Aviseringar
Rensa alla

Kan folk med annan etnicitet bli svenskar?


Ämnesstartare

En stor skiljelinje bland nationalistiska grupper och partier är svenskhetens och medborgarskapets eventuella koppling till etnicitet. Vissa menar att etnicitet inte hör ihop med nationstillhörighet medan mer extrema grupperingar hävdar att etnicitet är synonymt med nationstillhörighet. Vad tycker ni?

Kan man som invandrare eller barn till invandrare med en annan etnicitet bli svensk? Är man i så fall lika mycket svensk som en etnisk svensk?


   
Citera

NiklasW: Ja

har man svenskt medborgarskap är man svensk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol   


   
SvaraCitera

Dom allra flesta grupper ja. Men faktiskt har jag väldigt svårt att kalla en riktigt kolsvart afrikan för svensk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
lol   

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen: blåneger för svensk.

!......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:
Dom allra flesta grupper ja. Men faktiskt har jag väldigt svårt att kalla en riktig blåneger för svensk.

Så du svarade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Ja

Nationalitet och etnicitet hör inte ihop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

?

sluta 


   
SvaraCitera

Blivande_japan: har man svenskt medborgarskap är man svensk.

Jag har en kille på mitt jobb som är född här och är medborgare men hans föräldrar kommer ifrån Irak och han kallar sig själv för irakier. Bestämmer du att han är svensk då eller är det inte vad han själv kallar sig som räknas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Ja


   
SvaraCitera

NiklasW: Så du svarade?

Inte röstat ännu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

sluta 

Med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:
Dom allra flesta grupper ja. Men faktiskt har jag väldigt svårt att kalla en riktig blåneger för svensk.

dat intelligensbrist


   
SvaraCitera

Jag tycker att man är Svensk om man har bott i Sverige i hela sitt liv och pratar svenska och om man har gjort det i hela sitt liv och kanske itne kan så många fler språk så tycker jag man är svensk. Det spelar isf ingen roll hur man ser ut eller var man kommer ifrån eller vem man är, man är Svensk om man ser sig som svensk och har sitt modersmål som Svenska eller iaf vill tillhöra Sverige.


   
SvaraCitera