Aviseringar
Rensa alla

Jobbigt att behöva ha is i magen!


Ämnesstartare

Har gjort om i mina musflockar och nu hör jag hur de skriker när de bråkar (gör upp rang och sådant) min modersinstinkt skriker att jag skall sära på dem och ha dem som jag hade innan, men då riskerar jag att mina kommande musbebisar blir dödade istället (och detta kommer att sluta). Annars så måste jag ha den dräktiga honan ensam och det är inte bara olagligt, det skulle vara jobbigt att se henne ensam också. [sad] Förvisso så skulle jag kunna ha henne med en av mina hanar, men då blir hon ju omparad direkt efter att hon fött och det känns inte så snällt att låta henne ha två kullar med 21 dagars mellanrum.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Annars så måste jag ha den dräktiga honan ensam och det är inte bara olagligt

Är det olagligt att ha dem för sig? [tard]

(Är det olagligt per se, eller tolkas djurskyddslagen så bara?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Har gjort om i mina musflockar och nu hör jag hur de skriker när de bråkar (gör upp rang och sådant) min modersinstinkt skriker

usch hatar detta men lyckligtvis är det ju ej för alltid de bråkar oftast. [sad][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Är det olagligt att ha dem för sig?

Ja, står i L80 att man skall hålla dem i par eller grupp.

Postorderhoran:

usch hatar detta men lyckligtvis är det ju ej för alltid de bråkar oftast.

Ja, det är skitjobbigt! Jag har dock lyckats sammanföra två obesläktade hanar tidigare, vilket oftast anses vara "omöjligt"... Men det är is i magen som gäller! Ingen blev ju skadad eller så heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

ag har dock lyckats sammanföra två obesläktade hanar tidigare, vilket oftast anses vara "omöjligt"...

ville skrika åt tanten på fyra-tassar i linköping. De hade två hanar i varsin sketaliten bur för att "de är så jävla elaka och vi rekommenderar inte folk att köpa två hanar då de faktiskt inte kan gå tillsammans".

Fattar ej hur de lyckats misslyckats då vi satt ihop avelsverksamma hanar från olika uppfödningar i "pauserna" mellan kullarna utan att komma ens i närheten av farligt :S

men vet att marsvin är lättare än möss, eller har för mig det iaf.
är sämst på alla smådjur som inte är marsvin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

ville skrika åt tanten på fyra-tassar i linköping. De hade två hanar i varsin sketaliten bur för att "de är så jävla elaka och vi rekommenderar inte folk att köpa två hanar då de faktiskt inte kan gå tillsammans".

En tjej på min praktik som föder upp marsvin har sina hanar i olika burar för att hon anser att det är "omöjligt" att ha dem i hop! Sa till henne att jag visste flera tjejer (syftade bland annat på dig dårå, efter som att du berättat detta tidigare) som utan några problem har sina hanar ihop under avelspauserna och då svarade hon bara "Haha, jag har fött upp marsvin länge och kan nog detta bättre än du!" ville slå henne på käften. [mad]

Postorderhoran:

men vet att marsvin är lättare än möss, eller har för mig det iaf.
är sämst på alla smådjur som inte är marsvin.

Ja, jag tror att möss är värre också. Eller de orsakar väl värre fysiska skador på varandra efter som att de är mer bitiga av sig än marsvin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

"Haha, jag har fött upp marsvin länge och kan nog detta bättre än du!"

gillar denna kommentar. Så otroligt stolt. Kan ej ta kritik. För hon har minsann glada djur som får sitta ensamma och sörja ihjäl sig tills de får träffa brudar och knulla ihjäl sig tills de får mjölksyra i parningsmusklerna. Klart hon har koll på läget bättre än alla andra. Trams.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

gillar denna kommentar.

Hon fäller sådana kommentarer hela tiden och det är så JÄVLA irriterande. När en kaninhona hade fått ungar (där vi praktiserar så föder de upp nästan alla djur själva) så gjorde jag så som jag alltid gör d.v.s. lyfte upp kaninungarna ur boet, räknade dem och kollade så att de hade fått mat. Då blev hon SKITSUR och påstod att man inte alls kunde göra så med kaninungar för då dödar mamman tydligen ungarna... Jag har ALDRIG NÅGONSIN haft en kaninhona som dödat sina ungar på grund av det, men hon påstod att hon visste bättre än jag (och hon har aldrig haft en kaninkull).

Så plockade hon ut två veckor gamla musungar i butiken! Upptäckte detta två dagar senare och då hade de magrat av ordentligt, satte tillbaka dem med mamman men ändå dog några av dem... De hade tydligen hunnit sälja en också. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Så plockade hon ut två veckor gamla musungar i butiken!

hur gamla ska de vara för att säljas/skiljas från mami?
Vet bara marsvin, att det är absolut minimum på 4 men man gärna behåller dem till 5-6.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

hur gamla ska de vara för att säljas/skiljas från mami?

Samma som för marsvin, 4-6v. Hanarna måste dock skiljas från mamman vid 4v för annars får hon en kull till 21 dagar senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

4-6v

eh.... ett par dagar för tidigt kan ju va okej, men efter bara halva "barndomen"?!?!
Förstår att du vill klå upp henne. psykiskt eller fysiskt är irrelevant.


   
SvaraCitera