Aviseringar
Rensa alla

Jobb inom datorteknik


Ämnesstartare

Tänkte att vi skulle skriva lite olika tips och förklaringar om olika jobb man kan ha inom datateknik, gärna länkar och beskrivningar till bra sidor och sånt.

Det är ett brett område och mycket överlappar lite och så, jag har mest tänkt inom mjukvara området, använda eller göra program.

Få se nu vad jag kan komma på, här är några saker som jag stött på:

Webbdesigner
Search Engine Optimization

Grafisk design
Spelprogrammerare
Webbprogrammerare
Programmerare av inbyggda system.
Desktop applikations utveckling
Support
Konfigurering av affärsystem (CRM, ERP osv.)

Ja vad för roliga grejer kommer ni på? hmm har glömt min braiga länk till nån SYO sida jag kolla på förut med alla yrken på och så.


   
Citera

Nu har jag definitivt gått vilse....


   
SvaraCitera

aroon:

Support

Helpdesk tekniker:
Om man gillar att sitta stilla 8 timmar om dagen och prata med retards som inte kan stava till Password1 för ca 18k i månaden helt utan förhoppningar om att flytta uppåt i stegen så är detta ett as bra jobb!
Om man nu blivit lurad till en arbetsintervju så kan man höra sig för vilken gräns de har på samtalslängd.
Om man faktist vill ha ett jobb som detta är det ganska enkelt förutsatt att man har en någorlunda teknisk-gymnasieutbildning,

Ett generelt tips är att hålla sig borta från storföretag för alla på storföretag vet att jobb betyder att de misslyckats med sin riktiga uppgift, att skjuta ifrån sig ansvaret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Helpdesk tekniker

Tack för beskrivningen, ja många får ju vara glad om dom har jobb överhuvudtaget nuförtiden så det kan man ju alltid leva på.

Jag tror att alla storföretag är olika, och ofta är skiljer det sig även mycket mellan bolagen inom företaget. Så är det där jag jobbar, ganska extrem skillnad mellan arbetsätten mellan bolagen. Om man är i en liten stad tror jag ett större företag kan ge en bättre möjligheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.arbetsformedlingen.se/yrken/YrkesOmrade.aspx?iYrkeOmradeId=3

Bästa länken jag hitta när jag googlade runt lite, står säkert massa där.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Datorer och IT


   
SvaraCitera

Bra tråd, men visst har den mer med skola och jobb att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns många skumma beteckningar. Här är några stycken.

* Applikationsingenjör
* Industriapplikationer
* Produkt/processutveckling
* Programmerare
* Programvarukonstruktion
* Programmerare, systemerare
* Programutvecklare, -varukonstruktör
* Systemutvecklare
* Systemkonstruktör, -designer
* Systemprogrammerare
* Systemutvecklare, -analytiker
* Utvecklingsarbete

Angående webbdesign. Jag har hört att det ska vara väldigt dåligt betalt. Mitt sunda förnuft säger också att det borde vara det, eftersom det är motsatsen till brist inom det yrket.


   
SvaraCitera
Åtta

sylar:

Angående webbdesign. Jag har hört att det ska vara väldigt dåligt betalt. Mitt sunda förnuft säger också att det borde vara det, eftersom det är motsatsen till brist inom det yrket.

Det är bra betalt när man väl får ett jobb. Timlönen är hög. Dock är det ett rent helvete, då man måste hanskas med klienter som inte har en aning om vad de snackar om. Sen eftersöker de ofta lösningar som gör att man måste vara både designer och programmerare. Så med tanke på att man ofta får göra två personers jobb så är väl lönen rätt pissig. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är bra betalt när man väl får ett jobb. Timlönen är hög. Dock är det ett rent helvete, då man måste hanskas med klienter som inte har en aning om vad de snackar om. Sen eftersöker de ofta lösningar som gör att man måste vara både designer och programmerare. Så med tanke på att man ofta får göra två personers jobb så är väl lönen rätt pissig. [rolleyes]

Jo, i och för sig så kanske det är ok betalt. Fast det vimlar av webdesigners, måste vara svårt att få något bra jobb inom det. Klienterna är rent utav dum i huvudet som du säger, så länge man inte skulle göra till ett företag som vet vad det handlar om.

Privatpersoner går det absolut inte att göra till eftersom de inte vet hur mycket arbete det är på en hemsida. De är aldrig nöjd med hur det ser ut och de är inte beredd att betala mer än 1000 kr fast hemsidan skulle ha ett värde på 30000kr.


   
SvaraCitera
Åtta

sylar:

Fast det vimlar av webdesigners, måste vara svårt att få något bra jobb inom det.

Att få jobb är skitenkelt. Att få ett bra jobb är assvårt. Att få jobb hos privatpersoner eller små företag är inte alls svårt, men då får man å andra sidan stå ut med att de är fullkomliga idioter och att det alltid blir problem.


   
SvaraCitera

sylar:

Angående webbdesign. Jag har hört att det ska vara väldigt dåligt betalt. Mitt sunda förnuft säger också att det borde vara det, eftersom det är motsatsen till brist inom det yrket.

sylar:

Fast det vimlar av webdesigners, måste vara svårt att få något bra jobb inom det.

Det beror så klart på vad du menar med webbdesign, men alla dessa människor jag känner (kanske runt 30 - 50 stycken) som har webben som sitt specialområde (webbutvecklare, webbprogrammerare, webbdesigners med mera) tjänar mellan 25 000 - 50 000 kr. Medel ligger kanske på runt 35 000 kr i månaden. Om man sedan tycker att det är bra eller dåligt är en helt annan sak.

På vilket sätt är det motsats till brist inom det yrket? Kollar man arbetsförmedlingen på lediga jobb relaterat till detta så finns det alltid massor (bara i dag hade det kommit in 12 olika webbjobb, tänk då att det kanske kommer in liknande varje dag och att vi då dessutom är inne i en lågkonjunktur och säker färre lediga jobb än annars) och varje gång det företag jag jobbat på söker webbexperter så får vi in väldigt få ansökningar och än färre av dessa håller tillräckligt hög kvalitet för att ens en intervju skulle vara värd att överväga. Jag skulle snarare säga att det råder brist inom denna bransch.

Men då menar jag naturligtvis också skickliga yrkesmän och kvinnor med en gedigen utbildning, erfarenhet och kunnande med ett imponerande portfolio. Och inte någon 16-åring som lekt lite i Dreamweaver samt gillar att göra roliga bilder med hjälp av Photoshops liqufy funktion.

Tänker du enbart på rena designers så är behovet av dessa lägre än för utvecklare men samtidigt så säger i alla fall min erfarenhet att det finns betydligt färre riktigt duktiga sådana i stället vilket drar upp deras marknadsvärde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Men då menar jag naturligtvis också skickliga yrkesmän och kvinnor med en gedigen utbildning, erfarenhet och kunnande med ett imponerande portfolio.

Dessa finns det förstås få av. Enligt mina erfarenheter så brukar inte många uppfylla detta kriterie eftersom många webbutvecklare som t.om har en examen inom området inte ens kunna följa webbstandarder och liknande.

Jakob_E:

Det beror så klart på vad du menar med webbdesign, men alla dessa människor jag känner (kanske runt 30 - 50 stycken) som har webben som sitt specialområde (webbutvecklare, webbprogrammerare, webbdesigners med mera) tjänar mellan 25 000 - 50 000 kr. Medel ligger kanske på runt 35 000 kr i månaden. Om man sedan tycker att det är bra eller dåligt är en helt annan sak.

Jag menar allt inom webbfronten som har med utveckling att göra. Alltså webbprogrammerare och designare. Har de 25000-35000 så är det ju ganska bra lön. Fast jag har hört så mycket innan om att det är så dåligt betalt. Å andra sidan har jag hört mycket gott om webbprogrammerare som har kunskap inom databaser och "serverteknologier".

Jakob_E:

och varje gång det företag jag jobbat på söker webbexperter så får vi in väldigt få ansökningar och än färre av dessa håller tillräckligt hög kvalitet för att ens en intervju skulle vara värd att överväga. Jag skulle snarare säga att det råder brist inom denna bransch.

Så det är så? Låter väldigt skumt, men intressant ifall det är sant. Jag trodde att det vimlade av webbutvecklare. Sedan tycker jag inte att det direkt är det svåraste jobbet heller. Om man säger såhär, de flesta företagen tar oftast in de som har en väldans massiv portfolio.

Jakob_E:

På vilket sätt är det motsats till brist inom det yrket?

Tycker det finns bra mycket fler webbutvecklare i förhållande till jobbmöjligheter för att det ska låta troligt att alla webbutvecklare får något jobb. Så jag resonerar.

Åtta:

Att få jobb är skitenkelt. Att få ett bra jobb är assvårt. Att få jobb hos privatpersoner eller små företag är inte alls svårt, men då får man å andra sidan stå ut med att de är fullkomliga idioter och att det alltid blir problem.

Just det där med fullkomliga idioter måste göra webbutveckling till det mest irriterande jobbet. Ja, till och med mer irriterande ibland än dessa skräckhistorier på IT-supporter.


   
SvaraCitera

Krypterare
Databastekniker
Fast dessa är väl lite mer matematiska än datorteknik[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NYSON_IS_BACK:

Bra tråd, men visst har den mer med skola och jobb att göra?

Mjo kanske det, men vissa lite mer speciella yrken känner bara datafolket till, t.ex. jobb inom "Search Engine Optimization". Och det var väll lite såna jag ville komma åt också.

Webbdesign är så jäkla brett, det räcker inte att man läst inf. w3c rekommendationer och pluggat i sig massa server skriptspråk antar jag.


   
SvaraCitera