Aviseringar
Rensa alla

Johanna 23, blev nekad jobb i mataffären för att hon var tjej.


Tickstart:

Tumme upp
det är rätt äcklande att DO ens ger könskvotering ett uns av respekt. Det bådar inte väl för framtiden.

de förhåller sig ju bara till rådande lagstiftning. ville peka på att den omvända diskrimineringssituationen förekommer och att det är något som beivras av do. något som ifrågasatts i tråden.


   
SvaraCitera

Ej diskriminering enligt mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aj, får ont i hjärnan av att läsa att det faktiskt förekommer och inte i någon hemsk mardröm jag haft 


   
SvaraCitera

Jag sökte en tjänst på Ica för några år sedan. Men det var en tjej de sökte. Hade jag som kille då anmält detta hade jag inte fått ett öre. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte att en man hade fått 75 000 kr i skadestånd. 
Man som kvinna/feminist borde väl vara glad att butiken vill ha det jämställt mellan könen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaja, kvinnor har alltid rätt till allt och är jämtvoch ständigt diskriminerade, men vi män? Skulle vi fått skadestånd? Hahahaha absolut inte. Jag börjar blu så jävla pist off på detta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blir lite smått irriterad på dessa dåligt grundade antaganden att det inte hade fått samma resultat om det var en man som händelsen handlat om. 
Tycker att det är märkligt beslut från arbetsgivaren men tror absolut att det hade varit samma sak om det varit en man i identisk situation. 


   
SvaraCitera

Armagedon:
Jag sökte en tjänst på Ica för några år sedan. Men det var en tjej de sökte. Hade jag som kille då anmält detta hade jag inte fått ett öre. 

rogernw:
Tror inte att en man hade fått 75 000 kr i skadestånd. 
Man som kvinna/feminist borde väl vara glad att butiken vill ha det jämställt mellan könen. 

adaq:
Jaja, kvinnor har alltid rätt till allt och är jämtvoch ständigt diskriminerade, men vi män? Skulle vi fått skadestånd? Hahahaha absolut inte. Jag börjar blu så jävla pist off på detta!

player one:
http://www.do.se/sv/Om-DO/Forlikningar-domstolsarenden/Mittuniversitetet-2014710/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta är inte diskriminering. Det är sådant här skräp som får kvinnan att framstå som det "svagare könet" - att tjejen får rätt i sådana här fall. Hur mycket vi än tycker att det inte finns något "svagare kön" så anser jag att samhället gång på gång gör saker som ändå får kvinnan o framstå som det "svagare könet" - just detta med att det ska daddas och man ska vara så försiktig och så med kvinnor, som att dom är så sköra och går sönder.

Detta är så fel och exempel på när det där med jämlikhet gått överstyr och åt fel håll.

Ni som säger att en kille/man inte fått ett öre: Jag tror inte att en kille/man ens hade anmält.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag insåg att jag motsäger mig själv för ingen här är tankeläsare så jag måste utveckla lite: Om tjejen + tre killar intervjuats och tjejen är mer kompetent och bättre än alla tre killarna så är det kvotering och kvotering är jag emot - då är det fel - men - om man så intervjuat en endaste kille som är bättre kvalificerad än tjejen så är det rätt och tjejen borde inte fått ersättning.

Det står inte hur den som fick tjänsten i stället är i jämförelse med henne.

Men handlar detta om kvotering så finner jag det motsägelsefullt att man dömer till nackdel för könskvotering medans man vill se könskvotering. Vilket är det som gäller då? Könskvotering endast inom mansdominerade yrken eller bara när det gäller vdar?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Det står inte hur den som fick tjänsten i stället är i jämförelse med henne.

Tror att de flesta som söker jobb i butik har snarlika kvalifikationer. Största skillnaden är väl mellan de som jobbat i butik innan och de som inte har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: http://www.do.se/sv/Om-DO/Forlikningar-domstolsarenden/Mittuniversitetet-2014710/

Var du tvungen att gå tillbaka till mitten av föregående år för att hitta ett fall där den drabbade är man? Bläddrade för skojs skull igenom en lista av föregående fall och kunde mig i stort sett bara se kvinnor. En av männen hade dessutom diskriminerats primärt efter sin etniska börd då också. Alla förstår väl att det förekommer fall, men att det inte är lika konsekvent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blir ju väldigt tydligt från artikeln för övrigt att det inte rörde sig om jämställdhet, utan sexism.


   
SvaraCitera

Weeaboo:

Var du tvungen att gå tillbaka till mitten av föregående år för att hitta ett fall där den drabbade är man? Bläddrade för skojs skull igenom en lista av föregående fall och kunde mig i stort sett bara se kvinnor. En av männen hade dessutom diskriminerats primärt efter sin etniska börd då också. Alla förstår väl att det förekommer fall, men att det inte är lika konsekvent.

det var inte så många fall att bläddra genom. så många fall driver de inte. dessutom så är det väl en rätt specifik situation, av vilka det inte fanns särskilt många oavsett vilket kön den anmälande hade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Könskvotering enligt feministerna är bara bra när det handlar om att få in fler kvinnor i en viss bransch, inte tvärtom. Hurra för jämställdhet.


   
SvaraCitera