Aviseringar
Rensa alla

Kallad till tingsrätten ang. försök till stöld


Ämnesstartare

Hallo! Jag är en 16 årig kille som tyvärr begått försök till stöld. Det hela började med att min syster som studerar i Australien blev sjuk, och mina föräldrar åkte ner dit samma dag dom fick reda på detta. Alla sparkonton sattes sprätt på då dom bodde på hotell 3 veckor och resorna fram och tillbaka + mat resulterade till saftiga utgifter.

Hur som helst så var jag hemma och en dag fick jag ett brev att jag var skyldig skolan 1500 kr för reparationskostnader av min lånedator som jag lämnade tillbaka. (Gick ur nian i somras). Jag vägrade belasta mina föräldrar på ytterligare utgifter så jag tog saken i egna händer. Då jag aldrig gillat skolledningen och hade lite hämnd känsla så åkte jag till skolan en dag och hade som mål att både hämta min glömda bildpärm och ta en iPad som jag skulle sälja av mig och betala fakturan med. 

Jag gick till skolan och receptionist kärringen som satt i entrén noterade att jag kom in. Jag sa jag skulle hämta min bildpärm. Jag gick först till ipad lokalen då jag såg att ingen var där och packade då ner en ipad i väskan. Väskan ville jag sen inte bära runt på så jag la den utanför fönstret så jag kunde plocka upp den på vägen hem.

Detta tog ca 1 timma och sen skulle jag hämta bildpärmen och då stötte jag på receptionisten som vandrade runt. Hon fråga direkt vart min väska var samtidigt som hon ringde upp vår biffiga vaktmästare. Jag försökte snacka av mig henne men det gick inte. Slutade med att jag fick leda henne och vaktmästaren till väskan där jag fick plocka upp ipaden. Självklart ångrar jag detta och skäms än idag. 

Kärringen polisanmälde mig trots jag sa massa grejer som att mina föräldrar skulle döda mig om dom fick reda och att jag ber om förlåtelse. Hon hånflinade typ mot mig och sa detta är inte mitt problem, det är DITT. Fittkärrring...

Iaf så har tiden gått, och jag är nu kallad till GBG's tingsrätt på fredag. Jag ska till polisstationen innan sen vettefan om jag ska gå på själva rättegången. Någon som har någon aning om vad som kommer ske? Grejen är det att JA, jag hade i åtanke att sno ipaden. Men det var inte för egen vinning, utan för mina föräldrars, jag ville inte belasta dom ännu mer ekonomiskt. Där skyddar Sinnelagsetiken mig. Däremot fäller givetvis konsekvens etiken mig, men jag har ändå "skydd" från en etnisk lag. Dessutom gick inte det objektiva, alltså själva stölden, igenom. Jag lämnade aldrig skolområdet med iPaden. Samma sak som om jag skulle gå runt med en tv på Elgiganten, den är inte stulen förrän jag är utanför butiken även om jag har i åtanke att sno den.

Om jag inte har fel, så måste både det subjektiva, (att man gjort brottet med uppsåt) och det objektiva (att man lyckats genomföra brottet) ha gått igenom för att man ska kunna fällas inför domen. Eller?

Alltså mina frågor:
1. Vad kommer hända på fredag?
2. Kommer jag kunna fällas och
3. vad blir påföljden isåfall? (Straffet)
4. Kommer jag få någon prick / anmärkning i registret, blir det svårare att få jobb?
5. Har någon några råd? 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

Har du verkligen fått en kallelse till Gbg Tingsrätt? Har du varit på polisförhör? Har en förundersökning startats?

Så här fungerar hela rättsapparaten.

Ett brott begås ex någon stjäl en dator.
Brottsoffret (skola/butik) gör en polisanmälan.
Polisen startar en förundersökning och brottslingen kallas till polisförhör hos polisen.
När förundersökningen är klar skickas en kopia av förundersökningen till brottslingen som får godkänna att allt stämmer.
Sedan skickas förundersökningen till åklagaren som avgör om det ska väckas åtal eller inte.
Om åklagaren bestämmer att det ska väckas åtal så lämnar h*n över ärendet till tingsrätten som skickar kallelse för rättegång.
Brottslingen kallas till tingsrätten för huvudförhandling och sedan avkunnas dom.

Ovanstående gäller när brottspåföljden INTE kommer att bli fängelse. Men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

Frågan du ska ställa dig är - hur mycket var ipaden värd?
Om värdet är LÄGRE än 1.000 kronor så kallas det snatteri. Om det är HÖGRE än 1.000 kronor kallas det stöld.
Straffskalan för snatteri: Straffminimum är böter och straffmaximum är fängelse i 6 månader.
Straffskalan för stöld: Straffminimum är 14 dagars fängelse och straffmaximum är 2 år i fängelse.
KÄLLA: http://lawline.se/answers/skillnaden-mellan-stold-och-snatteri

För din del är nog det viktigaste att du blir helt frikänd om du har planer på att bli advokat. Ser illa ut att vara jurist och ha en dom för snatteri/stöld i bagaget.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Ingenting kommer att hända utom nåt samtal samt böter .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

al capone: Men det var inte för egen vinning, utan för mina föräldrars, jag ville inte belasta dom ännu mer ekonomiskt

Har ingen som helst betydelse rent juridiskt.

al capone: . Där skyddar Sinnelagsetiken mig.

Sinneslagsetik gäller inte i domstolen.

al capone: Samma sak som om jag skulle gå runt med en tv på Elgiganten, den är inte stulen förrän jag är utanför butiken även om jag har i åtanke att sno den.

Jo, det räcker att du kommer utanför kassalinjen.

al capone: Om jag inte har fel, så måste både det subjektiva, (att man gjort brottet med uppsåt) och det objektiva (att man lyckats genomföra brottet) ha gått igenom för att man ska kunna fällas inför domen. Eller?

Öhh nej. Försök till brott är också straffbart. Såhär säger lagen om just stöld.

"23 kap. Om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott"

"1 §
Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten. S2.png
Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver. "

"12 §
För försök eller förberedelse till stöld, grov stöld, rån, grovt rån, tillgrepp av fortskaffningsmedel, olovlig kraftavledning eller olovlig avledning av värmeenergi, så ock för stämpling till eller underlåtenhet att avslöja rån eller grovt rån döms till ansvar enligt vad i 23 kap. stadgas. Skulle tillgrepp av fortskaffningsmedel eller olovlig avledning av värmeenergi, om brottet fullbordats, hava varit att anse som ringa, må dock ej dömas till ansvar som nu sagts. Lag (2008:264). "


   
SvaraCitera
mens
 mens

Du får nu hoppas att de tar hänsyn till din ålder och hemsituation. Det kan ju gå bra. Samt stöld är fel etc etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

...glömde bort... 

...eftersom du är under 18 år och tydligen inte dina föräldrar kan vara med och "bistå" dig vid polisförhör och i rätten - vid polisförhöret uppger du bara namn och personummer och ingenting mer och kräver en offentlig försvarare eftersom dina föräldrar är utomlands och du är under 18 år. Annars - knip käft! SÄG INGENTING MER ÄN ATT DU KRÄVER EN OFFENTLLIG FÖRSVARARE!!!

Det är inte på något sätt olagligt eller straffbart att bara sitta och hålla tyst vid ett polishör eller ens vid en huvudförhandling/rättegång!!!

Tingsrätten tar ingen som helst hänsyn till om du har samarbetat med polisen och berättat allt eller inget. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var tyst, tig, säg ingenting, erkänn inget, svara inte på deras frågor, titta inte på eventuella bevis de försöker visa dig etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scooby-Doo:
...glömde bort... 

...eftersom du är under 18 år och tydligen inte dina föräldrar kan vara med och "bistå" dig vid polisförhör och i rätten - vid polisförhöret uppger du bara namn och personummer och ingenting mer och kräver en offentlig försvarare eftersom dina föräldrar är utomlands och du är under 18 år. Annars - knip käft! SÄG INGENTING MER ÄN ATT DU KRÄVER EN OFFENTLLIG FÖRSVARARE!!!

Det är inte på något sätt olagligt eller straffbart att bara sitta och hålla tyst vid ett polishör eller ens vid en huvudförhandling/rättegång!!!

Tingsrätten tar ingen som helst hänsyn till om du har samarbetat med polisen och berättat allt eller inget. 

Detta inträffade för 3 månader sedan, mina föräldrar är nu hemma och min fader kommer vara närvarande vid förhöret och även en försvarsadvokat kommer infinnas. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var har jag läst exakt likadan historia förut???? Du har väl inte kopierat någon annans tråd??? Oskyldig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har tänkt på att utnyttja mina rättigheter och förvränga det hela en aning, om allt går som planerat kommer jag frisläppas i brist på motbevis.

Såhär lyder planen, (hoppas ingen av er är domare/nämndemän här 🙂 

Det hela började med att min syster blev sjuk och mina föräldrar blev tvungna att åka ner till Australien då min syster var sjuk. Under denna period bodde jag hos min mormor och morfar som inte har någon dator eller liknande tillgängligt. Mina föräldrar var borta mellan Maj-Juli och jag hade glömt min bildpärm och mitt slöjdobjekt i skolan. Så jag åkte en dag till skolan för att hämta mina ägodelar. När jag väl var i skolan gick jag även förbi iPad rummet och kom på i samband med att jag såg själva ipaden hur stort behov jag var i att låna en sådan för att kunna kommunicera med mina föräldrar som då befann sig utomlands.

iPaden och bildpärmen la jag i väskan som jag sen la vid entrén och gick med raka steg mot slöjdsalen för att hämta mitt slöjdobjekt. Dessvärre var slöjdläraren inte närvarande så jag fick inte med mig mitt slöjdobjekt hem, men jag skulle endå till skolan nästa vecka igen och lämna tillbaka ipaden, och då kan jag även hämta mitt slöjdarbete. 

En receptionist iaktog att jag hade en väska på mig och jag stötte på henne igen när jag var påväg tillbaka från slöjdsalen till entrén och frågade vart jag hade väskan. Jag eskorterade då henne till väskan och gav tillbaka ipaden utan konstigheter. 

Det blir själva historien då. Sann eller ej, men jag kan ej åtalas för stöld om denna förklaring går igeno. Det blir omöjligt för åklagaren att motbevisa mina teorier. Frågar han typ "Men du kunde väl ha gått till biblioteket och kommunicerat med dina föräldrar" så säger jag bara din idiotjävel det är 12 timmars tidsskillnad mellan Sverige och Australien, hur ska det gå till när biblioteket har öppet mellan 8-16? Dessutom är det inte så kul o sitta där och snacka med sina föräldrar i offentlig utrymme angående sin sjuka syster. 

Så jag är ganska välgarderad, är beredd på lite motargument. Jag kommer dit med min vanliga klädsel som lyder: Replay jeans, hilfiger pullover tröja, och en stilig piké under pullovernså man enbart ser kragen sticka ut från pikén. På vänster armen får min Tissot klocka för 5k och i min högra hand håller jag min SG6. På fötterna har jag på mig mina chelsea boots. 

Det är vilket fall som helst min dagliga klädsel, och det lär gynna mig när jag väl sitter där på polisförhöret att dom inte ser att jag är vilket luder som helst som snor för egen vinning. Att jag inte hade något behov att sno en ipad för att kunna köpa ett nytt CoD eller va det nu skulle kunna vara. Men ja, själva anledningen till att jag tog ipaden var trots hur mycket mina föräldrar får in i lön, att jag inte ville belasta dom med ekonomisk börda under deras förmodligen största ekonomiska kris de någonsin haft.

Jag tänker fan inte ge mig förrän jag är helt frisläppt och jag ska se om jag kan stämma skolan för ekonomisk utpressning. Detta ska inte gå med mig till graven att jag gjort mig skyldig till stöld... aldrig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Var har jag läst exakt likadan historia förut???? Du har väl inte kopierat någon annans tråd??? Oskyldig
Nej .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Var tyst, tig, säg ingenting, erkänn inget, svara inte på deras frågor, titta inte på eventuella bevis de försöker visa dig etc. 

Låter som en konstig taktik men tackar för förslaget hhaha 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:
Du får nu hoppas att de tar hänsyn till din ålder och hemsituation. Det kan ju gå bra. Samt stöld är fel etc etc.

Jag är ju under 21 så jag får ju straff rabatt, men tror dock dom skiter i hur situationen såg ut. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lurifax69:
Ingenting kommer att hända utom nåt samtal samt böter .

Dagsböter som gäller isåfall? Eller är det en standardiserat summa? Min far och även socialen uppenbarligen kommer vara närvarande så tvivlar på att jag kommer få fler samtal när detta väl är utredat. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

al capone:

Jag är ju under 21 så jag får ju straff rabatt, men tror dock dom skiter i hur situationen såg ut. 

Under 18 är nog så de resonerar i Sverige. 


   
SvaraCitera