Aviseringar
Rensa alla

jobba utan rast!? äta i smyg?


Ämnesstartare

Hej jag har börjat ett sommarjobb nu. Första dagen fick jag reda på att vi inte har någon rast och alltså inte någon tid att äta något av en kollega. Jag äter frukost kl 8 och är hemma igen 16.00, och jag MÅSTE äta något därimellan, inte minst med tanke på att det är ett skapligt fysiskt jobb där vi rör på oss hela tiden. Jag jobbar fem timmar och då har man enligt avtal inte rätt till någon rast, vilket jag tycker är sjukt. Det beror på vilken tid på dagen det är. Skillnad om det är från sex på kvällen till elva, då man kan äta mat innan.

Jag skulle kunna äta en macka i smyg eftersom man jobbar skapligt ensam, ska jag göra det eller ska jag äta riktig mat till frukost. Är det någon som har erfarenhet av det här?
Stör mig något enormt på det, fem timmar kanske inte är så mycket men när man åker buss en timma innan så blir det det.


   
Citera
Ämnesstartare

Nirvana:

Jag jobbar fem timmar

Var jobbar du?


   
SvaraCitera

ät på bussen
är riktig mat till frukost


   
SvaraCitera

är inte det olagligt? [n]


   
SvaraCitera

du har rätt till en halv timmes frukost
och en halvtimmes lunch

be din arbetsgivare läsa arbetsmiljö lagen


   
SvaraCitera

men ja, ta med macka och frukt typ


   
SvaraCitera

inte riktigt men nästan. ät någon macka eller frukter så funkar det.


   
SvaraCitera

jobbar du som modell eller?[shake]


   
SvaraCitera

Ät riktigt ordentlig frukost och ät på toa.


   
SvaraCitera

fast det är ju så det brukar vara ;P
om man jobbar 6h en dag har man rätt till 1h rast/lunch vad det nu än är för tid.
så 5h arbete och 1h rast/whatever


   
SvaraCitera

Crypto:

om man jobbar 6h en dag har man rätt till 1h rast/lunch vad det nu än är för tid.

Olika inom olika fack.

på liseberg hade vi elvatimmarsdagar utan raster (eller ja, rast-när/om-du-hinner-principen). Under högsäsongen käkade man ju på stående fot.


   
SvaraCitera

Budolicious:

på liseberg hade vi elvatimmarsdagar utan raster (eller ja, rast-när/om-du-hinner-principen). Under högsäsongen käkade man ju på stående fot.

[tard]
trodde det fanns lagar som skyddar en från slavtider ;D


   
SvaraCitera

äh, käka på bara. om du jobbar ensam eller med personer som inte är benägna att skvallra för chefen så är det ju lugnt.


   
SvaraCitera

Crypto:

trodde det fanns lagar som skyddar en från slavtider ;D

hotell- och restaurangfacket är värdelöst verkligen.
Men vafasen, man täcker ju upp för varandra. och tredje/fjärde året var man ju elit, så det var egentligen inga problem.


   
SvaraCitera

Lägg en fet kabel i chefens lunchlåda.


   
SvaraCitera