Aviseringar
Rensa alla

Kan ett land ha ekonomisk utveckling utan fossila bränslen?


Storchen84:

Ah, jag förstår. Fast tål det ändå inte att nämnas att även om dessa länder utnyttjat dom naturliga förutsättningar dom har? Räknas dessa länder inte egentligen då?

Hjärta

Kanske kan vara värt att nämnas, men inte direkt något man visar upp som förebild.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Kanske kan vara värt att nämnas, men inte direkt något man visar upp som förebild.

Well, it all makes sense nu. Jag menar, det står ju tydligt i Costa Ricas fall, har bara aldrig tänkt på att man av den anledningen inte kan använda det som förebild. Fast apropå Costa Rica, så har väl Sverige också väldigt mycket bättre naturförutsättningar än väldigt många pga bergvärme och vattenkraft? Eller inbillar jag mig bara att det finns väldigt mycket outnyttjade resurser för grön energi i detta land?

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Well, it all makes sense nu. Jag menar, det står ju tydligt i Costa Ricas fall, har bara aldrig tänkt på att man av den anledningen inte kan använda det som förebild. Fast apropå Costa Rica, så har väl Sverige också väldigt mycket bättre naturförutsättningar än väldigt många pga bergvärme och vattenkraft? Eller inbillar jag mig bara att det finns väldigt mycket outnyttjade resurser för grön energi i detta land?

Hjärta

Bergvärme har jag inte koll på. Vattenkraft har vi gott, tror det står för kanske 40% av vår elektricitet eller något sådant. Vi har bara ett fåtal lämpliga vattendrag som redan inte är utnyttjade, och dessa är det många som vill bevara bland annat på grund av djurlivet. 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions

Knappast så att Europa är världens största miljöbovar. Per capita ligger vi (EU) på samma nivå som till exempel Kina, och vi står endast för lite drygt 10% av de globala utsläppen. 

Okej, ber om ursäkt, tänkte inte på det sättet men det är ett faktum att det är människan som står för klimatproblemet och det är fel att säga att det är naturkatastrofer och liknande som har orsakat det. Naturkatastrofer uppkommer hela tiden och det kan man inte göra något åt men att det kanske har förvärrats beror på oss människor


   
SvaraCitera

Anonym001:

Okej, ber om ursäkt, tänkte inte på det sättet men det är ett faktum att det är människan som står för klimatproblemet och det är fel att säga att det är naturkatastrofer och liknande som har orsakat det. Naturkatastrofer uppkommer hela tiden och det kan man inte göra något åt men att det kanske har förvärrats beror på oss människor

Det håller jag med om


   
SvaraCitera