Aviseringar
Rensa alla

Joggning ^^


hejpej123:

Förresten, bästa sättet enligt experter etc att springa på är framsidan av foten, inte hälen.

beror väl på vad du springer (distans el intervall)

men generellt om du ska springa långt har alla tränare/friidrottare jag någonsin träffat sagt att man ska "rulla" på foten (alltså, först hälen i, sen "rulla" fram till tårna)


   
SvaraCitera

hejpej123:

spring helst barfota

ingen bra idé....


   
SvaraCitera

Ibland ser man ju människor som springer helt förjävligt - sen ser man de som springer så lätt, och fint och ba [love].

Men hur springer man egentligen på bästa sätt? Vad är det som vi gör fel vi som ser förjävliga ut när vi springer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

oj [crazy] låter som man skulle riva upp fötterna hela tiden, men antar man blir härdad?
ungefär hur långt springer du då?

Just nu kan jag inte springa särskilt långt utan att mina vader/fötter sätter ifrån då jag inte vant mig vid barfota särskilt bra än, men ca 3km joggar jag nästan dagligen. Igår sprang jag 8km barfota så jag fick lite sår på fötterna men inte sådär jätte farligt 😛

Om du tittar på dina fötter nån gång vid tåknölarna så ser du att du har extra hud där så man börjar inte med jätte noobiga fötter 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

beror väl på vad du springer (distans el intervall)

men generellt om du ska springa långt har alla tränare/friidrottare jag någonsin träffat sagt att man ska "rulla" på foten (alltså, först hälen i, sen "rulla" fram till tårna)

Att landa på mittendelen/främre delen av foten har människan gjort sen vi utvecklade våra nuvarande fötter, man minskar stötar och tappar inte lika mycket fart då. Tro mig, vi är inte gjorda för att landa på hälen när vi springer.

Sen angående barfota som du verkar vara negativ till, så kan man köpa "vibram five fingers" som är som en handske för skorna.

http://therunningbarefoot.com/?page_id=1209
http://barefootrunner.org/faq.htm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

louie:

Men hur springer man egentligen på bästa sätt? Vad är det som vi gör fel vi som ser förjävliga ut när vi springer?


   
SvaraCitera

hejpej123:

Att landa på mittendelen/främre delen av foten har människan gjort sen vi utvecklade våra nuvarande fötter, man minskar stötar och tappar inte lika mycket fart då. Tro mig, vi är inte gjorda för att landa på hälen när vi springer.

mm, jag tror mer på dig än på friidrottstränare som arbetar på bosön


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

mm, jag tror mer på dig än på friidrottstränare som arbetar på bosön

Nåväl, du gör som du vill.


   
SvaraCitera
kachin

hejpej123:

Igår sprang jag 8km barfota så jag fick lite sår på fötterna men inte sådär jätte farligt 😛

Om du tittar på dina fötter nån gång vid tåknölarna så ser du att du har extra hud där så man börjar inte med jätte noobiga fötter 😛

heh okej [crazy] mjo det är ju sant i o för sig.
intressant det här. har två par skor jag springer i, ett par dämpande joggingskor och ett par utan dämpning med broddar som jag springer i skogen med. känns alltid bättre med de utan dämpning, visst jag springer ju på mjukare underlag, men även på asfalt. känns naturligare än med nån klump som sitter på foten och styr [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

känns naturligare än med nån klump som sitter på foten och styr

Exactly 🙂


   
SvaraCitera