Aviseringar
Rensa alla

Joseph Goebbels, Anders Borg och den stora lögnen


Ämnesstartare

Moderaterna har ju som bekant vuxit sig starkare och starkare på senare kanske främst med hjälp av diverse snygg pr/propaganda. Man gör en sak och har sedan fräckheten att säga att man står för motsatsen. Tex så kallar man ju sig "det enda arbetarpartiet" osv.

Några av dom slugaste analyserna och tankarna när det gäller masshypnos och propaganda kommer från NSDAP-folket i Tyskland så som Adolf Hitler och Joseph Goebbels, Hitler pratade ju om den stora lögnen som var lättare att sälja in än den lilla lögnen och Goebbels likaså å betona vikten av att hamra in den här lögnen gång på gång precis som man har gjort med sloganen det nya arbetarpartiet/det enda arbetarpartiet.

Spridandet av falsk information var grundstenen i "den stora lögnen"-doktrinen.

En annan uppenbar lögn är ju att vi som är ett av världens rikaste länder inte skulle ha råd med en välfärd och att låga skatter är en förutsättning för tillväxt även om vi dom senaste 20-30 åren har haft högre tillväxt än USA trots dubbelt så höga skatter.

Ett annat typisk propagandaknep är att använda sig av speciella laddade ord som har en positiv association hos lyssnaren/mottagaren tex att vara "ansvarsfulla" och "ta ansvar för Sverige" vilket Borg och Reinfeldt älskar att säga sig när dom skär ner på div saker. Hitler gjorde också detta genom att prata med ord som man tyckte lät bra på den tiden typ "folkgemenskap".

Detta är ganska intressant tycker jag att titta på dessa parareller, visst är dom inte helt jämförbara men ändå så visar på att man iaf till viss del har samma människosyn om man approachar folket, opinionen med samma metoder. Vad tycker ni? Kan ni se fler parareller? Hur utbrett är det bland våra partier? osv


   
Citera
Ämnesstartare

"The size of the lie is a definite factor in causing it to be believed, for the vast masses of the nation are in the depths of their hearts more easily deceived than they are consciously and intentionally bad. The primitive simplicity of their minds renders them a more easy prey to a big lie than a small one, for they themselves often tell little lies but would be ashamed to tell a big one."
Hitler förklarar den stora lögnen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju så politik fungerar, säg vad folket vill höra och gör sedan som du själv vill. Blir det konflikt, förneka all kännedom och öppna pudelkennel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle inte säga att det här är något som är speciellt för Moderaterna, även om jag starkt ogillar dem...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jag skulle inte säga att det här är något som är speciellt för Moderaterna, även om jag starkt ogillar dem...

Nej det menar inte jag heller men dom var ett ganska tydligt exempel precis som också sossarna och folkpartiet hade varit + att det är modeterna som hårdast satsar på propaganda å pr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

att det är modeterna som hårdast satsar på propaganda å pr.

Ja det har du nog rätt i, men Kristdemokraterna håller också på väldigt mycket med det där tycker jag. Även om deras inte går så väldigt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Ja det har du nog rätt i, men Kristdemokraterna håller också på väldigt mycket med det där tycker jag. Även om deras inte går så väldigt bra.

kristedemokraterna är på väg ut och är således inte lika mycket av ett hot


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att hävda att alliansens samlade propagandamakare skulle ha ens i närheten av den förmåga som goebbels hade är en förolämpning mot allt (eller mycket av det) som jag håller heligt. ta tillbaks det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

att hävda att alliansens samlade propagandamakare skulle ha ens i närheten av den förmåga som goebbels hade är en förolämpning mot allt (eller mycket av det) som jag håller heligt. ta tillbaks det.

självklart är dom ganska svaga wannabees, handlar mer om vart dom söker inspiration


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

självklart är dom ganska svaga wannabees, handlar mer om vart dom söker inspiration

i likhet med alla andra som försöker sig på propaganda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta försök att ta billiga poänger genom nazijämförelser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blodrödhehe:

Sluta försök att ta billiga poänger genom nazijämförelser.

är det inte intressant hur makten fungerar? världen förändras men vissa grundläggande mekanismer består, det är intessant psykologi också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

är det inte intressant hur makten fungerar? världen förändras men vissa grundläggande mekanismer består, det är intessant psykologi också.

Är du inte kapabel till att göra en analys utan nazijämförelser?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blodrödhehe:

Är du inte kapabel till att göra en analys utan nazijämförelser?

Jo men den rubriken skulle ha mycket mindre aftonbladeteffekt plus att nu är denna likhet som diskuteras, den är också korrekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

da.

Du har varit rolig på senaste. [y]


   
SvaraCitera