Aviseringar
Rensa alla

Johanna 23, blev nekad jobb i mataffären för att hon var tjej.


Ämnesstartare

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20831911.ab

En tjej blev nekad jobb i en affär pga sitt kön. Affären hade redan flera tjejer som jobbade där och ville nu anställa en kille för att öka jämställdheten, men Johanna kände sig diskriminerad och gick till DO och fick 75.000 i skadestånd efter förlikning med affären.

Diskussion: Anser ni att det var diskriminering? Borde inte feministerna tycka att det var jättebra med en arbetsgivare som tänkte på jämställdhet? Eller är jämställdhet bara bra när det gynnar kvinnor? Tror ni att en kille också hade kunnat casha in 75K om situationen hade varit den omvända?


   
Citera

"Du lämnar nu flashback"
Sure, why not


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väcker minnen

Blev nekad praktikplats på café när jag gick i 8an pga kön :((((


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tveksamt om en kille hade kunnat göra samma sak. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En kille hade inte fått något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jasmineborg: Eller är jämställdhet bara bra när det gynnar kvinnor?

detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men detta kan ju fungera som ett, vad säger man.. Typ trendsättande mål eller nåt, så närhelst man som man blir diskriminerad igen så kan man peka på detta målet och därmed vinna. SÅ korrupt är inte systemet att endast kvinnor kan bli diskriminerade, eller? Isf så flyttar jag till Danmark.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men i sak så är det klart jag håller med, fuck affären för att diskriminera utifrån kön. Jävla äckel. Butiksägarna beter sig ju som politikerna typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser inte riktigt poängen med jämn könsfördelning i en affär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

detta

Tickstart:
Men detta kan ju fungera som ett, vad säger man.. Typ trendsättande mål eller nåt, så närhelst man som man blir diskriminerad igen så kan man peka på detta målet och därmed vinna. SÅ korrupt är inte systemet att endast kvinnor kan bli diskriminerade, eller? Isf så flyttar jag till Danmark.

Tickstart:
Men i sak så är det klart jag håller med, fuck affären för att diskriminera utifrån kön. Jävla äckel. Butiksägarna beter sig ju som politikerna typ.

Det räcker med ett svar Blink Ta bort två och lägg till resten i den första.


   
SvaraCitera

Om DO fick rätt i fallet så var det diskriminering. Oavsett


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klart tre svar är bättre än ett! Rodnar


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:
http://www.do.se/sv/Om-DO/Forlikningar-domstolsarenden/Mittuniversitetet-2014710/

Tumme upp
det är rätt äcklande att DO ens ger könskvotering ett uns av respekt. Det bådar inte väl för framtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men nä va är detta för skit. Då borde väl alla som inte kom in på sitt förstahandsval för att de vill ha 50/50


   
SvaraCitera