Aviseringar
Rensa alla

Kärlek utan ögonkastet?


Ämnesstartare

- - -
Tror ni det går att bli kär i någon man aldrig träffat?

Om ni svarar nej, tror ni det går att bli upphetsad/attraherad av någon man aldrig träffat?

Vilka kriterier är nödvändiga för att man ska bli kär? Utseende, är dofter inblandade, kanske ljud, eller handlar det egentligen bara om andlig kärlek - att två själar hör samman.

Jag tycker den här debatten är väldigt intressant. Det finns tillexempel en del människor på det här forumet som läst The Game utan och innan och teoretiserar upp hur man skapar attraktion och kärlek - men är det verklig kärlek de skapar, eller är det något annat?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Det mesta torde vara möjligt


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nej, motivera (Du röstade på detta alternativ)

är iaf tveksam till det.. motiverar någon annan gång, är hungrig nu[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, motivera (Du röstade på detta alternativ)

Kommer inte undan personkemi...


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Må bero på hur man definierar kär, men, visst, det tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, motivera (Du röstade på detta alternativ)

Få känslor, visst.
Förälskad kanske...
Men kär? Jag har aldrig blivit det i alla fall och jag tror att många som blir "kära över internet" blandar ihop kärlek med sexuella lustar [smile]

Anarkandi:

Om ni svarar nej, tror ni det går att bli upphetsad/attraherad av någon man aldrig träffat?

Ja, det går. [blush][blush][blush][blush][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, det är en uppfattning man skapar av personen som man blir intresserad utav. Finns knappt nån ungdom som inte använder internet idag, så det är vanligt att man börjar lära känna och prata oftare med nytt folk. Det är förmodligen inte samma slags "kär" som vi är vana vid, men med ny teknik kommer nya möjligheter.

Anarkandi:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Nintendo:

Förälskad

Nintendo:

kär

hatar dedär, fattar aldrig skillnaden mellan dem o alla säger olika.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Ja..Man lär väl känna personlighet iaf så då kan man klart bli kär [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

hatar dedär, fattar aldrig skillnaden mellan dem o alla säger olika.

Med grund av bland annat illustrerad vetenskap:

Kär är det här gullimufsiga som leder till att man eventuellt blir ihop.
Förälskelse är den här plötsliga mer eller mindre besattheten som kan gå över lika snabbt som den kom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Kär är det här gullimufsiga som leder till att man eventuellt blir ihop.
Förälskelse är den här plötsliga mer eller mindre besattheten som kan gå över lika snabbt som den kom.

Tycker iofs det borde vara tvärtom, kär låter som dedär gulliga i dagis o lågstadiet "mackan e kär i johanna, mackan e kär i johanna!!!!"... o förälskad är mer det där djupa.. vemfan har lekt med begreppen.

Men jag gillar inte att man begränsar kärlek till de två begreppen, det finns så många omständigheter och förhållanden att man kanske inte ens kan identifiera sig med någon utav dem. Finns ju säkert fler begrepp osv men att folk är begränsade till dedär, äh venne..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vilka kriterier är nödvändiga för att man ska bli kär? Utseende, är dofter inblandade, kanske ljud, eller handlar det egentligen bara om andlig kärlek - att två själar hör samman.

Ja, det handlar om andlig kärlek - att två själar hör ihop. Jag har aldrig blivit kär i någon som jag aldrig har träffat, och om jag någon gång skulle bli det, då vet jag att vi är självfränder.
Kortfattat, så ser jag på det hela.

Attraktion är en helt annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Men jag gillar inte att man begränsar kärlek till de två begreppen

Alltså, förälskelse är väl inte riktigt kärlek på det viset. Skulle gissa att det är mer hormonellt, för personen kan bli riktigt knäpp. Och blir en förälskad person nobbad kan det utmynna i något sorts hat-stalkeri istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

De korkade, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Och blir en förälskad person nobbad kan det utmynna i något sorts hat-stalkeri istället.

Haha, så man ska vänta tills personen blir kär istället och sen nobba?


   
SvaraCitera

Tankar och känslor hänger ihop med kroppen, på ett sätt att om man knuffar, påverkar något av de så påverkas det andra på ett motsvarande sätt.

Alltså kan kärlek, känslor, attraktion osv uppstå på annat sätt än genom fysisk kontakt och närvaro.

Att denna tråden finns bevisar att vi i västvärlden, ända sedan Descartes lyckades separera kropp från själ, tänker dualistiskt.


   
SvaraCitera