Aviseringar
Rensa alla

kan han titta igenom min dator?


Ämnesstartare

Hejasan jag är absolut en idiot på datorer och kan ingenting. Jag ahr haft problem med min stationära dator och därför skulle för några dagar sedan en kille i min korridor som pluggar datorer hjälpa mig kasta lite program osv. han verkade inte vilja att jag skulle titta på då han jobbade så jag gjorde lite andra saker. I efterhand har jag en känsla av att han har sett allt jag gjort på datorn sista tiden eftersom han har ifrågesatt mig så konstiga saker.

denna dator har INTE varit uppkopplad på internet sen han satt vid den. Då jag sökte lite på den hittade jag program jag aldrig sett förut som används samma dag som han hållt på med den exempelvis Windows media encoder (som jag läste om kan filma det man gör på skärmen) och Windows GRoove (som jag läste att man kunde dela filer mellan olika datorer) någonting,
jag undrar om det finns någon möjlighet att han kan komma in på min dator och kolla igenom den, trots att den inte är uppkopplad på internet? vad kan jag göra åt det isåfall?


   
Citera
Ämnesstartare

[chocked][tard]


   
SvaraCitera

läskigt [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att du borde formatera om datorn. [chocked]


   
SvaraCitera

Misstänker du att han har installerat program som låter han snoka runt eller se vad du håller på med så borde du polisanmäla det.

Jag är väldigt nyfiken dock vad det är som gjort att du blir misstänksam. Vad för slags frågor har han ställt dig?

blondosmart89:

jag undrar om det finns någon möjlighet att han kan komma in på min dator och kolla igenom den, trots att den inte är uppkopplad på internet? vad kan jag göra åt det isåfall?

Nej, om du inte är ansluten till något lokalt nätverk eller internet så är det omöjligt att komma åt din dator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Nej, om du inte är ansluten till något lokalt nätverk eller internet så är det omöjligt att komma åt din dator.

är du helt säker? jag försökte sätta igång internet på den igår men det är nått krångel så det stod att jag avr inne på lokalt nätverk bara, men han och jag använder ju inte samma nätverk eller någonting.

sylar:

Jag är väldigt nyfiken dock vad det är som gjort att du blir misstänksam. Vad för slags frågor har han ställt dig?

haha... jag hade då satt på porr en stund (ridskolan som bara är rolig) igår då jag pratade med min pojkvän i telefonen för han sa att de var massa roliga scener i den han satt och skratta åt. så började killen i korridoren fråga mig idag om jag kollade på porr och jag sa nej så gav han mig ett konstigt leende. sen kollade jag på bridget jones igår också. så sa han; har du sett bridgeth jones film 2?

blev lite rädd..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondosmart89:

blev lite rädd..

scary [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Be honom komma tillbaka, och då hugger du av honom huvudet och dränker datorn i hans blod och tänder eld på det, sen slänger du ut hela jävla helvetet genom fönstret både datorn och kroppen brinnande.


   
SvaraCitera

blondosmart89:

så började killen i korridoren fråga mig idag om jag kollade på porr och jag sa nej så gav han mig ett konstigt leende

Hahah, vem fan frågar en tjej om de kollar på porr? Speciellt när det är en kille samt att de inte känner varandra så bra. I sense weirdness..

blondosmart89:

är du helt säker?

Hell yes. Hur tror du att han ska komma åt din dator om du inte är ansluten? Det är som att du ser på TV när någon har huggit av strömkabeln på den. Det skulle isåfall vara ifall du har kabeln i och fortfarande är ansluten till det lokala nätverket.

blondosmart89:

men han och jag använder ju inte samma nätverk eller någonting.

Ni bodde ju i samma korridor sa du? Det är isåfall mycket möjligt att ni gör det.

blondosmart89:

vad kan jag göra åt det isåfall?

Formatera hårddisken och installera om operativsystemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Ni bodde ju i samma korridor sa du? Det är isåfall mycket möjligt att ni gör det.

men vi använder inte ens samma internet leverantör?

sylar:

Formatera hårddisken och installera om operativsystemet.

på tal om någonting annat då, så har jag ingen XP skiva, hur kan man då göra för att formatera om den?

sylar:

Hell yes. Hur tror du att han ska komma åt din dator om du inte är ansluten? Det är som att du ser på TV när någon har huggit av strömkabeln på den. Det skulle isåfall vara ifall du har kabeln i och fortfarande är ansluten till det lokala nätverket.

Om han då på något sett skulle kunnat komma in i min dator hur funkar det då? kan han kolla runt i den som om han själv sitter vid den? är de bara under den här halvtimmen som jag hade kabeln i som han kan ha tittat i datorn eller kan han då ha sett allt jag gjort sen han satt vid min dator från början?


   
SvaraCitera

blondosmart89:

på tal om någonting annat då, så har jag ingen XP skiva, hur kan man då göra för att formatera om den?

Det vill du inte veta eftersom du ändå inte har en XP-skiva att installera XP med i vilket fall som helst. Du kan alltid "köpa" *host*ladda*host* hem ett nytt.

blondosmart89:

Om han då på något sett skulle kunnat komma in i min dator hur funkar det då? kan han kolla runt i den som om han själv sitter vid den?

Om vi antar att han har installerat en RAT (Remote Administration Trojan) så kan han i princip kolla runt i den som om han själv sitter vid den, ja. Förutsatt att du är ansluten, det vill säga.

blondosmart89:

men vi använder inte ens samma internet leverantör?

Det spelar ingen roll. Det är som att säga att du inte kan komma åt w ww.ungdomar.se bara för att servern har en annan internetleverantör. Man behöver ingen internetleverantör för övrigt för att skapa ett lokalt nätverk (så länge man inte vill komma åt teh internets).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur vet man om man har virus eller en trojan eller en keylogger i datan? Hur kan man kolla upp det? .. Till sylar [blush]


   
SvaraCitera

Regn:

Hur vet man om man har virus eller en trojan eller en keylogger i datan? Hur kan man kolla upp det? .. Till sylar [blush]

Det enklaste är nog att ladda hem program som scannar datorn efter virus och trojaner. Googla på exempelvis "AVG Antivirus". Man kan ju alltid manuellt leta efter misstänksamma processer också, fast de brukar ofta använda diskreta namn.

På Windows-system så kan man även öppna 'cmd' och skriva 'netstat -anb'. Man får då en lista på alla applikationer som har någon form av förbindelse till en annan dator över internet. Man bör dock inte förlita sig till 100% på någon av dessa metoder.

Virusprogram är inte heller felfria. Det finns alltid trojaner och virus som inte känns igen. Misstänker man att man har blivit infekterad, så är det smartast att formatera. Har man blivit infekterad, så bör man formatera helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Googla på programexempelvis "AVG Antivirus".

Jag har hört om den, men jag tycker att den är skum för varför är det gratis att ladda ner ett anti-virus program som hjälper dig? Dem flesta vill nog ha betalt för sånt, så jag vågar inte ladda ner den för att de programet kanske är en trojan eller nått virus


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Det spelar ingen roll. Det är som att säga att du inte kan komma åt w ww.ungdomar.se bara för att servern har en annan internetleverantör. Man behöver ingen internetleverantör för övrigt för att skapa ett lokalt nätverk (så länge man inte vill komma åt teh internets).

okej! men så länge ag inte har sladden i kan han inte titta någonting alls? kan han installera det här trots att han inte var uppkopplad p å nätet då han satt vid min dator?


   
SvaraCitera