Aviseringar
Rensa alla

Källtips till historiauppsats om antisemitism och islamofobi


Ämnesstartare

Jag ska göra uppsats där jag relaterar antisemitismen a la nazityskland till islamofobin a la nationalistpartier i europa i nutid. Jag är jävligt sent ute, men jag skulle gärna höra någon som rekommenderar mig bra källor vad gäller båda ämnena och belyser frågan ur ett större perspektiv. Alltså, inte rena skolbokfaktakällor. Kollat igenom bokhyllan men utan att hitta så mycket. Ska bläddra lite i Fundamentalisternas kamp av Tariq Ali (som min BF spartakus har tjatat i ett år att jag ska läsa) + jag har lite från liedman ur "från platon till kriget mot terrorismen" men jag gillar liedman, så om han berört ämnet i någon annan bok ni läst så säg till.

Alltså, jag menar inte att källorna skulle relatera dessa olika ämnen till varandra åt mig, det är inte det jag frågar efter, även om såna källor vore ännu mer intressanta.

Ge mig tips!
Sming och övriga får gärna svara i denna tråd och ge mig finfina källor från islamofober själva, var inte blyga små pojkar, det skulle vara guld värt att även ha lite mer konkreta exempel på de mer extrema islamofoberna som övergår till konspiracism likt Hitlers syn på judar även om dessa inte är en del av något större parti.

OBS detta är ingen diskussionstråd och vad ni än skriver tänker jag inte börja diskutera frågan med er, jag ber er låta bli att diskutera med varandra också.


   
Citera
Ämnesstartare

Lycka till med uppsatsen!

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu fattar jag inte, vad för typ av källor är du ute efter exakt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nu fattar jag inte, vad för typ av källor är du ute efter exakt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andreas Malm skriver massa om islamofobi, men han är samtidigt en galen mupp och Hizbollah-kramare. Men om du är bra på källkritik kan det nog vara värt att läsa, finns säkert en hel del fakta om inte annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nu fattar jag inte, vad för typ av källor är du ute efter exakt?

allt! Jag kollar sen om jag vill ha det, räknar inte med så mycket i denna tråd egentligen, tänkte mest testa eftersom jag sitter här utan källor.
Från islamofobers egna uppfattningar till historiker som skriver om naziideologi till någon som översatt olika nationalistpartiers partiprogram till svenska/engelska osvosvosv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså det är typ en boktipstråd (eller länktips) om någon läst något den tyckte var givande och kan rekommendera eftersom jag sitter här helt utan någonting.

Rödingajävel:

Andreas Malm skriver massa om islamofobi, men han är samtidigt en galen mupp och Hizbollah-kramare. Men om du är bra på källkritik kan det nog vara värt att läsa, finns säkert en hel del fakta om inte annat.

tack, ska kolla upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Lycka till med uppsatsen!

åh skrev du någonting pinsamt, berätta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej.

Rasism - En historisk översikt. Där tar historikern George M Fredrickson upp bland annat antisemitismen.

Andra världskriget - vad det egentligen handlade om. Andra världskriget ur ett marxistiskt perspektiv.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/06/islamofobin-har-gamla-rotter-i-europa

Artikel om islamofobin.

Har några böcker här hemma som jag glömt titeln på, som jag inte hittar. Återkommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker att du ska läsa benazir bhuttos bok, försoning: islam, demokrati och västvärlden.
hon skrev om vad islam står för, hur bilden på islam förändrades efter 9/11 osv.

mkt bra bok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har länge velat läsa Ytterligheternas tidsålder av Eric Hobsbawm och misstänker att den kan tänkas analysera iaf Nazismen ganska ingående.

S-E Liedman verkar i sin tur också använda honom iom att en text han skrivit om honom kommer som typ andra träff om man söker på Hobsbawm och det korta 1900-talet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/06/islamofobin-har-gamla-rotter​-i-europa

seriöst passaro tycker du den där var bra :S alltså bra grundfakta i början men fy fan vilket snurrigt jävla bängtroll som skrivit artikeln.
Vissa meningar är ju nästintill obegripliga pga hans kassa, eller snarare obefintliga meningsuppbyggnad och totalt avsaknad av röd tråd i hans egna personliga resonemang. fattar ingenting av vad han menar.

jag som blev glad över någon som skulle besvara andreas malms bok (som vi tydligen hade i bokhyllan och som jag ska läsa) framför allt om jag kunde få till olika synsätt på islamofobi med idealistisk och materialistisk historiesyn men.. ja. Det var ju helt omöjligt att förstå hans nästintill schizofrena resonemang.

[mad]

(jag är inte dum i huvudet vilket jag var rädd för när jag inte förstod någonting spartakus fattar inte heller något och han är jättesmart!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

attar ingenting av vad han menar.

läste inte artikeln innan jag länkade :$

framtidstron är död:

materialistisk historiesyn

Jag, personligen är rätt påläst inom denna historiesyn. Om det hjälper dig något. Fast mig kan du ju knappast ha som källa, så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

läste inte artikeln innan jag länkade :$

Riktig dålig stil 🙁 ni skulle ju rekommendera saker ni tyckte var bra vafan googla kan väl jag också

passaro:

Jag, personligen är rätt påläst inom denna historiesyn. Om det hjälper dig något. Fast mig kan du ju knappast ha som källa, så...

nee det är mest jämförelsen man tjänar betygsmässigt på och då måste jag ha två källor att använda 😀
Men jag frågar dig om jag undrar något inte spartakus kan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Men jag frågar dig om jag undrar något inte spartakus kan!

hehe det sa jag mets för att vara trevlig men det förstod du nog kommer inte fråga dig om någonting

:D:D


   
SvaraCitera