Aviseringar
Rensa alla

Kärngrejer... Kasta fram dina tankar!


Ämnesstartare

Vad tycker ni om kärnkraftverk igentligen? Jag tycker att det är obehagligt men det beror nog på att jag hade en lärare i trean som var imot det och berättade skräckhistorier om det. Har någon sett den här kampanjen  "ett kärnkraftsfritt bottenviken" typ ett nytt kraftverk i Finland. Min kompis har en sådan där broch som fanns vid omröstningen som är imot kärnenergi. Min mamma har en som är för. Ja, på den här tråden kasta fram dina tankar som rubriken lyder och kärnkraft. Det finns tre verk i Sverige just nu. Ett ligger nära mig. Har ni hört om dem som visade att det gick att bryta sig in på ett kärnkraftverk. Eller om det i skåne som la ner för hänsyn mot Danmark. Min kompis som hade den där brochen är för vindkraftverk men det är så dyrt och ger nästan ingen energi alls. Och det tär på miljön att tillverka, jag är för vattenkraftverk som står för nästan hälften av elen i Sverige tror jag, står där det står, kan spara energi till senare, gör minnst miljöpåverkan. Och så har vi kärnvapen. Jag börjar tönka på den där typen i nordkorea och att en annan kompis sa att han blev plågad som liten och när Victoria o Danel stod vid gränsen. Sedan tänker jag på Hirishima och Niwasaki. Stavade jag rätt där? Kärnvapen är ju jättefarligt, jag drömmer mardrömmar om det ibland.  Vissa säger att en civilisation som på jorden inte kan bli mer än 200 år för att den utplånar sig själv, att det är därför vi aldrig ser aliens för att ingen civilisation håller tillräckligt länge för att lyckas få teknik att kontakta andra civilisationer. Jag börjar nog lämna ännet lite där... Har Frankrike mycket kärnvapen? Har läst det.  Är USA och Ryssland farliga. Tänk om dem råkar i krig. Sverige ligger ju mitt imellan! Okej jag är lugn men förklarar bara. Radioaktiv strålning är skummt. Gräver man ner använd Uran långt ner i marken? Om vi säger att Forsmark skulle explodera i natt. Hur lång tid skulle det ta för nyheten att nå hela Sverige. Skulle folk få reda på det redan på morgonen. Vad skulle hända? Hur farligt är det? Man kan få cancer har jag hört? Och missbildade ungar, något mer. Har hört att några meter vatten och metall kan stoppa strålningen. Vad ör strålning igentligen. Fastnar den i mat om man odlar den på en utsatt plats och skickar tillexempel morötterna till Sverige. Finns det något kvar i maten. Hur långt gräver man ner uranen i marken? Vad hette hon som upptäckte radioaktiv strålning nu igen? Det var lite av mina tankar. Låter ointeligent men ändå...


   
Citera

Suomi!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kärnkraft ger bra energi men utbrytnig av uran, avfallet från kärnkraften och förgiftningen av allt i närheten är inte bra.


   
SvaraCitera
Kudhos

kärnkraftverk är framtiden. De som inte tycker det saknar fundamental kunskap inom ämnet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:
kärnkraftverk är framtiden. De som inte tycker det saknar fundamental kunskap inom ämnet. 

Jag tror att jag saknar det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

miljöfrågan är bajs, överdriven av hipsterakademiker. Medelklass ekologisktätande feministakademiker. Ingen arbetarvänster det där inte

Kör på bygg kärnkraftverk


   
SvaraCitera

Kudhos:
kärnkraftverk är framtiden. De som inte tycker det saknar fundamental kunskap inom ämnet. 

framtiden för vem? för majoriteten av världens befolkning är väl solkraft redan nu billigare, om man räknar nykonstruktioner utslaget över anläggningens livslängd. den punkten nådde vi för ett år sen eller två vad gäller indien, vet inte hur mycket längre ifrån ekvatorn det gäller idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det finns saker som kan ersätta kärnkraften så är ju det bättre Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är för kärnkraft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

framtiden för vem? för majoriteten av världens befolkning är väl solkraft redan nu billigare, om man räknar nykonstruktioner utslaget över anläggningens livslängd. den punkten nådde vi för ett år sen eller två vad gäller indien, vet inte hur mycket längre ifrån ekvatorn det gäller idag.

Ja, man vet ju inte vad framtiden kommer att vara så att säga "Kärnkraftverk är framtiden" låter inte logiskt.


   
SvaraCitera

Jag är för dagens kärnkraftverk och för utbyggnad av kärnkraftverken i Sverige, främst för att det saknas bra alternativ i dagsläget. 

Vattenkraften är visserligen bra för miljön och effektiv, men den har även stor biologisk inverkan och de flesta vattendrag i Sverige är redan utbyggda. Vindkraft är alldeles för dyrt och opålitligt. Solkraft är för ineffektivt på de här breddgraderna. Vågkraft är intressant men tekniken är inte mogen. Etcetera. 


   
SvaraCitera

Kärnkraften producerar mycket el i förhållande till kostnaden och till skillnad från andra energikällor som tvingas förlita sig på miljön som exempelvis vindkraft som nästan drar mer energi att utvinna än vad den ger. Enda alternativet som hade kunnat konkurrera med kärnkraften i dagsläget är dessvärre kolkraften vilket hade fått förödande konsekvenser på luften bla. 

Viktigt att påpeka är också att många av de skräckberättelserna som du hört beror till stor del pga den mänskliga faktorn, alltså att Man inte haft tillräckliga konsekvenslindrande system för att förhindra att omgivningen ska påverkas. Ex på detta är Tjernobyl där fundamentala konstruktionsbrister i kombination med felaktigt handhavande ledde till katastrof.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker vi ska sikta på något annat, som vågkraft till exempel, men tycker heller inte vi ska lägga ner kärnkraften bums.


   
SvaraCitera

Kudhos:
kärnkraftverk är framtiden. De som inte tycker det saknar fundamental kunskap inom ämnet. 

tycker bellmanhistorier är roligare...


   
SvaraCitera