Aviseringar
Rensa alla

Johannesört


Ämnesstartare

Någon som har testat johannesört mot nedstämdhet/depression?
Tyckte ni att det fungerade ba?
Några särskilda effekter/bieffekter?
Under hur lång tid åt ni det?

Eller någon som provat något annat icke receptbelagt eller receptbelagt och lite kommentarer runt det [cute]

Funderar på att prova johannesört nämligen mot min "lätta" depression.. men jag känner mig lite tveksam till naturläkemedel..


   
Citera
Ämnesstartare

Aldrig prövat, testa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

placebo,d sitter i huvet,du kan bli frisk på socker om du så bara tror på d.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

placebo,d sitter i huvet,du kan bli frisk på socker om du så bara tror på d.

Fast Johannesört har faktiskt en bevisad klinisk effekt mot lättare nedstämdhet.

Jag är också tveksam till naturläkemedel i allmänhet, men många har hjälpts av Johannesört, så du kan ju alltid prova. Dock rekommenderar jag dig att läsa på lite om det först. Det fanns en annan tråd om det där jag skrev en miljon mil om det, och jag minns att det var någonting som jag var lite tveksam till. Så ja, läs på först. Johannesört

Annars har jag provat 5-HTP, och det funkade bra för mig. Du kan ju kolla upp det också. 5-HTP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gjorde det ett tag. Men det hjälpte inte. Hmm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kände ingen skillnad av det. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

Fast Johannesört har faktiskt en bevisad klinisk effekt mot lättare nedstämdhet.

jag vet,men d mesta sitter i huvet,men d är rätt att d är bevisat ja


   
SvaraCitera

Ät inte johannesört om du äter P-pills bara, eller kolla upp om du kan det. Johannesört gör att vissa P-piller slås ut.


   
SvaraCitera

majan:

jag känner mig lite tveksam till naturläkemedel..

Förutom att de kanske inte funkar så finns risken att vanliga läkemedel slås ut av naturläkemedlen, så om du äter nåt annat bör du kanske rådgöra med din läkare innan.
Har inte testat johannesört själv, käkar vanlig antideppmedicin och får för allt i världen inte kombinera dem då de egentligen tycks ha ungefär samma effekt. Så skillnaden är väl mest att antideppmedicinen är mer koncentrerad och antagligen syntetiskt framställd.
Vet inte alls om johannesört kommer funka på dig, men dess effekt är som sagt kliniskt bevisat. Dock hjälper det nog inte på svårare symtom då effekten blir lägre i och med dess relativt låga koncentration. Men då du beskriver din depression som mild så kan det ju vara värt att testa! Det enda du har att förlora är väl pengar, och eventuellt andra läkemedels effekt om du äter sånt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Johannesört är ju dock inte bra i längden om jag inte minns fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majan:

men jag känner mig lite tveksam till naturläkemedel..

Klokt, med tanke på att sisådär 80% eller så av våra mediciner härstammar ur växtriket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majan:

Funderar på att prova johannesört nämligen mot min "lätta" depression.. men jag känner mig lite tveksam till naturläkemedel..

Det är inget fel på naturläkemedel. Apotekens mediciner brukar dock ha större effekt eftersom att dessa läkemedel är mer koncentrerade. Du bör inte ta naturläkemedel och apotekens läkemedel samtidigt om du inte vet vilka effekter de har tillsammans. Naturläkemedel är trots allt läkemedel fastän de hör till folkmedicinen. Johannesört kan ha positiv verkan om det verkligen är en lätt nedstämdhet du känner. Är det en depression det rör sig om måste du ta reda på orsaken, helst genom att prata med någon. Det är svårt att lösa sånt själv.


   
SvaraCitera

Jag har provat det och jag kände faktiskt av en förändring till det bättre. Tyvärr var jag så jävla deprimerad att den lilla skillnaden inte gjorde någonting för mig alls. Men om man har lättare besvär kanske det är värt att prova.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltforingenting:

Jag har provat det och jag kände faktiskt av en förändring till det bättre. Tyvärr var jag så jävla deprimerad att den lilla skillnaden inte gjorde någonting för mig alls. Men om man har lättare besvär kanske det är värt att prova.

Exakt vad jag tänkte skriva. Mådde aningen bättre och sömnproblemen blev bättre. Men blev tvungen att börja äta antidepp sen ändå.

Men till en "mild depression" (vad fan det nu är) så är det värt ett försök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera