Aviseringar
Rensa alla

Julbak


Ämnesstartare

Inte julasses utan bakande, som ni kanske förstår. Så era juliga rumpor kan ni behålla för er själva. 

Glad andra advent!!!!!!!!
Har/ska ni baka/t någonting juligt? Och gör ni det ensamma eller med vänner/familj?
Släng upp era recept och bilder! Jag ska nog försöka mig på glutenfria pepparkakor (min nyköpta mumintrollpepparkaksform måste användas!!) och/eller lussekatter jag. Snart. Nästa advent kanske. Stod och pillade på ett paket saffran igår i alla fall, vilket var steg ett får man väl ändå säga.

nny4wc7


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Har blivit tvingad att hjälpa till att baka pepparkakor Tumme upp


   
SvaraCitera
time
 time

Vi ska laga lussebullar och egen glögg!


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Funderar på att baka i veckan pepparkakor, lussekatter och kanske en saffranslängd med marsipan i, om jag orkar. Har i all fall kommit så långt att allt som behövs finns i skafferiet.


   
SvaraCitera
mynona

Jag bakar ente förutom som ett sätt att umgås med vänner. Mamma bakar förstås något till jul. Jag har föreslagit halvmånar, men det har hon sagt är för krångligt, det är tydligen bara moster som lyckas med dem inte hon, så det får bli något annat, vi får se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi som behövt extra hjälp i skolan ska baka lussekatter, wienerbröd och pepparkakor och laga julmat ihop


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har gjort pepparkakshus på skolan. Brukar ha födelsedagsbak runt jul


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har bakat saffranskaka, kommer göra igen

200 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 pkt saffran
1 sockerbit
1 ½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
florsocker

sätt ugnen på 175 grader. smält smöret i en kastrull och låt det svalna. vispa ägg och socker pösigt. stöt saffran med en sockerbit och tillsätt till de vispade äggen tillsammans med smöret och mjölken. blanda mjölet med bakpulvret och rör ner i smeten.

smörj formen och grädda i nedre delen av ugnen i 45 minuter. brukar garnera med siktat florsocker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska köpa pepparkakor på ICA istället och vara sur över att vanliga pepparkakor suger. Det finns ingen återvändo från cedropepparkakor.

Ingen.


   
SvaraCitera

Gott! Jag kokade risgrynsgröt inatt och hade det som snask med massa kanel och honung, gott Rodnar


   
SvaraCitera
Exner

time:
Vi ska laga lussebullar och egen glögg!

(Y)


   
SvaraCitera

Har bakat 2 satser lussekatter redan men de tar slut så fort så det blir nog 2 satser till innan jul! 🙂 sen har jag gjort egna pepparkakor 🙂 nästnästa helg blir det att göra knäck och annat godis till julafton 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zatzumaz:
Har bakat 2 satser lussekatter redan men de tar slut så fort så det blir nog 2 satser till innan jul! 🙂 sen har jag gjort egna pepparkakor 🙂 nästnästa helg blir det att göra knäck och annat godis till julafton 🙂

mysigt och ambitiöst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:
Gott! Jag kokade risgrynsgröt inatt och hade det som snask med massa kanel och honung, gott Rodnar

hur länge lät du den puttra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1/2 sats saffransbullar blev det i går eftermiddag att mumsa på nybakade framför TVn. 


   
SvaraCitera