Aviseringar
Rensa alla

Kamera-snack!


seasaw
Ämnesstartare

Jag har ingen i min bekantskrets som direkt är intresserad av foto så därför skriver jag här!

1. Vad tycker ni man ska tänka på/ha i åtanke när man letar efter en kamera? Objektiv?

2. Hur vet man vilka objektiv som passar med vilken kamera?

3. Ska man hellre lägga extra pengar på objektivet än kameran eller tvärtom?

4. Vad har ni för kamera? Objektiv? Hur mycket fick ni betala för det? Lägg gärna upp en bild också där ni tycker ni visar upp kamerans kapacitet!

5. Och tipsa om bra sidor där man kan läsa om just sånt här.

Tack!


   
Citera

seasaw:

1. Vad tycker ni man ska tänka på/ha i åtanke när man letar efter en kamera? Objektiv?

att den passar för dina behov och eventuellt de framtida behoven.

seasaw:

2. Hur vet man vilka objektiv som passar med vilken kamera?

du läser, frågar eller googlar. märken som sigma/tokina/tamron har fattningar för de största t.ex canon/nikon etc. vad jag vet. cyberphoto.se har annars en bra kompatibilitetsgrej.

seasaw:

3. Ska man hellre lägga extra pengar på objektivet än kameran eller tvärtom?

~50/50 beroende på vilken prisklass du letar i. har du ett bra kamerahus och kasst objektiv eller vice versa så får man ju inte det bästa av kameran. du kommer nog sky kitobjektiv efter ett tag.

seasaw:

5. Och tipsa om bra sidor där man kan läsa om just sånt här.

fotosidan, wikipedia, moderskeppet, flickrs gruppforum, andra fotoforum, google. butikerna är väldigt hjälpvänliga också.


   
SvaraCitera

fotosidan.se


   
SvaraCitera

seasaw:

1. Vad tycker ni man ska tänka på/ha i åtanke när man letar efter en kamera? Objektiv?

vid kamera ska du tänka på vad dina kompisar ev. har för märken, det är toppen att kunna låna utrustning av varandra! Sen har canon och nikon störst utbud på tillbehör, men det betyder inte att att du icke ska överväga andra märken också! Tänk mycket på ergonomin! Den är viktigast nästan, gå till butik och kläm lite på kamerorna!
Vid objektivköp så måste du först säga vad du ska ha objektivet till. annars är det ganska omöjligt.

seasaw:

2. Hur vet man vilka objektiv som passar med vilken kamera?

Det ska stå i produktbeskrivningarna vilka kameror de är kompatibla med.

seasaw:

3. Ska man hellre lägga extra pengar på objektivet än kameran eller tvärtom?

Ska du välja så absolut ett billigt kamerahus och dyrare objektiv.

seasaw:

4. Vad har ni för kamera? Objektiv? Hur mycket fick ni betala för det?

Jag har en Canon EOS 5D (en av deras proffskameror) med objektiv Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM som också är ett lite dyrare lite bättre objektiv. Sedan har jag även ett sigma 17-35mm f/2.8-4 EX DG Aspherical HSM till den kameran som är lite billigare och inte tecknar lika.. skarpt eller med lika bra färgåtergivning men jag gillar att fota ljus med det..!
Har även en Nikon D40x (en nybörjarekamera som nu är borttagen ur sortimentet och ersatt av först d60 och nu senare d3000)samt kitobjektiv AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6 G

seasaw:

5. Och tipsa om bra sidor där man kan läsa om just sånt här.

google är helt ärligt bäst.
där länkas du vidare till en massa awesome sidor.. beroende på vad du vill veta så behöver du olika sidor. orkar inte skriva alla olika som jag brukar besöka här...
men om du vill fråga på ett fotokunnigt forum så är foto.ifokus.se bra!


   
SvaraCitera

seasaw:

1. Vad tycker ni man ska tänka på/ha i åtanke när man letar efter en kamera? Objektiv?

Främst att den passar ens sätt att fotografera. Om du t.ex. fotograferar mycket under tuffa förhållanden såsom väldigt dammiga. fuktiga och smutsiga utrymmen bör du ju rimligtvis köpa en kamera som är vältätad. Men det är också väldigt viktigt att kameran ligger bra i handen, att tyngden känns rätt och att alla knappar sitter bra.

seasaw:

2. Hur vet man vilka objektiv som passar med vilken kamera?

Det står oftast i namnet på objektivet. T.ex. "Tamron 18 - 55 mm f/3.5 for Canon".

seasaw:

3. Ska man hellre lägga extra pengar på objektivet än kameran eller tvärtom?

Enligt mig ska man satsa mer pengar på riktigt bra optik. Att ta bilder med en halvbra kamera tillsammans med riktigt bra objektiv fungerar superbra, men att ta bilder med en jättebra kamera tillsammans med dålig optik fungerar inte alls lika bra. Sedan är det ju oftast kamerahuset man byter ut och inte objektiven, och därför är det bra att köpa riktigt bra objektiv redan från början.

seasaw:

5. Och tipsa om bra sidor där man kan läsa om just sånt här.

DpReview har väldigt bra tester men även nyheter som rör fotoutrustning.


   
SvaraCitera