Aviseringar
Rensa alla

Känslan av att ingenting spelar någon jävla roll


Ämnesstartare

Tänk på BARNEN I AFRIKA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hezkirin:

eller vill jag bara sprida någon sorts pessimism?

Jag ser de som optimism men [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hezkirin:

"Du är unik som alla andra" 😉

Jo fast denna insikt whatever trodde jag nästan jag var ensam med. Hehe känner mig lite ego bara för de [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Jag ser de som optimism men [badgrin]

Teorin att vi alla är meningslösa köttklumpar som springer omkring i ett mönster utstakat från universums början (jag är hårdför determinist också vilket adderar till känslan ännu mer, kanske borde skrivit det i första inlägget) utan något egentligt mål?
Det beror väl på ens inställning antar jag, haha. [badgrin]

notfallingapart:

Jo fast denna insikt whatever trodde jag nästan jag var ensam med. Hehe känner mig lite ego bara för de [crazy]

Mi ego es su ego.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

edroon:

respekterar det, men man behöver inte välja religionens väg[smile], idag finns det mycket annat än så..

Grejen är att de flesta "paket" med visdom oftast är icke intellektuella och jag finner dom kontraproduktiva. Dessutom så säger de emot sig själva, samt förenklar saker, gör man i princip med allt tom matte.

Grejen är att så fort man ska härma något annan blir de inte riiktigt lika bra som originalet, de måste komma från dig själv liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

kontraproduktiva

Beror på syftet. Jag tror mycket väl att många religiösa fundamentalister är lyckligare än oss allihop tillsammans. Och det är väl det viktigaste? 😉

notfallingapart:

Grejen är att så fort man ska härma något annan blir de inte riiktigt lika bra som originalet, de måste komma från dig själv liksom.

Inte om man är sämst, eller utan ork att tänka själv.


   
SvaraCitera

Har haft samma känsla faktiskt, den totala meningslösheten med att existera dag för dag utan att påverka, utan att spela roll, utan att egentlgien finnas till och vara medveten, att, som du säger, leva i en illusion.

Dock hittade jag min tro igen, den väcktes till liv, och jag började se mening igen, så jag är en sådan som också skulle vilja uppmana till att ni behöver Gud.


   
SvaraCitera
edroon

notfallingapart:

...om kontraproduktiva. Dessutom så säger de emot sig själva, samt förenklar saker, gör man i princip med allt tom matte.

Grejen är att så fort man ska härma något annan blir de inte riiktigt lika bra som originalet, de måste komma från dig sjä....

Men den reigition man väljer eller är uppväxt med är ju ens livsgång och valt det själv, sen är ju religionen där för dig att hitta dig själv tycker jag iaf, inte alltid man följer den till det hela men det hjälper en mycket genom livet. Religionen är inte för alla.

Men saken är religionen är inte för alla men det finns alltid något för alla. Han kanske inte hittar det han söker i religionen men kanske i något annat, och tror på det.. Mitt tips till honom var ju tro på något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

edroon:

Mitt tips till honom var ju tro på något.

1huh inget man bara kan börja göra? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Belrondis:

Dock hittade jag min tro igen, den väcktes till liv, och jag började se mening igen, så jag är en sådan som också skulle vilja uppmana till att ni behöver Gud.

Som jag sade så kan jag visserligen tro på ett sorts kollektivt, splittrat medvetande, men finner det osannolikt att det existerar en övervarelse med en universell moral (som vi då är avbilder till).
Hm, vill minnas en väldigt intressant diskussion om just det mellan dig och Looza för ett bra tag sedan, där ni båda kom med en del intressenta tankar. Ska ta och leta upp den tråden. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår hur du tänker, och jag känner typ likadant.


   
SvaraCitera
edroon

notfallingapart:

1huh inget man bara kan börja göra?

det är ett tips inte ett måste, han har all tid i världen att tänka ut vad han vill..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

edroon:

det är ett tips inte ett måste, han har all tid i världen att tänka ut vad han vill..

Det har jag. Frågan är varför.

Det känns för övrigt som att mitt "problem" är för abstrakt för att åtgärdas och att tråden börjar övergå till filosofiska klyschor, men tack alla ändå.

Tror det är ett växande fenomen, den här känslan av menlöshet. Förr i tiden åtgärdades det av kyrkan, men i och med ateismens framfart och ersättandet av gud med konsumtion så tror jag att det skapas att visst vakuum. Antingen kommer religion att bli riktigt populärt igen eller så får man skapa ett alternativ. [party]
Hm, bra uppsatsämne, detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker det är ganska skönt att vi är små och inte spelar någon större roll i det långa loppet, då slipper man ju gå runt och tänka att man slösar bort sitt liv, man kan göra det man vill och må bra [smile]

Tänk om det skulle visa sig att varje människa är avgörande för någon högre instans, skapliga trycket man skulle känna. Jag skulle få magkatarr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nabla:

Jag förstår hur du tänker, och jag känner typ likadant.

OMG [surprised]


   
SvaraCitera