Aviseringar
Rensa alla

Kan ett land ha ekonomisk utveckling utan fossila bränslen?


Ämnesstartare

Nu är klimatmötet i Paris igång! Tumme upp
En av de stora svårigheterna med mötet är klimaträttvisa. Vilka länder ska bidra mest? De olika länderna har olika ursprungslägen vilket försvårar avtalsframtagningen. Vems ansvar är det att se till att växthusgasutsläppen minskas? Många av de fattigare länderna menar att de inte haft samma möjlighet till ekonomisk utveckling och att ekonomisk utveckling inte kan ske utan fossila bränslen. Vad tror du? Kan ett land ha ekonomisk utveckling utan fossila bränslen? Varför? Varför inte? Hur ska det ske? 


   
Citera
b1son

klart det kan, men går ju jävligt långsamt


   
SvaraCitera

b1son:
klart det kan, men går ju jävligt långsamt

som fan


   
SvaraCitera

Tänker inte göra din läxa. Icke!


   
SvaraCitera

Beror ju till stor del på landets naturliga förutsättningar. Alla har ju inte tillgång till Norges vattenkraft, till exempel. Har man inte tillgång till effektiv vattenkraft så skulle jag dock vilja påstå att kärnkraft och/eller fossila bränslen i princip är nödvändiga för tillväxt.


   
SvaraCitera

Vet ens Politiker och vanligt folk vad den största klimat syndaren är och vad som förstör mest i välden just nu? 


   
SvaraCitera

Verkar funka bra för både Costa Rica och Nya Zeeland, som är världsledande med sina 100 respektive 80%. Eller har jag fått något om bakfoten? Känns som att jag måste ha missförstått något eftersom dessa länder aldrig nämns för sina framsteg med "ren" energi?

Hjärta


   
SvaraCitera

Världsföretagen som har monopol på fossila bränslen och andra företag som äger stora oljebolag borde stå för kalaset!
Världen klara sig utmärkt utan fossila bränslen men dom rika vill inte att det ska ske, för då förlorar dom makten!   


   
SvaraCitera

Jag anser att hela den här fosila-bränsle-hysterin totalt har spårat ur. Likaså hela snacket om att ökade koldioxidutsläpp mm. Visst, trist är att oljan vi pumpar upp ur marken håller på att ta slut. Men att därför hålla på att klaga på ökade koldioxidutsläpp mm har totalt spårat ur. Likaså snacket om att temperaturen på jorden ökar för varje år. 

En jordbävning förorsakar betydligt mycket koldioxidutsläpp och luftföroreningar än vad all världens bilar och industrier gör. En jordbövning sprutar ut så enormt mycket stoft i atmosfären så att tom solinsläppet minskar och kan skapa en global "vargavinter" över hela vår planet om det vill sig riktigt illa. 

För övrigt är det normala tillstånd på jorden att mellan varje istid smälter iserna vid polerna helt och hållet. Det är bara att vänta och se.  


   
SvaraCitera

stortrollet:
Jag anser att hela den här fosila-bränsle-hysterin totalt har spårat ur. Likaså hela snacket om att ökade koldioxidutsläpp mm. Visst, trist är att oljan vi pumpar upp ur marken håller på att ta slut. Men att därför hålla på att klaga på ökade koldioxidutsläpp mm har totalt spårat ur. Likaså snacket om att temperaturen på jorden ökar för varje år. 

En jordbävning förorsakar betydligt mycket koldioxidutsläpp och luftföroreningar än vad all världens bilar och industrier gör. En jordbövning sprutar ut så enormt mycket stoft i atmosfären så att tom solinsläppet minskar och kan skapa en global "vargavinter" över hela vår planet om det vill sig riktigt illa. 

För övrigt är det normala tillstånd på jorden att mellan varje istid smälter iserna vid polerna helt och hållet. Det är bara att vänta och se.  

Det är ju på grund av de här CO2 utsläppen som naturen har blivit helt fucked up. Isbjörnar dör ut för att temperaturförändringarna gör att isen där smälter och de här temperaturförändringarna är människans verk. Det är på tiden att vi börjar agera. För några år sedan när man, redan då, hade börjat spekulera om vad som håller på att hända med världen och klimatet och miljön o.s.v. var det väldigt få som reagerade. Dessutom tror jag att Europa och de här I-länderna står för 90 % av alla de här utsläppen som orsakar det här . Det är också just det som är grejen, du säger att man klagar på ökade CO2 utsläpp o.s.v. men de flesta inser verkligen inte allvaret i det hela, man ser det endast som tjat och du måste ju förstå hur viktigt det måste vara när alla "tjatar" om det hela tiden.


   
SvaraCitera

Naturligtvis om man ersätter fossila bränslen med kärnkraft.


   
SvaraCitera

Ja, elektriska lok är ju ok för miljön


   
SvaraCitera

Storchen84:
Verkar funka bra för både Costa Rica och Nya Zeeland, som är världsledande med sina 100 respektive 80%. Eller har jag fått något om bakfoten? Känns som att jag måste ha missförstått något eftersom dessa länder aldrig nämns för sina framsteg med "ren" energi?

Hjärta

Kanske då de länderna har lyckats tack vare sina naturliga förutsättningar snarare än kreativa lösningar. De två länderna har goda förutsättningar för vattenkraft (och åtminstone i Costa Ricas fall även geotermisk energi) som de har utnyttjat. De flesta länder saknar dock dessa förutsättningar, och därför skulle inte samma lösning fungera på andra ställen. 

Problemet är helt enkelt att vattenkraft är i princip den enda ekonomiskt hållbara förnyelsebara energikällan som kan producera hyfsade mängder med energi, och utan den blir man i princip tvingad till antingen kärnkraft eller fossila bränslen. 


   
SvaraCitera

Anonym001:

Det är ju på grund av de här CO2 utsläppen som naturen har blivit helt fucked up. Isbjörnar dör ut för att temperaturförändringarna gör att isen där smälter och de här temperaturförändringarna är människans verk. Det är på tiden att vi börjar agera. För några år sedan när man, redan då, hade börjat spekulera om vad som håller på att hända med världen och klimatet och miljön o.s.v. var det väldigt få som reagerade. Dessutom tror jag att Europa och de här I-länderna står för 90 % av alla de här utsläppen som orsakar det här . Det är också just det som är grejen, du säger att man klagar på ökade CO2 utsläpp o.s.v. men de flesta inser verkligen inte allvaret i det hela, man ser det endast som tjat och du måste ju förstå hur viktigt det måste vara när alla "tjatar" om det hela tiden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions

Knappast så att Europa är världens största miljöbovar. Per capita ligger vi (EU) på samma nivå som till exempel Kina, och vi står endast för lite drygt 10% av de globala utsläppen. 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Kanske då de länderna har lyckats tack vare sina naturliga förutsättningar snarare än kreativa lösningar.

Ah, jag förstår. Fast tål det ändå inte att nämnas att även om dessa länder utnyttjat dom naturliga förutsättningar dom har? Räknas dessa länder inte egentligen då?

Hjärta


   
SvaraCitera