Aviseringar
Rensa alla

Jobbig hund


Ämnesstartare

Hej!

Nu är det så att min pojkväns familjs hund är asjobbig, eller nej, alla tre. Ägaren har inte stor erfarenhet av hund, deras första hund var en vuxen golden, sedan ibörjan av året skaffa det en hundvalp som inte har någon form av diciplin, sedan för ett tag sedan skaffade dem EN TILL VALP. Varför skaffa fler problem än vad man redan har.. Men nu till frågan, uppenbarligen tror den äldre valpen att han är ledaren, han lyssnar ingenting och är jättejobbig. Han hoppar upp på en hela tiden, följer efter en för att 'se vad man ska göra', slickar den andra hanens snopp 24/7, drar av en armarna när man är ute och går..

vad göra?


   
Citera

Lämna in för avlivning.
Dold text: Ägarna alltså...


   
SvaraCitera

letsgowithit:

slickar den andra hanens snopp 24/7

I think it's a gay dog!

Näää men ta ett snack med ägaren, säg att det inte går att sköta hundar på det sättet.


   
SvaraCitera

Kastrera hundarna och säg att de ska gå på dressyrkurs.


   
SvaraCitera

ring "It's me or the dog" och hävda att det är ett mycket brådskande fall.

Eller gör som isola sa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Prata med ägaren först och främst. Säg att deras hundar behöver tränas och aktiveras så att de inte orkar hålla på. Finns kurser.
Och om valpen hoppar och är hysterisk (som valpar ofta är) så tar man bara lugnt men bestämt ner den igen, efter några gånger så fattar den troligen. Sen är det ju bra att lära in ett stanna-kommando. Inte så svårt egentligen, men finns som sagt kurser som ägaren bör gå. Och valpen följer efter för att den är nyfiken, men om man inte vill att den ska vara hack i häl hela tiden så kan man sätta upp kompostgaller eller liknande. Men då får man räkna med att valpen skriker lite.


   
SvaraCitera

letsgowithit:

drar av en armarna när man är ute och går..

letsgowithit:

vad göra?

Man stannar, väntar tills hunden tittat på en, sen fortsätter man gå. Rinse repeat. Träna kontaktövning.

Fast problemet är ju såklart mycket mer omfattande än så, givetvis [blush]
De borde inte ha hund öht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

letsgowithit:

Nu är det så att min pojkväns familjs hund är asjobbig, eller nej, alla tre.

sparka dem hårt som fan.... det är vad jag skulle göra


   
SvaraCitera

hur gamla är valparna? tycker det låter som ganska normalt valp beteende med att hoppa på en å följe efter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu vet jag inte varför du lägger dig i deras vardagslydnad eller varför du måste ta hand om dom. Men det låter som att vardagslydnad kurs (eller privat), alt unghunds/slyngelkurs eller valpkurs (beroende på ålder) skulle vara en bra idé.

Att valparna är jättejobbiga och inte lyssnar är inte deras fel någonstans, de beror på hur bra man övar kontakt med sin valp m.m. Så för att få en bra grund så rekommenderar jag att gå kurs![y] Brukar gå bra att gå till närmaste brukshundsklubb och höra sig för. Eftersom att ni inte lär ha så stor kolla på vilka instruktörer som är bra och inte.


   
SvaraCitera

Alla hundar är jobbiga. Bara att acceptera.


   
SvaraCitera