Aviseringar
Rensa alla

Julen är inte kristen.


Ämnesstartare

Rudolf kügersmatter:

De flesta organiserade religionernas seder härstammar från hednisk kultur då de var tvungen att härstamma någonstans ifrån början. Och inom i stort sett alla primitiva kulturer har man haft en stark tradition att tillbe naturen med en sed för alla våra årstider. Med andra ord, kristna var inte först med julen - de bara vidarutvecklade den. varför göra en så snäsig trådstart när vi alla här borde smutta glögg och vara trevliga mot varandra?

Dricka glögg gör jag men trevlig är jag inte ens på julen [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Då kan ju jag göra Ramadan till en högtid då man bara får äta när solen är uppe

Varsågod. Inte för att du kommer få någon genomslagskraft eller att det skulle vara jämförbart men visst; kör på.


   
SvaraCitera

Någon fick helt klart inte sin iPhone5 i julklapp.


   
SvaraCitera

RakatKadaver:

Någon fick helt klart inte sin iPhone5 i julklapp.

Hahaha visst :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RakatKadaver:

Någon fick helt klart inte sin iPhone5 i julklapp.

Jag har redan en så varför skulle jag ens önska mig en sån? [crazy]


   
SvaraCitera

Homer:

Jag har redan en så varför skulle jag ens önska mig en sån?

Aj-ajaj.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RakatKadaver:

Aj-ajaj.

Funderar dock på att sälja den. Om jag gör det så meddelar jag dig. Då kan du skriva att jag är sur för att jag inte har en iPhone5 nästa gång jag startar en tråd [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God morgon på dig också. Det är inte som att "paganism" eller "hedendom" är en enhetlig religion, utan snarast ett nedsättande uttryck för religioner som inte är abrahamitiska. Men, ja, det är korrekt att grundstommen till Julen är lagd av asatron.


   
SvaraCitera

Homer:

Trött man bli på alla kristna som säger att julen är deras högtid. Julen kommer ifrån Paganismen. Kom på era egna högtider istället för att sno andras era douchebags

Vad är julen egentligen då? Datumet? Utövandet i form av frenetiskt ätande, supande och konsumerande? Jag tror och hoppas att inte kristna försöker säga att ätandet, supandet och konsumerandet tillhör den kristna högtiden. Idén bakom julen som kristen är snarare att man firar födelsen av världens frälsare på samma datum som andra religioner och folk har firat särskilda högtider på. De kristna är väl ensamma om att fira Jesu födelse så tekniskt sett har de ju inte snott någon annans högtid? Om du menar att det är samma datum så kan vi ju rätt snabbt komma fram till att mer eller mindre samtliga stora högtidsdagar delas av många olika religioner och folk - mig veterligen är inte detta heller ett modern fenomen så det blir la svårt att hitta den "skyldige"?

Jaja, präktiga personer som försöker sno åt sig högtider är aldrig kul. Nu tycker jag istället att var o en firar sin variant av jul och som föregående talare sa "mutta glögg och vara trevliga mot varandra" istället 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Trött man bli på alla kristna som säger att julen är deras högtid. Julen kommer ifrån Paganismen. Kom på era egna högtider istället för att sno andras era douchebags

Dra något gammalt över dig (förslagsvis din mor) och mytta någon annanstans.


   
SvaraCitera