Aviseringar
Rensa alla

Kan han göra så?


Ämnesstartare

Vi antar att en kille skulle ge mig en födelsedagspresent värd över 1000 kr, men som han av en anledning senare vill ta tillbaka.

Kan han ta tillbaka den eller kan jag behålla den utan rättsliga påföljder?


   
Citera
Ämnesetiketter

Tror du kan behålla det ja.


   
SvaraCitera
time
 time

Varför vill han ta tillbaka den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Varför vill han ta tillbaka den?

Är det viktigt? Den är ju min nu...


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

http://lawline.se/answers/9025

Plz, kan du sammanfatta? Så mycket text


   
SvaraCitera
time
 time

zxyd:

Den är ju min nu...

Det är viktigt om man ser på det ur ett moraliskt perspektiv. Har du mycket? Har han lite? Behöver han använda pengarna till något viktigare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Det är viktigt om man ser på det ur ett moraliskt perspektiv. Har du mycket? Har han lite? Behöver han använda pengarna till något viktigare?

Varför säger du så[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zxyd:

Plz, kan du sammanfatta? Så mycket text

Pff. Var glad att jag inte länkade till hela gåvolagen istället.

Överlag så kan han inte kräva tillbaka gåvan om den redan är överlämnad, såvida den inte är given under uttalade villkor som du brutit emot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kräva tillbaka en gåva.. det var fan det löjligaste jag hört. Nej har han inte lämnat någon form av öronmärkning/ krav så är det bara behålla den


   
SvaraCitera

Gillar vart världen är påväg när folk ens kan tänka sig att göra det [love]


   
SvaraCitera
time
 time

zxyd:

Varför säger du så

Jag bara undrade vad din kompis har sagt och varför han vill ta tillbaka gåvan. Behöver han pengarna till något annat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

kräva tillbaka en gåva.. det var fan det löjligaste jag hört.

Beror väl på vad det är för gåva. Har de sentimentalt värde (typ vigselring som tidigare tillhörde gåvogivarens mormor) så är det väl inte så konstigt.

Verkar för övrigt vara populärt att ge tillbaka gåvor man fått under ett förhållande när detta tar slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Har de sentimentalt värde (typ vigselring som tidigare tillhörde gåvogivarens mormor) så är det väl inte så konstigt.

visst kan det finnas sentimentala värden men har man givit bort något så har man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

visst kan det finnas sentimentala värden men har man givit bort något så har man.

Ja, och insisterar man på att behålla en gåva som uppenbarligen har sentimentalt värde för den som ägde den tidigare, trots att man fått den under förhållanden som inte gäller längre, så är man en rätt skräpig person.


   
SvaraCitera