Forumet - Julafton

Julafton

1304 1 20

hola amigos, firar ni jul? isåfall är ni troende till någon religion som firar jul? om inte: varför firar ni jul?

Spana också in:

Besvärlig formulering. Ordet jul är ursprungligen namnt på det hedniska julblotet som firades här i Sverige vid samma tid. 

Men: 

betterthanyou: ja, firar jul & är inte troende till en religion som firar jul
... liksom de flesta andra svenskar gissar jag. Julen är en icke religiös familjetradition och det är bra att den finns så folk har en förevändning att umgås med familj/släkt någon gång per år. Gillar den nostalgiska känslan av att vara ett barn med paus från vuxenlivet som infinner sig bland det vulgärt grälla julpyntet. Bryr mig inte längre så mycket om julklapparna men äter för en gång skull godis och uppfyller familjeplikt. Det är fint med glänsande pappersprydnader, smällkarameller i färglada högar här och där i rummet, röda tomtar och lysande ljus. Den svenska julen är ju i vilket fall en blandning av hedniskt och kristet.
Hade jag möjlighet att själv bestämma, så skulle jag inte fira varken jul eller andra högtider. Är inte mycket för firanden och tycker att det är himla segt och långdraget.
Men jag gör det då de äldsta i släkten väldigt gärna vill ha mig med. Och för att det skulle bli ett himla liv på päronen om jag vägrar. Bor ju hemma, så har inte mycket att välja på för att bevara husfriden.
Annat blir det den dagen då jag skaffar mig eget. Möjligtvis.