Aviseringar
Rensa alla

Jihadistofobin sprider sig efter det blodiga tystningsförsöket.


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Kudhos: De läser tidningen eller ser på tv och läser/ser MUSLIM + TERRORIST i stora bokstäver.

I de flesta nyheter jag har läst så står det islamistisk terrorism. Stor skillnad.

Kudhos: De ser MELLAN-ÖSTERN, ALLAH, TERRORDÅD, MUSLIM/ISLAMIST GRUPP, och det målar bilden av ett Terrordåd skett i allahs namn av några muslimer.

Ja, det är därför det är extra viktigt att vara noga med verklighetsbeskrivningen. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Petros Synthea:

I de flesta nyheter jag har läst så står det islamistisk terrorism. Stor skillnad.

Ja, det är därför det är extra viktigt att vara noga med verklighetsbeskrivningen. 

Men det är inte vad media vill. De vill ha STORA RUBRIKER. De flesta läser inte artiklarna utan snarare tar vad de får se och bygger en uppfattning på det. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Säpo pratar exempelvis om "våldsbejakande islamistisk extremism". Och man gör skillnad på jihadister från andra islamister osv. 
http://www.sakerhetspolisen.se/download/18.635d23c2141933256ea1d14/1381154798420/ijrapportweb.pdf


   
SvaraCitera

arabofobi?


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Kudhos:

Men det är inte vad media vill. De vill ha STORA RUBRIKER. De flesta läser inte artiklarna utan snarare tar vad de får se och bygger en uppfattning på det. 

Media har definitivt saker att lära och ett ansvar. Din kritik är ju inte precis ny, klickjournalistik är ju ett sådant begrepp som beskriver den realiteten bra. Bantade redaktioner, klickjournalistik är stora utmaningar för media. Som får allt svårare att få in intäkter i den konkurrens som internet innebär.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Anura: arabofobi?

Ja? Skeptisk


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Ja? Skeptisk

visste inte att det fanns något sådant


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

http://www.vox.com/cards/isis-myths-iraq/crazy-irrational

Även ISIS är tydligen en splittring från al-Quida. Så man kan säg att det finns splittringar även i den lilla jihadrörelsen. al-Quida tycker exempelvis att ISIS är för extrema. 

"ISIS used to be al-Qaeda in Iraq. But the group split apart from al-Qaeda in February 2014 because it wouldn't listen to al-Qaeda HQ's commands, including orders to curtail its violence against civilians. (That's right: it was too violent for al-Qaeda.) This ISIS-AQ divorce is a key reason why ISIS is so unremittingly violent, yet many people still lump the two groups together."


   
SvaraCitera

IS är ju en större grupp och den har du inte med i din bubbla. De är väl typ 17 000 personer eller hur många är dem egentligen?

Jag personligen tycker att araber är mer våldsamma pga att jag har blivit rånad (2014) min ett år äldre bror blev slagen av en arab då han tydligen hade gått in i hans Mamma (som han dock inte hade gjort över huvud taget) Min fyra år äldre bror blev misshandlad på Gotland av några invandrar ungdomar.
Sedan så har jag fått ett negativt bemötande av araber i högstadiet och ibland på stan.
Därför känner jag och mina bröder (jag har en äldre broder till som dock inte är emot invandrare på samma sätt).
Är det fel att vi tycker så pga. det som har hänt eller ska vi ändra oss?

PS: vi ogillar inte Alla araber snarare flertalet (åtminstone alla de som beter sig som shit).
Sedan så finns det Svenskar som är idioter osv. Det är jag fullt medveten om.
Vi har ju Peter Mangs och John Ausonius och andra idioter (i det stora hela, alla kriminella).


   
SvaraCitera

Boko Haram är mer brutala än ISIS.


   
SvaraCitera