Aviseringar
Rensa alla

Jogga 2 km


Ämnesstartare

grisarkansjunga:

Om man joggar 3 ggr i veckan 2 km kommer det ge något resultat?

Ja. Och när du gjort det ett tag så kan du öka träningen med minuter istället för öka på sträckan. Praktiskt, enklare att göra så.

Och variera jogg och gång, speciellt när du ökar tiden på dina joggturer.

3 ggr / veckan räcker för att höja sin kondition.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grisarkansjunga:

Om man joggar 3 ggr i veckan 2 km kommer det ge något resultat?

Det kommer deffinitivt göra resultat.

Dock måste du tänka på två saker:
1) Precis när du börjat så kommer det kännas tungt, som om det bara blir jobbigare och jobbigare. Ge inte upp bara pga detta. Det kommer bli lättare.
2) När det blir lättare, bli ej nöjd. Spring längre sträckor när du orkar detta. Finns många olika träningsprogram på olika hemsidor.
Det finns ett på www.lidingoloppet.se som får dig att från att inte springa alls till att orka springa 3 mil. Träningsschemat är nog fem månader långt, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SSIR:

Huh, lite försiktigt?
Min kropp skulle inte ens klara av det

Det trodde inte jag heller för någon vecka sen 🙂

shajjn:

Och när du gjort det ett tag så kan du öka träningen med minuter istället för öka på sträckan. Praktiskt, enklare att göra så.

Hur menar du med att öka träningen i minuter? Springa samma sträcka fast saktare? fattar ej 😛

Borgeus:

Det finns ett på www.lidingoloppet.se som får dig att från att inte springa alls till att orka springa 3 mil. Träningsschemat är nog fem månader långt, tror jag.

Rolig utmaning!

Var ute och spring nyligen min vanliga 2 km runda och jag klarade springa i princip hela rundan. Nu vill man ju fortsätta springa den några gånger så man kan gotta sig i allt självförtroende som det ger.
Men som någon skrev, man ska väll snabbt förlänga sträckan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grisarkansjunga:

Hur menar du med att öka träningen i minuter? Springa samma sträcka fast saktare? fattar ej 😛

Det han menar är att du istället för att springa 2km springer i 10min.. sen så springer du i 15min. Sen om du springer 3km eller 2km eller 1,8km är oväsentligt.

grisarkansjunga:

Var ute och spring nyligen min vanliga 2 km runda och jag klarade springa i princip hela rundan. Nu vill man ju fortsätta springa den några gånger så man kan gotta sig i allt självförtroende som det ger.
Men som någon skrev, man ska väll snabbt förlänga sträckan.

Jag var också precis ute, sprang 7,5km. Värdelös tid. Över en timme, för fan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

sprang 7,5km.

holy :O
Sprang du hela tiden?

Förövrigt förstår jag iofs att det ger resultat..
Men jag menar gör jag något vettigt eller kan det lika väl kvitta?
Såna som springer en gång i månaden kan ju egentligen bara skita i det för konditionens skull.

Borgeus:

Det han menar är att du istället för att springa 2km springer i 10min.. sen så springer du i 15min. Sen om du springer 3km eller 2km eller 1,8km är oväsentligt.

Det låter väldigt klokt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grisarkansjunga:

holy :O
Sprang du hela tiden?

Stannade och stretchade två gånger.

grisarkansjunga:

Förövrigt förstår jag iofs att det ger resultat..
Men jag menar gör jag något vettigt eller kan det lika väl kvitta?
Såna som springer en gång i månaden kan ju egentligen bara skita i det för konditionens skull.

Mmm.. man ska åtminstone springa två gånger i veckan. Jag har träning tre dagar i veckan, vilket bygger upp en grundkondition. Sen så har jag en gång i tiden varit riktigt bra tränad. Sprungit 1mil på 42minuter, 1500meter på 3,30, 5km på 19,59 osv.

grisarkansjunga:

Det låter väldigt klokt.

Det är klokt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Mmm.. man ska åtminstone springa två gånger i veckan. Jag har träning tre dagar i veckan, vilket bygger upp en grundkondition. Sen så har jag en gång i tiden varit riktigt bra tränad. Sprungit 1mil på 42minuter, 1500meter på 3,30, 5km på 19,59 osv.

Vad tränar du för något?
Mm, jag var också väldigt vältränad för ett par herrars år sedan.
Tränade fotoboll, hockey och red.
Då var man ung och fylld med energi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grisarkansjunga:

Vad tränar du för något?
Mm, jag var också väldigt vältränad för ett par herrars år sedan.
Tränade fotoboll, hockey och red.
Då var man ung och fylld med energi

innebandy. Spelar med ett division5-lag som är ett B-lag till ett division 3-lag. 🙂

😛 när jag var ung så tränade jag 10pass i veckan + match. 🙂


   
SvaraCitera

2 km är ju inte mycket om du gör det 3 ggr. i veckan. Varför inte varje dag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

P när jag var ung så tränade jag 10pass i veckan + match. 🙂

det är ju bara jobbigt 😛
Jag tyckte jag hade fullt upp att hinna med skola, vänner, familj osv 😛

Sagitta:

2 km är ju inte mycket om du gör det 3 ggr. i veckan. Varför inte varje dag?

Har inte ork att springa varje dag och är rädd att det tillslut bara blir jobbigt. Men ska öka sträckan steg för steg så den blir längre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grisarkansjunga:

det är ju bara jobbigt 😛
Jag tyckte jag hade fullt upp att hinna med skola, vänner, familj osv 😛

Jag hade inga vänner, och trivdes inte jättebra hemma?

grisarkansjunga:

Har inte ork att springa varje dag och är rädd att det tillslut bara blir jobbigt. Men ska öka sträckan steg för steg så den blir längre

Spring varannan dag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grisarkansjunga:

Men jag menar gör jag något vettigt eller kan det lika väl kvitta?

Ja, det är utmärkt start.
Gå ut tre dagar i veckan och jogga, varierat med gång efter behov, din 2 km-runda.
Öka tiden kontinuerligt vecka efter vecka. Men det är också okej att stanna på en tid i mer än en eller två veckor.

Ex.

Vecka 1. Ungefär 14 min (2 km)
Vecka 2. Du är ute totalt 15 min.
Vecka 3. - 17 min
Vecka 4. - 18 min
Vecka 5. - 18 min
Vecka 6. - 19 min
osv.
ev. gångtid alltid inräknat.

Inom 2-3 månader kan du antagligen nöta 20-30 min-rundor utan besvär. Fortsätt nöta, pröva springa lite snabbare, pröva springa/gå längre turer.

Anledningen till att fokusera på tid snarare än sträcka eller tempo är för att det är skonsammare för den ovane nybörjaren.

grisarkansjunga:

Har inte ork att springa varje dag och är rädd att det tillslut bara blir jobbigt. Men ska öka sträckan steg för steg så den blir längre

2-3 dagar i veckan är ett bra mål!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Jag hade inga vänner, och trivdes inte jättebra hemma?

sorry..

Borgeus:

Spring varannan dag?

Ja det är det jag gör nu ungefär.

shajjn:

Anledningen till att fokusera på tid snarare än sträcka eller tempo är för att det är skonsammare för den ovane nybörjaren.

Ditt program låter verkligen jätte bra.
Tror det är lättare att tävla mot tiden än mot kilometerna med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grisarkansjunga:

Tror det är lättare att tävla mot tiden än mot kilometerna med.

Absolut. Och om du inte riktigt orkar får du öka gångtiden.
Och gör rundorna svårare genom att minska gångtiden.

dåligt ex:

20 min totalt, varav 15 min jogg och resterande 5 min gång
(3 min jogg + 1 min gång, upprepa).

Annan gång eller vecka:
20 min totalt: 16 min jogg och 4 min gång (8 min jogg + 2 min gång, upprepa två gånger)

Men känn dig inte tvungen att slava efter exakta minuter osv, det är i sig opraktiskt.
Gå på känn hellre! I början kan det vara bra att kika lite extra på klockan däremot, så man vet vad man gör och ser att man faktiskt ökar sina rundor med ex antal minuter för varje vecka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grisarkansjunga:

sorry..

Jag var "hemma" på planen och i spåret. Inte konstigt att jag fick bra konditiion

grisarkansjunga:

Ja det är det jag gör nu ungefär.

Mm.. nu försöker du bara öka sträckan o tiden. 🙂


   
SvaraCitera