Aviseringar
Rensa alla

Kamera problem när jag filmar!!


Ämnesstartare

1, Vad är det för problem?
2, Går detta att "lösa"? Hur gör man (Pentax)?

Tack 🙂


   
Citera

Beror väl mer på ljuset i omgivningen där du filmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mrohlsson:

1, Vad är det för problem?

Vad skulle problemet vara? Att kameran ställer in sig efter ljuset?

Mrohlsson:

2, Går detta att "lösa"? Hur gör man (Pentax)?

Om ja så: Nej, det tror jag inte. Fast jag har ingen aning om vad kameran har för inställningar så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men skulle man inte kunna ändra iso typ? Och kameran får då max ta in en viss mängd ljus?

för ibland så blir det ju hel vit när jag filmar :/


   
SvaraCitera
Zsasz

Mrohlsson:

Men skulle man inte kunna ändra iso typ? Och kameran får då max ta in en viss mängd ljus?

ISO'n är ju dock en "boost" av ljusupptagning vid fotograferande (och filmande?) i mörka miljöer, dvs. inget som skulle göra någon skillnad i detta sammanhanget.

Det som händer när du filmar i klippen ovan är helt enkelt att kameran automatiskt ställer in ljuset i bilden efter sin omgivning, något som verkar fungera helt som det ska utifrån vad jag sett i klippet.

Om du därimot inte vill att det ska hända så titta om kameran är inställd på "Auto" i "White Balance", om så är fallet, sätt det på något annat alternativ (Brukar finnas alternativ som "Daylight", "Fluorecent", etc.), och testa igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

ISO'n är ju dock en "boost" av ljusupptagning vid fotograferande (och filmande?) i mörka miljöer, dvs. inget som skulle göra någon skillnad i detta sammanhanget.

ISO är ett sätt att se hur ljuskänslig sensorn är inställd att vara. ISO spelar roll både vid ljusa och mörka miljöer. Däremot så förknippas det kanske mest med att en har ett högre ISO för att få högre ljuskänslighet i mörka miljöer.

Zsasz:

Om du därimot inte vill att det ska hända så titta om kameran är inställd på "Auto" i "White Balance", om så är fallet, sätt det på något annat alternativ (Brukar finnas alternativ som "Daylight", "Fluorecent", etc.), och testa igen.

Vitbalans ställer en in efter färgen på ljuset.

Skillnaden visas i bilden nedad:

Image

Och det var ingen sådan effekt alls i videon TS länkade till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mrohlsson:

Men skulle man inte kunna ändra iso typ? Och kameran får då max ta in en viss mängd ljus?

Tror inte det är så vanligt att ISO ändras utan det borde snarare vara att den byter bländare, om den inte har en fast, det vet jag ju inte. Om du inte vill att den ska göra det får du leta efter något manuellt läge där du själv väljer en exponering som ska hållas genom hela filmsekvensen oavsett hur ljuset förändras. Tror jag, vette fan, har inte jobbat så mycket med film.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du måste ha den inställd på auto på något vis. Om du har manuella inställningar så ändras det inte sådär.


   
SvaraCitera