Aviseringar
Rensa alla

Kan det verkligen stämma?


Ämnesstartare

På BUP sa de att desto snabbare jag ökar i vikt, ju lägre vikt kommer jag att bli frisk på, alltså ju lägre vikt får jag tillbaka mens och normalt tryck, puls och temperatur.

Ljuger de för mig eller stämmer det? Lönar det sig att öka snabbt i vikt på så sätt?


   
Citera

Låter skumt, men är inte insatt. Kan vara som så att om du blivit väldigt skadad av ätstörningarna kan fortsatt drastisk undervikt skada dig ännu mer vilket skulle leda till att du behöver ha mer vikt sen eller nått... Det där blev ännu mer oförståeligt än i skallen. Oavsett, låter skumt.

Men så länge du tycker att det är att "löna sig" att vara underviktig har du mycket kvar för att bli fri från din sjukdom. Lycka till!


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Kanske snarare är att du måste öka i vikt snabbare för att i och med din låga vikt skadas och slits din kropp hela tiden. För att minimera dessa skador så ska du öka så fort som möjligt.

Men är ej insatt, bara en tanke.


   
SvaraCitera

Kviq:

Kanske snarare är att du måste öka i vikt snabbare för att i och med din låga vikt skadas och slits din kropp hela tiden. För att minimera dessa skador så ska du öka så fort som möjligt.

Var väl detta jag menade tror jag.

Att ju mer skadad din kropp hinner bli av den låga vikten, ju mer marginaler måste du ha sen för att inte över huvud taget anstränga din kropp. Men är som sagt bara spekulationer.


   
SvaraCitera

Everlysister:

På BUP sa de att desto snabbare jag ökar i vikt,

Låter litet flummigt, är skeptisk till detta.

Jag är dock högst oinsatt; endast en okunnig imbecill ungdom. Skulle dock antaga att det är av största vikt att du börjar gå upp i vikt genast, oavsett hur snabbt det må gå. För snabba viktmässiga upp-/nedgångar är dock högst osannolikt väl för kroppen, oavsett...


   
SvaraCitera

Everlysister:

På BUP sa de att desto snabbare jag ökar i vikt, ju lägre vikt kommer jag att bli frisk på, alltså ju lägre vikt får jag tillbaka mens och normalt tryck, puls och temperatur.

Ljuger de för mig eller stämmer det? Lönar det sig att öka snabbt i vikt på så sätt?

Det finns ingenting med just att det går fort att som skulle kunna göra du stannar på en lägre vikt. Det skulle dock kunna förklaras som så att eftersom din mens är beroende av hur mycket fett du har på kroppen, och en större del av din viktuppgång riskerar att bestå utav fett när du går upp snabbt, så kommer du att stanna på en lägre vikt. Alltså:
Långsamt = 2kg fett och 2kg muskler = mens
Snabbt = 2kg fett och 1kg muskler = mens
Du får be dem att motivera det och förklara varför men jag misstänker att det inte är en ren lögn utan att de motiverar det på något sådant sätt.
Just samma problem har många upplevt med BUP, ibland motiverat och ibland säkert bara av inbillning, men att de säger saker som i sig inte är falska, men som är avsiktliga felsyftningar. Kände själv många gånger att man var tvungen att tolka allt de sa såsom det hade varit aftonbladetrubriker och när man konfronterade dem och bad dem utveckla blev det antingen tyst eller ett erkännande.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Irrationell:

Ändrad: I dag 13:37

[wink][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrationell:

Långsamt = 2kg fett och 2kg muskler = mens
Snabbt = 2kg fett och 1kg muskler = mens

Men vad är egentligen bäst? gå upp mest i fett eller muskler? [shake] båda två behövs ju väl.. hur viktig är vikten egentligen när jag fått en fungerande kropp?


   
SvaraCitera

Everlysister:

Men vad är egentligen bäst? gå upp mest i fett eller muskler? båda två behövs ju väl.. hur viktig är vikten egentligen när jag fått en fungerande kropp?

Ja naturligtvis, som kvinno är det dock så att många utav dina hormoner är beroende av att du har ett minimi-fettlager på kroppen. Därav ingen mens.

Min poäng med inlägget var dock egentligen att du behöver konfrontera dem och be dem att förklara / motivera sådana påståenden.


   
SvaraCitera