Aviseringar
Rensa alla

Julsånger


L Y S:

Jadu, bra fråga.

Mitt svar är:
1) En låt som allmänheten har anammat som en jullåt
2) Text som handlar om bl a jul, hopp, medkänsla, december, snö, kristendom
3) Själva musiken kan ha bjällror och melodier som påminner om tidigare jullåtar

Låter bra!  Blink

L Y S:

Hela julen är egentligen religiös...så det passar bra ihop ändå.

Missförstå mig inte... jag  Hjärta  julen och jag  Hjärta  julmusik och jag  Hjärta  julmaten och jag  Hjärta  att alla liksom coolar ner lite mer över julen än vad vi vanligtvis gör en vanlig helg.
Oavsett om vi ser på julen som en religiös högtid eller inte. Enl kristendomen föddes ju Jesus i julhelgen men det är naturligtvis bara spekulationer. Enl vissa litteratur- och historieforskare föddes Jesus i påskhelgen istället. Skeptisk


   
SvaraCitera

L Y S:

Peter Jöbacks version på svenska anses dock vara en jullåt.

Well jo men det är inte samma låt


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:
Detaljer... Hallelujah betyder prisa Jah, eller Jahve, som är Guds namn. 

Hur vet du vad han heter


   
SvaraCitera

L Y S:

Jadu, bra fråga.

Mitt svar är:
1) En låt som allmänheten har anammat som en jullåt
2) Text som handlar om bl a jul, hopp, medkänsla, december, snö, kristendom
3) Själva musiken kan ha bjällror och melodier som påminner om tidigare jullåtar

Men då finns det ju hundratals icke jullåtar som hamnar under den genren


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Hur vet du vad han heter

Därför att du inte är den förste som frågar. 


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

stanislavdenstore: Julmusik, det ultimata tortyrredskapet

Mycket glad


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Bananlåda: Men då finns det ju hundratals icke jullåtar som hamnar under den genren

Har du exempel som uppfyller de tre kriterierna jag listat men inte är jullåtar?


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Därför att du inte är den förste som frågar. 

Det var inte svaret på min fråga


   
SvaraCitera

L Y S:

Har du exempel som uppfyller de tre kriterierna jag listat men inte är jullåtar?

Aha nä trodde inte du mena att dom skulle uppfylla alla kriterier hih


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Det var inte svaret på min fråga

Du kan googla, för det är OT. 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Du kan googla, för det är OT. 

Yeye har lätt för att spåra ur ibland


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Yeye har lätt för att spåra ur ibland

Jag tycker inte att de håller så hårt på den regeln här som på Flashback, vilket är bra, för ibland tar jag upp exempel som leder till OT. Även om jag tycker det är relevant.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Bananlåda: Aha nä trodde inte du mena att dom skulle uppfylla alla kriterier hih

Jag tror att det räcker med att de uppfyller 2 av 3 kriterier. Men anyhow, om du upplever att någon låt skapar julkänsla i dig trots att den inte uppfyller kriterierna är det bara att posta här. Jag har själv personliga låtar som känns som jullåtar för mig, men samhället i övrigt kanske inte tycker det eller ens känner till dem...


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Jag tycker inte att de håller så hårt på den regeln här som på Flashback, vilket är bra, för ibland tar jag upp exempel som leder till OT. Även om jag tycker det är relevant.

Nä men det finns typ bara två moderatorer för tillfället och inga av dom är väl super aktiva, vad jag har märkt bara


   
SvaraCitera