Aviseringar
Rensa alla

Känt av heteronormen?


Ämnesstartare

Hej!
I programmet Ramp som går på UR jobbar vi just nu med ett program som handlar om heteronormen. Vi letar nu efter unga personer som någon gång stött på heteronormen från vuxnas sida. Det kan vara vad som helst, till exempel om man velat gå på bal med någon av samma kön men inte fått, eller om lärare sagt något konstigt på sexualundervisningen... vad som helst!
Kontakta oss och berätta. Antingen här eller på Qruiser där mitt användarnamn är Inti eller på icp@ur.se
Mvh,
Inti Chavez Perez, journalist


   
Citera

näh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

So?

Ska det bli nån gayrevolt här nu eller?


   
SvaraCitera

Det var en som sade att han hatar mig för att jag gillar korv på bröd varför pratar ni inte om det [cry][cry]


   
SvaraCitera

min lärare delade ut papper till oss förutom som var rosa han tillade att det var en "tjejfärg" och jag sa att även killar kan gilla rosa, då sa han typ "ja speciellt vissa som gillar stjärt!" mycket fördömande

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här trodde jag att det skulle diskuteras sånt som att ungdomsmottagningen är dåliga på att informera hur man ska skydda sig mot könssjukdomar vid tjejsex, eller att skolsköterskan inte riktigt vet vad hen ska säga när man berättar om sin olyckliga kärlek till en kvinnlig klasskamrat, som är kär i en gemensam tjejkompis.

Att lärare säger att man är konstig eller att man inte får gå med vem man vill på balen... sådana tider är väl förbi?

Men jag har även känt av homonormen på ställen som Egalia och Pride. Tyvärr. Visar man för mycket heterosexuell kärlek känner väl folk sig hotade eller något. Inte uttalat, men i blickar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hästpojken:

min lärare delade ut papper till oss förutom som var rosa han tillade att det var en "tjejfärg"

Visserligen är ju rosa en ''tjejfärg'' av historiska skäl.

Blå representerade himlen och pojkar som tydligen var lättare att påverkas av onda krafter behövde extra beskydd av himlen eller något sådant.

Rosa är färgen för köttet och representeras av att tjejer/kvinnor med sin kropp kan skapa ett barn.

Detta är visserligen rätt vag beskrivning som jag försökt memorera från en dokumentär om kön jag såg nyligen.
Dock var det intressant att veta vad dessa färger kommer ifrån rent kulturellt och historiskt.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Visserligen är ju rosa en ''tjejfärg'' av historiska skäl.

jadå. det var ju inte det som var problemet, tycker tom rosa är lite tjej-stämplat själv. mer det att det visat sig att min lärare är homofob och ofta visar det i klassrummet, dåligt när man har många manliga elever osv tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hästpojken:

jadå. det var ju inte det som var problemet, tycker tom rosa är lite tjej-stämplat själv. mer det att det visat sig att min lärare är homofob och ofta visar det i klassrummet, dåligt när man har många manliga elever osv tycker jag.

Jo oproffsigt.


   
SvaraCitera

Nej, jag har aldrig märkt av heteronormen. Att män och kvinnor tenderar att dela sina liv med varandra, knulla och få barn ser jag som en saga och ett påhitt. I verkligheten kan man lika gärna bli attraherad till en sten som till det motsatta könet.

Det existerar heller ingen evolution.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej alla!
Tack för era svar! Fortsätt gärna skriva om ni kommer på något mer.
Hörs!
Inti Chavez Perez


   
SvaraCitera

trodde homosexuella var en myt


   
SvaraCitera

stöter på heteronormen hela tiden, men jag är bara så fostrad av den att jag inte märker något förens någon pekar på det:/
länken är bevakad , jag återkommer
(allt för public service)


   
SvaraCitera