Aviseringar
Rensa alla

Kan du företagsekonomi?


Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

ska man räkna kostnaden för 2 eller 3 år? 😛

du ska ju bara räkna ut för år 2010, dvs ett år. dvs 16ksek[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Om du räknar med en livslängd på fem år är det 80000/5=16000. Dvs du ska skriva av med 16000 per år.

aa synd att jag inte såg ditt svar tidigare XD - men nu förstår jag iaf. misstänkte att det skulle vara 16k, men överanalyserade som vanligt då jag tyckte det verkade för enkelt XD - men tack borgeus och horrorshow 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingetdera? Eller?


   
SvaraCitera

flickansvekmigikväll:

du har också fel i dina kalkyler tyvärr. fick tillbaka inlämningsuppgiften (läser distans), som gick bra i övrigt men jag hade fel på den frågan. skrev 32 000, men svaret var: 16 000kr (80 000/5=16 000), eftersom att frågan var vad avskrivningskostnaden var 2010. kostnaden är densamma varje år..

Njaee.. jag förstår hur du skulle räkna. Du använde 20regeln, och räknar med att du skriver av med samma summa varje år(vilket var 16,000 som jag skrev) Men det är inte nödvändigt. Du kan skriva av med 20-regeln första året, och andra året med 30-regeln. Komplicerat är avskrivningar, it is.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

text

Jao det torde man kunna. Men frågan var i FeA, så kanske det inte var meningen att man skulle tänka så långt. uppskattar förklaringen dock : )


   
SvaraCitera

flickansvekmigikväll:

Jao det torde man kunna. Men frågan var i FeA, så kanske det inte var meningen att man skulle tänka så långt. uppskattar förklaringen dock : )

Jag har bara läst FekA, NekA, statistik A och jöken??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Jag har bara läst FekA, NekA, statistik A och jöken??

20-regeln har aldrig nämnts. snart läst klart kursen o_0


   
SvaraCitera

flickansvekmigikväll:

20-regeln har aldrig nämnts. snart läst klart kursen o_0

30-regeln är att du skriver av med 30% av taxerat värde. Med andra ord, ifall du har en maskin som är värd 30,000kr så kan du avskriva 10,000 första året. Andra året skriver du av 30% av 20,000kr. Med andra ord blir avskrivningarna mindre och mindre med 30-regeln. Den är bra i början av avskrivningsperioder.
20-regeln är att du skriver av 20% av inköpsvärdet. Med andra ord om du har köpt en maskin för 50,000kr så skriver du av 10,000 varje år.
Du kan med andra ord använda 30-regeln tills 20-regeln är mer gynnsam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smultrontuttar:

80 000/5 * 3 = 48 000 kr (Du röstade på detta alternativ)

Slutet av 2010

Smultrontuttar:

80 000/5 * 2 = 32 000 kr

Slutet av 2009


   
SvaraCitera