Aviseringar
Rensa alla

Kan aldrig glömma det som hände: Brottsoffer betalar skadestånd


Ämnesstartare

Hej.
För ca 5 år sedan blev jag slagen rejält i skolan så att jag svimmade och fördes till akuten. Skolan valde attt inte polisanmäla trots att gärningsmannen var 21 år gammal(myndig alltså). Istället fick han stängas av i två veckor(som istället blev 1 vecka). 

Dagen innan hade han försökt attackera mig, men jag försvara mig och andra kunde gripa in.

Jag valde att polisanmäla honom, och efter att han fick reda på det så gjorde han en motanmälan, någon som visade sig vara klokt av honom för att:
-Min anmälan lades ner pga att min vänner som var där ej vittnade, jag hade dock intyg.
-Hans anmäla gick vidare till tingsrätten, hans flickvän vittnade(dock var han smart nog att säga att hon var hans kompis bara),   jag friades, gick vidare till hovrätten, jag dömdes, betalade skadestånd till misshandlaren. Jag hade gjort misstagen och erkänt att jag försvara mig, vilket ger "stöd" till hans anmälan skrev de i domen.

Resultat av det som hände:
Jag hoppa av skolan.
Min mor mådde så dåligt att hon inte kunde längre jobba, hon behandlas sedan dess med antidepressiva och är sjukskriven.   
Min kognitiva förmåga har försämrats
Jag tagit antidepressiva sedan dess.

Mår fortfarande dåligt över det som har hänt mig, förstår inte hur alla svek mig, mina skolkamrater svek mig genom att de inte vittnade, de stoppade inte honom heller när han slog mig, skolan anmälde inte händelsen heller, och jag har en teori varför: så att det inte skrivs i tidningen och de får dåligt rykte.  Erbjöds heller ingen kurator stöd. Hovrätten dömde mig trots att det var så tydligt att han och hans flickvän ljög, han motsade sig själv från det han sa i tingsrätten. 

Trots att det gått så många år efter det som hände, så mår jag fortfarande dåligt när jag kommer ihåg det. Kan inte förstå att jag betalat 8000kr till någon som slog mig "tack för att du slog mig, varsågod här får du 8000kr".

Tacksam för stödjande ord.

PS: För ca 5 år sedan skrev jag om det som hände  http://ungdomar.se/forum/thread/offer-som-betalar-skadetillstand-till-misshandlaren


   
Citera

Skolan och alla andra människor har en skyldighet att anmäla brott till Polisen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:
Skolan och alla andra människor har en skyldighet att anmäla brott till Polisen.

Ändå så gjorde de inte det.


   
SvaraCitera

Du borde anmäla skolan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Doop snogg:
Du borde anmäla skolan

Kan jag göra det efter 6 år?? isf till vem??


   
SvaraCitera

Inget snack om saken, hade jag varit i dina kläder hade jag förmodligen hämnats stort. 

0524072torture3.jpg
0524072torture1.jpg

8p4uA.jpg


   
SvaraCitera

Vakna Sverige:

Kan jag göra det efter 6 år?? isf till vem??

Det kan gå ifall du har kvar något bevis för att du legat på sjukhus pga skador som en elev orsakat. Jag vet inte riktigt till vem du kan anmäla det till men någonting som:  http://www.skolinspektionen.se/sv/BEO/Fragor-och-svar/

"Enligt svensk lag finns det ingen skyldighet för skolan att göra en polisanmälan. Däremot kan skolan inom ramen för sina egna ordningsregler bestämma att en polisanmälan ska göras vid till exempel misshandel."


   
SvaraCitera