Aviseringar
Rensa alla

Kan hon verkligen göra så? :S


Ämnesstartare

Geigerzähler:

högstadiet och stavar bättre än du, så tycker att du gör fel när du skyller på lärarna.

jag hade ingen frånvaro och lyckades ändå inte bli lärd något [rolleyes]


   
SvaraCitera

du skulle inte kunna gå med på att prova gå till kuratorn bara en gång? och innan säga att du ej tänker acceptera att

Geigerzähler:

få höra att mina föräldrar misshandlade mig för att de älskade mig och liknande

då det ej kommer förändra någonting?

tror det enda du kan göra för att få gå kvar egentligen är att försöka komma med någon form av överenskommelse. försök förklara din situation, om det är så att du oftast är borta när du har migrän, så säg det. migrän är nog inget som blir hjälpt av att gå till en kurator och då kan det vara bra att rektorn får veta att det är orsaken. ni kanske kan få till någon form av kompromiss?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Jag vet. [sad]

[sad]

OF 5:

jag hade ingen frånvaro och lyckades ändå inte bli lärd något [rolleyes]

Man får lära sig själv, jag har haft helt outbildade lärare i vissa ämnen och är ändå bra på det. Det är ju inte så det ska vara, men det är så det är.

99% av alla kurser som jag läser i skolan gör jag på eget bevåg, har ingen lärare som är utbildad nog för att lära mig. Men jag ser till att uppnå kursmålen på egen hand genom praktik och egna studier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

vissa ämnen och är ändå bra på det. Det är ju inte så det ska vara, men det är så det är.

nu är det så här va att det insåg jag några år för sent. så där lagom tills första året på högskolan, men där är det ju en del av grejen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

du skulle inte kunna gå med på att prova gå till kuratorn bara en gång?

Nej, jag vill verkligen inte. Om jag vet att jag ska dit en bestämd dag så kommer jag helt omöjligt att kunna ta mig till skolan p.g.a. får ångest av att bara tänka på det.

Blivande_japan:

. ni kanske kan få till någon form av kompromiss?

Ja, ska prata med den andra rektorn. Han är oftast mer förstående och hjälpsam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

nu är det så här va att det insåg jag några år för sent.

Uppenbarligen, ja. Säg inte sådant till mig då. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

de har tagit bort 20% gränsen

Stämmer ej. Möjligtvis på vissa skolor.

Dock är det på G[sad]
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=4815922


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Var tvungen att berätta p.g.a trycker i mig piller flera gånger om dagen.

vad för piller trycker du i dig 🙁

Geigerzähler:

Det gör dem.

ahapp, så de är bara onda då 🙁

ang huvudfrågan tror jag att de har rätt att kicka ut elever på mycket godtyckliga grunder när det är frivilligt gymnasium och dessutom friskola...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Stämmer ej. Möjligtvis på vissa skolor.

Det stod i lärarrummet på vår skola på ett utskick från CSN så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=4815922


fy fan

"aa va bra om vi får ner skolkandet med några procent, det är bara att se till så familjerna till dem som skolkar ännu lättare blir av med sina socialbidrag!"

:S:S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur svårt är det egentligen? Gå till skolan så du slipper situationen från första början. [confused] Jag känner personer med fysiska och psykiska funktionshinder avsevärt värre än dina som trots allt haft 100% närvaro.

Vad är anledningen till att gå på gymnasiet, som är frivilligt, och sedan SKOLKA från det? Orkar du inte gå på gymnasiet så är det ganska elakt att ta en annans plats som med stor sannolikhet faktiskt hade gått dit.

Hoppa av och gå om när du känner att du klarar av det. Som läget är nu gör du ju uppenbarligen både ditt eget liv jobbigare, skolans uppgift svårare och samtidigt slösar du på skattepengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Psykisk ohälsa + svåra migränattacker

haha. psykisk ohälsa låter ju som en anledning att gå till kuratorn eller fast vem har det inte? kan man inte ta bort migrän? har aldrig riktigt fattat vad det är, har alltid tänkt på det som extrem huvudvärk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

har aldrig riktigt fattat vad det är

Det är världens enklaste anledning att ange så att man slipper gå till skolan eller till jobbet. Den dokumenterade andelen människor med migrän är avsevärt högre än den faktiska.

Det är bara att gå till doktorn och kisa med ögonen och säga att man ser suddigt, är ljuskänslig och har en jävla huvudvärk för att få ett intyg och monstermedicin. (Har själv erfarenhet av det vid ett tillfälle i lumpen när jag absolut inte orkade med dagschemat)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Giltig eller ogiltig frånvaro?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MrGekko:

Orkar du inte gå på gymnasiet så är det ganska elakt att ta en annans plats som med stor sannolikhet faktiskt hade gått dit.

men va är du för en fåne
(läste du ens huvudinlägget? hon klarar sina studier)

patrick bateman:

kan man inte ta bort migrän? har aldrig riktigt fattat vad det är, har alltid tänkt på det som extrem huvudvärk

migrän är en slags huvudvärk, under ett anfall blir man överkänslig mot alla sinnesintryck och rörelse av huvudet. smärtan blir svårare vid ljud, ljus, doft och rörelse. de som har migrän får anfall periodvis som varar upp emot några dygn och smärtan försvåras även av fysisk aktivitet (inte ta en joggingrunda, vi snackar röra sig från sängen till toaletten osv)
då det är en svårmedicinerad smärta så triggas den trots värktabletter lätt igång igen av alla nämna triggande faktorer när man har en känslig period. alltså är det ofta omöjligt att ta en värktablett och utföra sina aktiviteter som vanligt om man fått migränanfall. starkare receptbelagda mediciner gör en dessutom mycket trött så det går inte att medicinera genom sådana för att sedan kunna göra det man tänkt göra heller.

alltså, extremt jävla handikappande, dessutom så är det väldigt vanligt bland migränisar att få "fredagsmiränen" alltså kommer anfallen när man haft en period av stress och sedan slappnar av [sad]
mvh migrändrabbad


   
SvaraCitera