Aviseringar
Rensa alla

Jesu historia


Ämnesstartare

Finns den omtalad mer än i Bibeln?


   
Citera
Ämnesstartare

Det har du säkert bra koll på själv. Vill du upplysa oss?[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är Bibeln? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enligt gudfruktiga säkerligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i diverse andra evangelium förutom de som finns med i bibeln, andra samtida källor existerar inte tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

i diverse andra evangelium förutom de som finns med i bibeln, andra samtida källor existerar inte tror jag.

Panda:

Det har du säkert bra koll på själv. Vill du upplysa oss?

Då hade jag inte frågar

Det jag vet är:
Bevis för Jesus utanför Bibeln.

Flavius Josephus (Josefus antiquitates.)
Den 14 Nisan år 33 (motsvarar onsdagen 17 april i år 2011 efter solnedgången avrättades den galileiske snickaren och rabbin Yeshua ben Yosef, anklagad för anstiftan till uppror mot den romerska staten.

Den judiske historikern Josephus Flavius berättar att översteprästen Ananus (även kallad Ananias) någon gång under den tid som förflöt mellan ståthållaren Festus död, omkring år 62, och hans efterträdare Albinus ankomst ”lät församla et råd, för hwilket han framkallade JACOB som war Broder med JESUS, hwilken ock kallades CHRISTUS, samt några andra”.

Josephus säger vidare att Ananias anklagade dem för att ha överträtt lagen och beordrade att de skulle stenas. (Antiquitates Judaicae
(Den forntida judiska historien), den svenska utgåvan Flavii Josephi Judiska historia, tredje delen, 1749, sid.*376)


   
SvaraCitera