Aviseringar
Rensa alla

Kärleksproblem?


Ämnesstartare

Det började med att jag träffade en underbar tjej när jag fyllde 17 år. Vi hade många gemensamma intressen och hon var väldigt snäll och söt på alla sätt. Men till hösten upptäckte jag att en grymt snygg tjej i stan tyckte om mig.. (omogen som jag var) gjorde jag slut med min tjej och började träffa den "snygga tjejen".

Vi har nu varit tillsammans i 3 år och allt efter tiden gått börjar jag ångra vad jag gjorde för tre år sedan... Vi har inte många gemensamma intressen och vi är olika slags personer. Det enda jag gick på var utseendet... Allt efter tiden gått jag har insett att insidan är det viktigaste om man tänker leva tillsammans livet ut och samtidigt vara lycklig. Och det börjar jag tveka på om jag kan med min nuvarande flickvän trots att hon är allt man kan önska sig, utseendemässigt.

Jag har försökt ta ett uppehåll tidigare i förhållandet för att känna efter och fundera på vad jag egentligen känner. Men min flickvän har blivit helt förkrossad varenda gång jag tagit upp ämnet. Jag är också en väldigt känslig kille som inte vill göra någon illa. Nu till sist så lyckades jag få en paus men hon är verkligen jätte ledsen och jag mår dåligt av att veta att hon mår dåligt.

Jag vet att min tidigare flickvän fortfarande har känslor kvar för mig samtidigt som mina känslor för henne har vuxit något oerhört den senaste tiden. Samtidigt så tycker jag så synd om min nuvarande flickvän för hon kommer bokstavligt bli förkrossad, och det kommer leda till att jag mår dåligt. Visst har jag känslor för min nuvarande flickvän men jag vet att vi är olika slags personer och att jag inte kommer må bra av att leva med henne livet ut.

Ursäkta för ett långt meddelande. Inte ofta jag skriver om sånt här på internet. Men om någon har något bra råd så ge me.


   
Citera
kachin

Känner igen mig lite i det du skriver [sad]
Jag tänker såhär: Det är jättejobbigt att göra någon ledsen, speciellt någon man gillar(eller har gillat/älskat). Det är ju absolut inget man vill. Men ibland är det så det får bli. Som du säger har du fortfarande känslor men ser ingen framtid i förhållandet. Dvs, om du fortsätter kommer det antagligen inte bli bättre (?) och ni båda kommer må sämre av att du blir mer osäker.
Förstår verkligen det är jättejobbigt. Det går inte att göra slut på ett smärtfritt sätt. Det tar tid att komma över och acceptera, både för dig och för henne. Men antagligen blir det bättre i längden för er båda.
Kram


   
SvaraCitera
time
 time

Costa Blanca:

Visst har jag känslor för min nuvarande flickvän men jag vet att vi är olika slags personer och att jag inte kommer må bra av att leva med henne livet ut.

Jag är rädd för att det oftast inte går att göra slut utan att såra någon om den man gör slut med fortfarande vill vara tillsammans med en. Däremot är det inte ett dugg rättvist mot din flickvän att du "slösar hennes tid", i brist på bättre uttryck, när du så uppenbart känner att det inte kommer hålla och att du inte tycker att du mår bra av relationen.

Det som är mest rättvist är helt enkelt att du biter ihop och gör slut och går efter vad hjärtat säger. Det kommer vara tufft för både dig och din nuvarande flickvän, men det är mycket bättre för dig om du är ärlig mot dig själv, och bättre för henne att få träffa någon som tycker att just hon är den som passar bäst att vara med. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack kachin och timeisrunningout för två fina inlägg.

kachin:

Förstår verkligen det är jätte jobbigt. Det går inte att göra slut på ett smärtfritt sätt.

Helt smärtfritt mer eller mindre är nog omöjligt precis som du säger. Dock är jag hennes första riktiga kärlek och hennes första riktiga pojkvän.. Och det gör det inte lättare precis :/

timeisrunningout:

Däremot är det inte ett dugg rättvist mot din flickvän att du "slösar hennes tid", i brist på bättre uttryck, när du så uppenbart känner att det inte kommer hålla och att du inte tycker att du mår bra av relationen.

Jag har också tänkt mycket på det. Man kan ju inte låtsas älska någon bara för att man tycker synd om henne/honom.

...

Jag förstår att det är näst intill omöjligt att ge raka råd i en sådan situationen. Men det jag tar in är eran allmänna inställning.

Samtidigt kanske jag borde ge förhållandet en chans till? Men desto längre förhållandet går desto jobbare blir det att göra slut så om det är någon gång det ska ta slut så är det inom den närmsta perioden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du vet själv vad du borde göra. Se till och gör det.


   
SvaraCitera
time
 time

Costa Blanca:

Men desto längre förhållandet går desto jobbare blir det att göra slut

Så behöver det inte nödvändigtvis vara heller, men om jag var hon och jag fick reda på att du funderat på det sjukt länge skulle jag ärligt talat bli ganska förbannad, för jag skulle ha känt mig förd bakom ljuset. Jag har faktiskt relativt nyligen varit i din flickväns situation och jag önskar för allt i världen att han kunde ha sagt att det inte kändes bra så tidigt som möjligt så jag hade sluppit bli ännu mer emotionellt bunden till honom.

Om du mår bra med henne och hon gör dig glad, var med henne. Om du inte trivs och ofta tänker på någon annan som du har känslor för, lämna henne. Det är för bådas bästa i sådana fall.


   
SvaraCitera
kachin

Costa Blanca:

Helt smärtfritt mer eller mindre är nog omöjligt precis som du säger. Dock är jag hennes första riktiga kärlek och hennes första riktiga pojkvän.. Och det gör det inte lättare precis :/

Förstår [sad] men hon kommer må bättre. det tar ju tid att smälta och gå vidare, men lovar hon kommer må bra sen. Blir en erfarenhet rikare osv, om än en jobbig erfarenhet.


   
SvaraCitera

Costa Blanca:

Men om någon har något bra råd så ge me.

förstår att det måste vara en jobbig situation. men om du nu känner att denna tjej du är tillsammans med nu inte är riktigt rätt för dig så finns det inte mycket du kan göra åt det. Om hon inte vill gå med på att göra en liten paus för att se hur du känner så är det hennes problem.
Så jag tycker att du ska säga precis som det är till henne, va bara ärlig. Det är svårt, men det är det enda jag har att erbjuda som råd. Berätta hur du känner, att du inte känner någon direkt framtid med henne, men att du tycker om henne ändå. Kärleken är inte lätt, men det bästa är att göra det bästa utav det att vara ärlig.


   
SvaraCitera

Man kommer aldrig undan det där med att såra någon. Lika bra att göra som du känner för. Det är bra att du vill vara snäll men ärlighet varar längst osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte problemet, bara göra slut med din nuvarande flickvän och förklara tydligt " jag har fått känslor för min förra flickvän, jag mår bättre med henne än dig". Hon kommer kanske ta det någorlunda dåligt men vem bryr sig, hon är bara en människa. [party]

Varför ska det vara så svårt att vara ärlig? Hårt och rakt i relationer funkar perfa [cheers]


   
SvaraCitera

Du är fortfarande ung. Tänk inte på "livet ut", då du knappast kommer bli ensam om du inte stannar med första bästa. Trivs du inte med din nuvarande och ni har som du säger inget gemensamt och är helt olika personer, så lämna henne. Det spelar ingen roll om det finns någon annan eller ej, om inte du trivs i ditt förhållande bör du inte vara en del av det. Det är inte rättvist mot varken dig eller henne.

Och det är klart att hon kommer bli sårad. Men hellre att det händer nu när ni har hela livet framför er än att det händer om ett par år då ni kanske skaffat barn och mer fast livssituation. Follow your heart!


   
SvaraCitera