Aviseringar
Rensa alla

Känsliga tittare varnas! Öppna inte om du är det! Hjälp!


TS: Vet du ens hur du fick såret?

S3ON:

Ingen kan svara på det utan att undersöka henom, ta blodprov etc.

Rätt onödigt med undersökning dock om det inte finns något som tyder på sjukdom. En undersökning ska ske vid befogad misstanke, inte vanlig oro. 

S3ON:

Det spelar ingen roll, rör det sig om oro enbart får hen vård som passar.

Och skattebetalarna ska finansiera vård för alla som är oroliga, även i de fall som oron är helt irrationell?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Och skattebetalarna ska finansiera vård för alla som är oroliga, även i de fall som oron är helt irrationell?

Självklart skall vi ha en väl fungerande psykvård, herregud. Förvirrad

Ruttenfisk: Rätt onödigt med undersökning dock om det inte finns något som tyder på sjukdom. En undersökning ska ske vid befogad misstanke, inte vanlig oro.

Hen får väl förklara på telefon innan besöket vad hen upplever för symptom, de beslutar om vilken mottagning som passar hens problem bäst. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Självklart skall vi ha en väl fungerande psykvård, herregud. Förvirrad

Psykiska sjukdomar är riktiga sjukdomar. Jag pratar om inbillade fysiska sjukdomar. 

S3ON:
Hen får väl förklara på telefon innan besöket vad hen upplever för symptom, de beslutar om vilken mottagning som passar hens problem bäst. 

Om man nu är orolig kan man ringa 1177, ja, så slipper man i många fall faktiskt åka till en mottagning. Grejen är bara att så länge inte såret skulle visa infektionstecken så uppfyller det inte något av kriterierna för att uppsöka vård enligt Sjukvårdsupplysningens hemsida. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åherregud vilken bildFörvirradGråter
Vet faktiskt inte vad det kan vara men är du orolig, ring till vården.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: Psykiska sjukdomar är riktiga sjukdomar. Jag pratar om inbillade fysiska sjukdomar.

Självfallet skall de kunna få klart för sig att de ej behöver oroa sig i form av undersökning. 

 

Ruttenfisk: Om man nu är orolig kan man ringa 1177, ja, så slipper man i många fall faktiskt åka till en mottagning.

Jag skulle aldrig rekommendera människor att ringa det numret. Det finns många tillstånd som kan misstolkas, bättre att genomgå en rejäl undersökning mellan jämna mellanrum istället. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Självfallet skall de kunna få klart för sig att de ej behöver oroa sig i form av undersökning. 

Om man ser på samhället så tror jag det finns större problem än folk som oroar sig i onödan. Det finns bättre sätt att spendera pengarna på än dyra undersökningar vars enda syfte är få bot på irrationell oro (vilket dessutom bara är symptombehandling, då det i de fallen är personens hypokondri som är själva problemet). 

S3ON:

Jag skulle aldrig rekommendera människor att ringa det numret. Det finns många tillstånd som kan misstolkas, bättre att genomgå en rejäl undersökning mellan jämna mellanrum istället. 

Undersökningar i onödan är både väldigt dyrt och helt meningslöst, kanske till och med rent kontraproduktivt. Jag har för mig att någon statistisk undersökning visade att regelbundna allmäna hälsoundersökningar i USA generellt sett ledde till sämre hälsa, då det gav upphov till stress/negativa tankebanor eller något i den stilen. 

Har man anledning att misstänka någonting ska man givetvis undersökas, men det är inte riktigt det vi diskuterar. 


   
SvaraCitera
lok501

Skulle kunna tänka mig att du har haft en hårsäck/por som blev infekterad/fylld med smutts som då växte och sedan blev spräkt utav något. Gegan är antagligen var. Om det svider så är det antagligen bara ett sår, om det svider som fan eller gör riktigt ont så är det antagligen något annat. Mitt tips är att rengöra med lite vatten eller alcohol och avakta. Blir det värre eller att du känner att det är ett problem bör du söka dig till närmsta vårdcentral.

Lycka till och hoppas det löser sig! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: (vilket dessutom bara är symptombehandling, då det i de fallen är personens hypokondri som är själva problemet).

Vilket i sig är ett sjukdomstillstånd.. 

Ruttenfisk: Har man anledning att misstänka någonting ska man givetvis undersökas, men det är inte riktigt det vi diskuterar.

Problemet är ju att det enbart är vårdpersonal som kan avgöra hur vida läget är skarpt eller ej, och dessutom enbart i direktkontakt, omöjligt för dem att avgöra på telefon om personen upplever andningssvårigheter etc. Jag har upplevt andningssvårigheter i både skarp form och som ångesttillstånd, en känner ingen skillnad!! Känns oerhört verkligt vilket är jätteläskigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Häll upp en shot vodka och sätt utanpå såret.


   
SvaraCitera

S3ON:

Vilket i sig är ett sjukdomstillstånd.. 

Och då är det sjukdomstillståndet som ska få fokus, inte dess symptom.

S3ON:

Problemet är ju att det enbart är vårdpersonal som kan avgöra hur vida läget är skarpt eller ej, och dessutom enbart i direktkontakt, omöjligt för dem att avgöra på telefon om personen upplever andningssvårigheter etc. Jag har upplevt andningssvårigheter i både skarp form och som ångesttillstånd, en känner ingen skillnad!! Känns oerhört verkligt vilket är jätteläskigt.

Fast om det råder tveksamheter så ska man ju självklart söka hjälp. Problemet är bara att det ofta rör sig om saker där risken för att det ska vara något allvarligt är försumbar, som i TS fall som verkar vara ett helt vanligt sår. Om det däremot skulle förvärras eller inte läka normalt efter att ha avvaktat en tid, då kan det vara läge att söka hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Och då är det sjukdomstillståndet som ska få fokus, inte dess symptom.

Fast om det råder tveksamheter så ska man ju självklart söka hjälp. Problemet är bara att det ofta rör sig om saker där risken för att det ska vara något allvarligt är försumbar, som i TS fall som verkar vara ett helt vanligt sår. Om det däremot skulle förvärras eller inte läka normalt efter att ha avvaktat en tid, då kan det vara läge att söka hjälp.

JAg  står fast vid att TS har rätt att söka hjälp för minsta lilla om hen är orolig. 🙂 


   
SvaraCitera