det tar ett tag innan du kommer in i klassen" eller något annat bullshit [mad]

Förövrigt så kräver jag att du sen skriver hur det har gått.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amboshed:

Då borde det vara ännu enklare att byta. Om det är klasskompisarna som är anledningen kommer bara studievägledaren säga "men det tar ett tag innan du kommer in i klassen" eller något annat bullshit

Förövrigt så kräver jag att du sen skriver hur det har gått.

Hoppas verkligen att det kan göras så fort som möjligt, vill absolut inte vänta för länge [sad]. J

Jadå skriver så fort jag har kommit in 🙂


   
SvaraCitera