Aviseringar
Rensa alla

Kan en introvert bli extrovet?


Ämnesstartare

Hallå, en simpel frågeställning med ett rätt så komplext svar, antar jag.
Jag var tidigare väldigt introvert av mig, gillade att bevaka saker utifrån och mådde som bäst när jag var själv eller med mindre grupper folk.
Det senaste året typ har det förändrats, tror jag. På något sätt "längtar" jag efter att umgås med folk nu, och vill göra mer och mer saker. Den gamla introverta jag har väl inte lämnat särskilt bra spår, så nu kommer helheten- hur kan man börja umgås med så mycket folk som möjligt om man tidigare varit introvert, eller går det ens att "skifta" mellan personligheterna?


   
Citera
Ämnesstartare

De klart, övning ger färdighet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:
De klart, övning ger färdighet

Det känns ju liksom logiskt, människor kan ju förändras. Men det känns också som någonting så djupt i våra personligheter, det borde ju allting finnas kvar på något sätt.


   
SvaraCitera

Tror inte man kan switcha totalt du kan bli ambivert dock. 


   
SvaraCitera

spearmint:
Hallå, en simpel frågeställning med ett rätt så komplext svar, antar jag.
Jag var tidigare väldigt introvert av mig, gillade att bevaka saker utifrån och mådde som bäst när jag var själv eller med mindre grupper folk.
Det senaste året typ har det förändrats, tror jag. På något sätt "längtar" jag efter att umgås med folk nu, och vill göra mer och mer saker. Den gamla introverta jag har väl inte lämnat särskilt bra spår, så nu kommer helheten- hur kan man börja umgås med så mycket folk som möjligt om man tidigare varit introvert, eller går det ens att "skifta" mellan personligheterna?

Alla har både introverta och extroverta egenskaper. Vi kan ta mig som ett exempel, jag är introvert men har också några enstaka extroverta egenskaper. T.ex så är jag tyst när jag är runt många människor, men jag blir mer extrovert, får mer energi och pratar mer när jag umgås med vänner. Däremot när jag är runt folk jag inte känner tappar jag energi och blir tröttare p.g.a att jag är introvert. Så ja du kan skifta mellan personligheterna men eftersom di är introvers som mig så behöver du tid för att vila och vara ensam. Att vara introvert innebär att man får energi när man är hemma och du tappar energi när du är runt folk på skolan. 


   
SvaraCitera

Jag tycker generellt sett att det är dumt att kategorisera människor utefter arbiträra variationer i personlighet. Alla har vi olika sociala behov, och dessa förändras med tiden.

Det jag vill ha sagt är alltså:
Det ska nog inte vara något problem att börja umgås med fler människor. Som Bananlåda säger, "Övning ger färdighet". Det kommer kanske kännas lite stelt i början, men med tiden kommer du lära dig att navigera sociala situationer. Det ligger i människans natur.


   
SvaraCitera

Introvert och extrovert handlar om man får energi av att vara ensam eller med männsikor man kan vara social och gilla att umgås med folk men vara helt slut efteråt osv. Du kanske blivit mer social av dig:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Introvert vs extrovert har nog (vad beträffar mig personligen) med mognad och åldrande att göra. Som barn var jag extremt introvert, eller blyg som jag kallade det. Idag är jag raka motsatsen.


   
SvaraCitera