Aviseringar
Rensa alla

jobba samtidigt som gå i skola? hjälp!


Ämnesstartare

har lite bråttom att börja tjäna egna pengar mer än på sommarjobb. mår inte bra hemma och vill/behöver kunna flytta hemifrån eller åtminstone ta hand om mig själv utan att vara beroende av mina föräldrar. någon som jobbar och går i skola samtidigt som kan tipsa om olika ställen man kan jobba någon dag i veckan eller vissa helger? åker ofta på tävlingar med mina hundar och vill egentligen inte behöva ge upp tävlingarna men känner att jag kanske inte har något val.. [cry] bor på landet utanför herrljunga så har hyfsat nära till tåg men tar väldigt lång tid att åka någonstans så kan inte jobba mer än någon kväll i veckan.. snälla hjälp!


   
Citera

antar att du går på gymnasiet? tror inte du skulle ha råd att flytta hemifrån om du bara jobbade kvällar eller helger isf.


   
SvaraCitera

Butiker, av dess olika slag. Mycket helgjobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

tror inte du skulle ha råd att flytta hemifrån om du bara jobbade kvällar eller helger isf.

nej det vet jag, men vill kunna komma härifrån så fort som möjligt..


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

tror inte du skulle ha råd att flytta hemifrån om du bara jobbade kvällar eller helger isf.

hänger helt på var man vill bo och hur man lever. Finns även vissa bidrag att få, inkvarteringsbidrag om man är <18 och bostadsbidrag om man är >18.

Men jobbar du heltid på helgerna räcker det utan tvekan till en billig lya, särskilt om du hittar ett kollektiv. Att skaffa ett jobb är dock svårt som fan.

Är du myndig än?


   
SvaraCitera

KingGurka:

Finns även vissa bidrag att få, inkvarteringsbidrag om man är <18 och bostadsbidrag om man är >18.

Det är 20 som är gränsen i de flesta kommuner nu för tiden om man fortfarande studerar på gymnasiet. Men gällande högskolestudier så blir det väl >18, skulle jag gissa.


   
SvaraCitera

galenolga:

Det är 20 som är gränsen i de flesta kommuner nu för tiden om man fortfarande studerar på gymnasiet. Men gällande högskolestudier så blir det väl >18, skulle jag gissa.

Är du säker på det? När jag kollar på försäkringskassans hemsida så ser det ut som att >18 så kan bostadsbidrag vara aktuellt, även om föräldrarna är försörjningspliktiga.


   
SvaraCitera

KingGurka:

>18 så kan bostadsbidrag

Tänkte på inackorderingsstödet. Men bostadsbidrag gäller om man skriver sig på ett eget place. Man får stå skriven hos förmyndare, men då blir det hela familjen som gör ansökan för båda lägenheterna vilket ger mindre pengar, eller något i den stilen, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Men jobbar du heltid på helgerna räcker det utan tvekan till en billig lya

ska dela lägenhet med 2 till så fort vi alla eller åtminstone 2 av oss har råd med hyran, så blir ju lite billigare då. problemet är ju att jag ofta tävlar på helger, lugnare med tävlingar nu på vintern iof men ändå.


   
SvaraCitera

sheltiegirl:

ska dela lägenhet med 2 till så fort vi alla eller åtminstone 2 av oss har råd med hyran, så blir ju lite billigare då. problemet är ju att jag ofta tävlar på helger, lugnare med tävlingar nu på vintern iof men ändå.

Mjo, delar du lägenhet blir det nog betydligt billigare. Tänk bara på att se till att ni har varsitt rum, annars blir det nog en väldigt kortvarig lösning.

galenolga:

Tänkte på inackorderingsstödet. Men bostadsbidrag gäller om man skriver sig på ett eget place. Man får stå skriven hos förmyndare, men då blir det hela familjen som gör ansökan för båda lägenheterna vilket ger mindre pengar, eller något i den stilen, tror jag.

Kan mycket väl stämma. Har inte så bra koll på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Tänk bara på att se till att ni har varsitt rum, annars blir det nog en väldigt kortvarig lösning.

den ena är min syster och vi delar rum redan nu och det fungerar utan problem[wink]


   
SvaraCitera

sheltiegirl:

den ena är min syster och vi delar rum redan nu och det fungerar utan problem[wink]

Ah, ska hålla tummarna för er! Men kan säga att det är jobbigare när man inte bor hemma. Men lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

jobbigare när man inte bor hemma

jag vet, har redan bott hemifrån 1 gång 1 år. gick i skola på annan ort, men hoppa av skolan o flyttade dfr hem igen


   
SvaraCitera

sheltiegirl:

hoppa av skolan o flyttade dfr hem igen

Åh, den sämsta situationen man kan vara i.

Om din hemsituation är helt outhärdlig så tycker jag att du borde vända dig till socialen. Det är ju inte bra om det ska behöva påverka din skolgång osv.
Det betyder ju dock inte att du ska strunta i jobb, det är ju alltid coolt att tjäna ihop stålarna själv. Men det kan vara jobbigt med allt på en gång när man redan har det jobbigt.


   
SvaraCitera

sheltiegirl:

[cry] bor på landet utanför herrljunga så har hyfsat nära till tåg men tar väldigt lång tid att åka någonstans så kan inte jobba mer än någon kväll i veckan.. snälla hjälp!

Internatskola?


   
SvaraCitera