Aviseringar
Rensa alla

Känner mig så ensam och i behov av intim kärlek


Ensamvargen:

Vems fakta? Inte för att vara sådan men vill faktiskt vara lite källkritisk.

Vetenskapens. Alltså tester som har utförts och sen oberoende granskats av andra forskare.

isola:

Svag är inte motsatsen till ledartyp.

Antingen är man sådan att man mer är rakryggad, självsäker, medkännande o.s.v. eller så är man mer en ynkrygg som saknar självsäkerhet och inte har medkänsla för andra utan bara skyddar sig själv och sitt ego. Man kan också vara allt däremellan men man är antingen närmare den ena eller den andra varianten.

isola:

Om vi skulle påverkas mest av våra gener så skulle alla syskon med gemensam uppväxt bete sig likadant.

Nej. Om vi mest skulle påverkas av våra gener, säg fördelningen 70/30 så skulle det innebära att enäggssyskon har ungefär lika humor, intressen, val av partner, val av yrke o.s.v. även om de växt upp i olika familjer.

Läs fakta:
Länk 1
"This leads to the conclusion that the similarities between twins are due to genes, not environment"

Ännu ett exempel:
​​​Länk 2

Nu är det dags för dig att presentera några källor, tack.

isola:

Arbetslösa föräldrar alltså?

Nej. Föräldrar som bryr sig om sina barn kanske går ner i arbetstid, tar ut sin föräldraledighet fullt ut o.s.v. Varför ska man skaffa barn om man inte ska ta hand om de? Är de en typ av trofé att visa upp för sällskapet?


   
SvaraCitera

xyz123:

Vetenskapens. Alltså tester som har utförts och sen oberoende granskats av andra forskare.

Din källa var en sammanställning av fakta från flera olika böcker. Hur vet jag att inte faktan tagits ur sitt sammanhang för att passa den bild som vill förmedlas bättre? Hur vet jag vad böckerna har fått sin fakta ifrån?

Sedan kan det vara relevant att kolla vilka det är som är forskare. Är det lågavlönade kvinnor eller högavlönade män? Är det personer från arbetarklassområden eller personer från medelklassområden?

Men du får ju tro på dina faktasanningar om du vill det.


   
SvaraCitera

Oavsett om det är biologiskt betingat eller ej så finns det vissa grejer hos killar som de flesta tjejer gillar. Orkar inte skriva ner allt jag kommer att tänka på men lite sexistiska grejer är det väl...

Och NEJ, jag tänker inte på detta:

isola:

flesta kvinnor vill ha någon dominant som kan styra över dem och tillvaron.


   
SvaraCitera

It's been makin' lonesome onry and mean


   
SvaraCitera
gulan

åh vad jag känner igen mig! jag gick med samma jävla klass från 4:an till nian. Gjorde också ifrån mig så att allas första intryck på mig blev blygt [shake] ville byta klass typ sen dess eftersom man mognar och ändras men tyvärr är man ju typ stämplad, blev iaf hur mycket bättre som heslt nu när jag började gymnasiet [y]


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Hur vet jag att inte faktan tagits ur sitt sammanhang för att passa den bild som vill förmedlas bättre? Hur vet jag vad böckerna har fått sin fakta ifrån?

Research du vet... Och sen bör tilläggas att det inte är böcker utan vetenskapliga artiklar. Lite skillnad där.

Här är direktlänkar till 3 av 4 av källorna som anges i artikeln. Vissa behöver du betala för om du vill läsa mer utförligt:
Källa 1
Källa 2
​​​Källa 3

Måste jag göra allt jobb åt dig? Vilken fakta baserar du dina åsikter på? Om du nu menar att du baserar dina åsikter på dina åsikter så kommer här en *facepalm*.

Ensamvargen:

Sedan kan det vara relevant att kolla vilka det är som är forskare. Är det lågavlönade kvinnor eller högavlönade män? Är det personer från arbetarklassområden eller personer från medelklassområden?

Jag vet inte hur mycket du vet om den vetenskapliga metoden men den är uppbyggd på principer som gör den oberoende av människors personlighet, sociala status o.s.v.


   
SvaraCitera

xyz123:

Vi har i oss en biologisk kraft som finns där i bakgrunden och den säger oss att hitta människor som verkar livsdugliga. Nature is a bitch, men så är det.

För att åter gå till diskussionen och inte snacka om faktasanningar. Du tror alltså att det finns en direkt biologisk orsak till vem vi väljer som livspartner och att den vi väljer är en person som är frisk och fertil på grund av att evolutionen säger att vi ska knulla fram fler barn?


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Du tror alltså att det finns en direkt biologisk orsak till vem vi väljer som livspartner och att den vi väljer är en person som är frisk och fertil på grund av att evolutionen säger att vi ska knulla fram fler barn?

"Tror" nej, jag vet iom faktasanningen som du verkar förneka. För de flesta är det så, men ja det finns alltid undantag. Jag syftar på den stora mängden i mitten på normalfördelningskurvan.

Du knullar ju bara för att evolutionen programmerat dig så. Tror du sex är något bra i sig själv för att universum tycker det? Vi är programmerade att äta, dricka, knulla, sova...och sen dö. That's it. Tror du sexet har någon andlig dimension eller?


   
SvaraCitera

xyz123:

nej, jag vet iom faktasanningen

Western society, humans use neither an “opposites-attract” nor a “reproductive-potentials-attract” decision rule in their choice of long-term partners but rather a “likes-attract” rule based on a preference for partners who are similar to themselves across a number of characteristics.

Din källa osv. Vet inte hur jag ska tolka det här. Känns preics som att “reproductive-potentials-attract” är det du säger är faktasanning men hela undersökningen kom till slutsatsen att likheter attraherar. Är det inte konstigt.

xyz123:

Du knullar ju bara för att evolutionen programmerat dig så.

Ja, men jag protesterar mot ditt antagande att jag (och alla andra) innerst inne vill ha en stor stark alfahane med cash och status som partner. [rolleyes]


   
SvaraCitera
mynona

xyz123:

Tror du sexet har någon andlig dimension eller?

Människan har dock inte bara sex för att producera barn. Det kan visst ha en "andlig" dimension i den meningen att man kan ha sex för att till exempel uttrycka kärlek, eller helt enkelt för vanlig enkel njutnings skull. Bara för att man inte är religiös innebär det inte att man behöver tro att människan bara är ett enda cellpaket av biologiska instinkter och inget mer. Människan har utvecklats och har numera ett utvecklat känsloliv. Faktaforskning i alla ära, men nog verkar det osjälvständigt att inte ha en egen åsikt och ett resonemang om en fråga.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Känns preics som att “reproductive-potentials-attract” är det du säger är faktasanning men hela undersökningen kom till slutsatsen att likheter attraherar.

Jo, fast å andra sidan står det att de som väljer partners som är lika en själv har mer stabila förhållanden och därför en högre andel barn som själva blir stabila, överlever och sedan själva har högre potential att skaffa egna barn och fortsätta sprida generna. Biologi även där.

"marriages between individuals who accurately assess themselves and prospective partners and who pair assortatively on a trait-by-trait basis are expected be more successful on average (i.e., to have higher satisfaction ratings, greater stability, and more surviving children) than pairings of otherwise comparable individuals who are less accurate in their assessments or who use alternative matechoice mechanisms. Once again, there is some evidence that this is true (summarized in refs. 28 and 33). Similarity in personality traits reportedly contributes to marriage quality and marital stability (29, 34–36), which in turn may contribute to higher reproductive success (15)."

Ensamvargen:

Ja, men jag protesterar mot ditt antagande att jag (och alla andra) innerst inne vill ha en stor stark alfahane med cash och status som partner.

Läs hur jag ursprungligen beskrev alfahanen till TS. Alltså inte en fysiskt pumpad, snorrik, börsvd...

xyz123:

Alfahanar har just vissa av dessa drag, alltså empati och omvårdnad men de har också ett starkt mod och en inre bestämdhet, en stark vilja.


   
SvaraCitera

xyz123:

Antingen är man sådan att man mer är rakryggad, självsäker, medkännande o.s.v. eller så är man mer en ynkrygg som saknar självsäkerhet och inte har medkänsla för andra utan bara skyddar sig själv och sitt ego. Man kan också vara allt däremellan men man är antingen närmare den ena eller den andra varianten.

Att ha låg självkänsla är inte detsamma som att vara en ynkrygg. Och hur kom medkänsla in i detta? Normala människor känner empati för andra, men alla har inte kapacitet till att hjälpa andra.

xyz123:

Nej. Föräldrar som bryr sig om sina barn kanske går ner i arbetstid, tar ut sin föräldraledighet fullt ut o.s.v. Varför ska man skaffa barn om man inte ska ta hand om de? Är de en typ av trofé att visa upp för sällskapet?

Föräldraledigheten är inte ens på ett år. Alla har inte ett jobb som tillåter att man går ned i tid, eller har den ekonomiska möjligheten. En ensamstående flerbarnsmamma som tex städar/jobbar på äldreboende/dyl kan inte gå ned i tid och jobba 50 % om hon inte vill klämma in alla barnen i en etta. Självklart ska man inte skaffa fler barn än vad man har råd med, men förutsättningarna och familjeförhållandena kan ändras.

xyz123:

Nej. Om vi mest skulle påverkas av våra gener, säg fördelningen 70/30 så skulle det innebära att enäggssyskon har ungefär lika humor, intressen, val av partner, val av yrke o.s.v. även om de växt upp i olika familjer.

Har du plötsligt ändrat åsikt nu? Det var ju du som påstod att gener påverkade mest.


   
SvaraCitera

ja föreslår kk.se


   
SvaraCitera

isola:

Att ha låg självkänsla är inte detsamma som att vara en ynkrygg.

Dålig självkänsla leder till att man inte står på sig själv, inte säger emot, inte säger nej...vilket i min värld tyder på fegt beteende. Vet själv hur jag var när jag hade som lägst självkänsla/självförtroende. En feg jävel som inte vågade försvara sig själv.

isola:

Och hur kom medkänsla in i detta? Normala människor känner empati för andra, men alla har inte kapacitet till att hjälpa andra.

Medkänsla är något man uttrycker i enkla beteenden vid möte mellan människor. Jag skulle knappast säga att människor inte har kapacitet att vara lite vänligare. Läs vad jag skrev först i den här tråden innan du började tjafsa med mig.

isola:

Självklart ska man inte skaffa fler barn än vad man har råd med, men förutsättningarna och familjeförhållandena kan ändras.

Med det i åtanke borde man tycka att fler människor kunde tänka till innan de skaffar barn. Men nej, naivitet och övrig oförnuftighet är det gott om i samhället. Vilka tror på allvar att de kommer vara partners under hela barnets uppväxt? Vilka tror att risken för arbetslöshet är obefintlig under hela barnets uppväxt? Jag har svaret, idioter tycker det.

isola:

Har du plötsligt ändrat åsikt nu?

Nej.[tired] Har du ens läst vad jag skrivit och kollat upp faktan jag länkat till? Jag skrev: om generna skulle spela mest roll så skulle enäggstvillingar vara väldigt lika varandra även om de växt upp i olika familjer. Så är också fallet, de är lika varandra i personlighet, preferenser o.s.v. trots att de har växt upp i olika miljöer. Slutsatsen blir därför att gener spelar en stor roll. Minst 50%.


   
SvaraCitera

xyz123:

ålig självkänsla leder till att man inte står på sig själv, inte säger emot, inte säger nej...vilket i min värld tyder på fegt beteende. Vet själv hur jag var när jag hade som lägst självkänsla/självförtroende. En feg jävel som inte vågade försvara sig själv.

I viss mån har du rätt där, men det är skillnad på självkänsla och självförtroende. Och även om man har en bra självkänsla och ett bra självförtroende så behöver det inte betyda att man är någon ledarfigur.

xyz123:

at till? Jag skrev: om generna skulle spela mest roll så skulle enäggstvillingar vara väldigt lika varandra även om de växt upp i olika familjer. Så är också fallet, de är lika varandra i personlighet, preferenser o.s.v. trots att de har växt upp i olika miljöer. Slutsatsen blir därför att gener spelar en stor roll. Minst 50%.

Gener spelar roll, ja. Men uppväxt och miljö har som sagt minst lika stor roll. Dock skulle du som unge kanske inte slå ned folk i skolkorridoren och göra inbrott i bilar om inte dina föräldrar söp och slogs jämt. Alla syskon behöver ju inte reagera så, såklart. Men miljö och uppväxt spelar en jätteroll.

xyz123:

hället. Vilka tror på allvar att de kommer vara partners under hela barnets uppväxt? Vilka tror att risken för arbetslöshet är obefintlig under hela barnets uppväxt? Jag har svaret, idioter tycker det.

Det förstnämnda är det nog många som tror, på gott och ont. Men om alla tänkte på det viset så skulle ju ingen skaffa barn. Fast håller absolut med om att det är alldeles för lätt att skaffa barn, och att fel människor ofta gör det.

xyz123:

Medkänsla är något man uttrycker i enkla beteenden vid möte mellan människor. Jag skulle knappast säga att människor inte har kapacitet att vara lite vänligare. Läs vad jag skrev först i den här tråden innan du började tjafsa med mig.

Ja det kan man göra, men det är inte så medkänslan uppkommer då den läggs till grund i tidig ålder. Vilket var vad jag påpekade. Folk kan absolut vara vänligare mot varandra, men vi lever ju ändå i en ganska kall och tillknäppt kultur.


   
SvaraCitera