Aviseringar
Rensa alla

Kärnkraft


Ämnesstartare

Idoufe:

Vi är ju inte beroende av endast vindkraft.

Har du ens läst det tidigare resonemanget innan du skrev?

Myksa:

Ja men det är så det måste bli om vår el inte räcker till.

Är det inte ganska dumt och risky att försätta sig i en sån beroendesituation, i princip ger vi ju andra länder möjligheten att energiutpressa oss, typ som ryssland håller på med gazprom.

Bör man inte vara självförsörjande på energi om man är ett litet land där halva landets yta ligger norr om polcirkeln, och där landets ekonomi bygger på energikrävande stål och verkstads industri :p

Mitt uppgift i skolan är att jag skall debattera MOT kärnkraft så jag måste ju ha lite bra argument, men hittis verkar det ju bara korkat att avveckla kärnkraften [crazy] Jag hittar typ inga bra anledningar till avveckling över huvud taget typ [cry]


   
SvaraCitera

Frippe94:

Mitt uppgift i skolan är att jag skall debattera MOT kärnkraft

läs denhär bloggen det står nog i den :
http://karnkraft.blogspot.com/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

läs denhär bloggen det står nog i den :
http://karnkraft.blogspot.com/

Lite väl mycket emotionella argument för min smak, det enda argumentet där var att kärnkraft är farligt och man kan ersätta det med vindkraft.. känns ju sådär lagom övertygande när man ser till alternativen. Men tack för tipset ändå, fick iaf lite känsla för hur "nej" sidan resonerar [y]


   
SvaraCitera

http://www.cvea.net/nf/?p=312

Frippe94:

hur "nej" sidan resonerar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

http://www.cvea.net/nf/?p=312

Jag kan ju inte påstå att jag själv känner mig speciellt övertygad men det får duga som debattbatteri hehe, tack som fan för att du gör min läxa åt mig [y]


   
SvaraCitera

Frippe94:

Jag kan ju inte påstå att jag själv känner mig speciellt övertygad men det får duga som debattbatteri hehe, tack som fan för att du gör min läxa åt mig

jag gär det för att du ska bli mindre arrogant...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

jag gär det för att du ska bli mindre arrogant...

trist att du fått intryck av att jag är arrogant [sad]


   
SvaraCitera

Frippe94:

helt beroende av vindkraft,

Det är svårt att bli helt beroende av vindkraft då den är alldeles för ineffektiv...producerar bara 1-2% av energibehovet...vindkraften gör inte någon större skillnad idag...

Frippe94:

MOT kärnkraft

Tja...det är farligt (explosion/läckage och slutförvaring), förstör landskapet med dagbrott osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahaha femton


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Det är svårt att bli helt beroende av vindkraft då den är alldeles för ineffektiv...producerar bara 1-2% av energibehovet...vindkraften gör inte någon större skillnad idag...

S/V/Mp föreslår att kärnkraften skall ersättas med vindkraft. Det gör även Natuskyddsföreningen och Greenpeace.

hjortpojken:

hahaha femton

Antar att du är för awsome för att någonsin ha varit 15.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe94:

Antar att du är för awsome för att någonsin ha varit 15.

precis! tänkte mer, ah en dryg 18åring som sitter med sitt gymnasiearbete. sen kollade jag ålder, skrattade lite. men duktigt utav dig att engagera dig så pass mycket.


   
SvaraCitera

Frippe94:

S/V/Mp föreslår att kärnkraften skall ersättas med vindkraft. Det gör även Natuskyddsföreningen och Greenpeace.

Kan inte tänka mig att de vill att vindkraften ensam ska göra det...? Måste ju räkna in all förnybar energi?

Men det är möjligt att man kan komma upp i större andelar om 15-20 år. Men först återstår mycket arbete med att effektivisera.

Varför inte försöka få till en intervju med ngn miljöpartiset eller vänsterpartist? Skicka iväg några mejl med ett antal frågor:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hjortpojken:

men duktigt utav dig att engagera dig så pass mycket.

[love]

hixaren:

Varför inte försöka få till en intervju med ngn miljöpartiset eller vänsterpartist?

Sitter och slösurfar och lyssnar på kärnkr​aftsdebatten i bakgrunden. Maria Wetterstrand är jävligt pissed off haha, men hon argumenterar bra!


   
SvaraCitera

Frippe94:

trist att du fått intryck av att jag är arrogant [sad]

Frippe94:

Alltså jag har svårt att se hur ett kallt och industritungt land som sverige kan klara sig på enbart förnyelsebar energi

Frippe94:

beroende av utlänsk kärnkraft och sen kalla sig 100% ekologisk och förnyelsebar när man i själva verkat inte alls klarar sig utan olja och uran

Frippe94:

Behöver man inte kärnkraften som backup i alla fall?

Frippe94:

Hur resonerar kärnkraftsmotståndarna! (om det finns någon sådan här då [crazy]

Frippe94:

Lite väl mycket emotionella argument för min smak

när du skriver sånna här saker så ger man intrycket av att vara arrogant


   
SvaraCitera