Aviseringar
Rensa alla

JOBBA SUGER


Ämnesstartare

Let's face it: det är bara en liten, liten bråkdel av alla människor som får jobba med något de lika gärna hade kunnat göra gratis. Alla andra jobbar för att de måste och om de måste så kan de lika gärna inbilla sig att det är givande, karaktärsbyggande, självförtroendestärkande osv.

Visst suger det att man måste spendera 40 timmar i veckan med något som är allt från fruktansvärt lidande till ... uthärdligt? Faktum är att många av oss kommer få jobba med tråkiga saker i resten av våra liv.

Jag hade gärna tjänat pengar på mitt skrivande men jag är varken tillräckligt bra eller tillräckligt ambitiös för att lyckas. Det är därför jag (förhoppningsvis) kommer bli psykolog och ha ett yrke som jag trivs med men-som-jag-aldrig-hade-utfört-om-jag-inte-fått-pengar-för-det.

Jag hatar den här samhällskonstruktionen! Jag blir galen. Jag orkar inte jobba, jag vill leva.

Någon som håller med mig?


   
Citera

uppenbar:

Någon som håller med mig?

Delvis.

Tycker dock det är skönt att jobba, man får ett socialt nätverk. Sen är det skönt när man är bra på sitt jobb. Skulle dö av tristess om jag inte hade något att gå till. Men som sagt det bästa är att få pengar för något man tycker är kul men. Om jag skulle få välja mellan ett jobb där man får väldigt bra betalt men man inte tycker är roligt och ett jobb som man tycker är kul och man får betalt så man klarar sig.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fullochglad:

Tycker dock det är skönt att jobba, man får ett socialt nätverk.

Sociala nätverk kan man få på otroligt många sätt.

fullochglad:

Sen är det skönt när man är bra på sitt jobb. Skulle dö av tristess om jag inte hade något att gå till.

Om du slapp jobba hade du kunnat fylla ditt liv med roliga och givande saker! Roligare och mer givande än ett jävla jobb.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Sociala nätverk kan man få på otroligt många sätt.

Jo men jag tycker om att ha olika sociala nätverk och ibland för man samman dem.

uppenbar:

Om du slapp jobba hade du kunnat fylla ditt liv med roliga och givande saker! Roligare och mer givande än ett jävla jobb.

Hade jag haft pengar till det hade jag fortfarande jobbat men kanske bara på halvtid. Men börja med ett jobb som känns givande.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fullochglad:

Jo men jag tycker om att ha olika sociala nätverk och ibland för man samman dem.

Man kan skaffa olika sociala nätverk utanför sitt jobb [tard]

fullochglad:

Hade jag haft pengar till det hade jag fortfarande jobbat men kanske bara på halvtid. Men börja med ett jobb som känns givande.

Jag har ett jobb som är givande MEN DET FINNS SÅ MYCKET ANNAT SOM GER MIG MER. Bara för att ett jobb är "okej" så betyder inte det att man ska behöva stå ut med det, tycker jag. Att bara leva, lyssna på musik, vara, umgås, skapa, vad som helst är mer givande än ett jobb.


   
SvaraCitera

Jag hoppas att jag kommer jobba med något jag älskar. *hoppas* *hoppas* *hoppas*

Vad jobbar du med nu?


   
SvaraCitera

Jag pluggar med det enda målet att ha ett jobb som ger mig något (mer än lön).
Man ska tillbringa större delen av sitt liv på jobbet så självklart ska man försöka hitta något man är nöjd med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Vad jobbar du med nu?

Telefonhora. Okej i nuläget, varierande, intressant och bra betalt. Men precis som med vilket annat jobb som helst så suger det efter ett tag. Nyhetens behag lägger sig och allt man har kvar är måsten. Såklart det är KUL att vara telefonhora, men att se på film är så mycket ROLIGARE.

Myksa:

Man ska tillbringa större delen av sitt liv på jobbet så självklart ska man hitta något man är nöjd med.

Men är det inte att lura sig själv litegrann? Och whatever floats your boat, dude. Funkar det att lura sig själv så är det ju superbra, men bara för att man är nöjd med sitt jobb betyder det inte att man hade spenderat 40 timmar i veckan på det om man inte fått betalt för att det helt enkelt är så jävla fucking awesome.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Någon som håller med mig?

Det hade känts värre att inte bidra med något till samhället.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Telefonhora.

Bokstavligen eller menar du telefonförsäljare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Det hade känts värre att inte bidra med något till samhället.

Ja, men då är det din grej. Du rättfärdigar ditt jobb med att du är solidarisk och duktig och betalar skatt osv osv. Funkar det för dig är det ju asbra, men personligen har jag inget samvete som manar mig till att bidra.

daisy:

Bokstavligen eller menar du telefonförsäljare?

Bokstavligen.


   
SvaraCitera

uppenbar:

bara för att man är nöjd med sitt jobb betyder det inte att man hade spenderat 40 timmar i veckan på det om man inte fått betalt för att det helt enkelt är så jävla fucking awesome.

Jag tycker att man ska nöja sig (men inte sluta söka efter mer) med "nöjd" eftersom det är väldigt svårt att ha ett jobb man verkligen gillar.

Jag har förhoppningar om att jag kommer gilla mitt jobb. Nu pluggar jag högskola och då får man välja något man är intresserad av.
Sedan så skulle man såklart vilja hålla på med det mindre än 40 timmar i veckan. Mer fritid tackar man aldrig nej till.

Finns ju också de som säger att man absolut inte ska hålla på med det man gillar mest. Om hundar är det bästa man vet så ska man inte jobba med det. Vad ska man då göra på fritiden?
Jag vet inte men känns som om omväxling blir något väldigt viktigt.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Man kan skaffa olika sociala nätverk utanför sitt jobb [tard]

Jo men arbetskolegor är ett nätverk sen har man flera till.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Jag hatar den här samhällskonstruktionen! Jag blir galen. Jag orkar inte jobba, jag vill leva.

Medhåll.

uppenbar:

Bokstavligen eller menar du telefonförsäljare?
Bokstavligen.

[love]


   
SvaraCitera

uppenbar:

Jag hatar den här samhällskonstruktionen! Jag blir galen. Jag orkar inte jobba, jag vill leva.

Tro mig, du anar inte hur jävla mycket jag håller med dig.


   
SvaraCitera