Aviseringar
Rensa alla

KAN INTE gå upp i vikt?!


Ämnesstartare

Kernel:

Jag vet ingenting om sjukdomar som bidrar till hög ämnesomsättning. ( Eller dåligt upptagande av näring).

Är det var du tror eller har du diagnos ? Har du diagnos så kan du förmodligen kontakta en läkare och diskutera att få Mirtazapin utskrivet som är ett antidepressivt medel som har en väldigt vanlig biverkning av viktuppgång. ( Med andra ord, matlust).

Kan även tipsa om två kosttillskott som är billiga, Kreatin och Glutamin.
Kreatin kommer öka vattenmängd i kroppen vid fysisk-träning så du kan gå upp lite av vatten som lagras i kroppen. Glutamin stärker immunförsvaret och motverkar nedbrytning av muskler osv.

Diagnostiserad.

Uppskattar försöken till hjälp men det är tyvärr mer komplicerat än så. Får inget recept på ångestdämpande pga tidigare misskött det. :/
Tränar inte pga försöker ta mig ur ätstörningen. Osv. 


   
SvaraCitera
Kernel

Pannkakssmöörgåsen:

Diagnostiserad.

Uppskattar försöken till hjälp men det är tyvärr mer komplicerat än så. Får inget recept på ångestdämpande pga tidigare misskött det. :/
Tränar inte pga försöker ta mig ur ätstörningen. Osv. 

Sök upp Stronglifts 5x5! Det är skapat för att hjälpa smala personer bli starkare, och gå upp i vikt.
Du kör tre olika lyft, tre gånger i veckan bara. Du börjar lätt och lägger på lite mer varje gång.   Lyckas du fortsätta med det i några veckor så kommer du gå upp i vikt! Träningen kan bidra till ökad aptit med tiden.

Vet det kan vara svårt att föreställa sig själv att gå upp i vikt, jag har själv varit där. Du har ju inte mycket att förlora på att försöka ? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kernel:

Sök upp Stronglifts 5x5! Det är skapat för att hjälpa smala personer bli starkare, och gå upp i vikt.
Du kör tre olika lyft, tre gånger i veckan bara. Du börjar lätt och lägger på lite mer varje gång.   Lyckas du fortsätta med det i några veckor så kommer du gå upp i vikt! Träningen kan bidra till ökad aptit med tiden.

Vet det kan vara svårt att föreställa sig själv att gå upp i vikt, jag har själv varit där. Du har ju inte mycket att förlora på att försöka ? 🙂

Du vill nog bara väl. Men nu har hon nämnt flertalet gånger att hon inte ska/kan träna. Och tyvärr, jo, hon har en hel del att förlora på sådant försök. Det går åt energi åt träning och för att bygga muskler, och det krävs ett överskott av energi för att bygga och samtidigt gå upp i vikt. När hon dessutom förbränner mer än vad som är friskt, så skulle det innebära att hon behöver äta ett ännu större överskott än en som är frisk, utöver det så kan hennes kropp ta rejäl skada i det här fallet.


   
SvaraCitera
Kernel

ekorrespondenten:

Du vill nog bara väl. Men nu har hon nämnt flertalet gånger att hon inte ska/kan träna. Och tyvärr, jo, hon har en hel del att förlora på sådant försök. Det går åt energi åt träning och för att bygga muskler, och det krävs ett överskott av energi för att bygga och samtidigt gå upp i vikt. När hon dessutom förbränner mer än vad som är friskt, så skulle det innebära att hon behöver äta ett ännu större överskott än en som är frisk, utöver det så kan hennes kropp ta rejäl skada i det här fallet.

Gick inte igenom alla inläggen! Så, ursäktar för att jag rekommendera träningen igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kernel: Äta någonting nyttigt som tar upp hela jävla magen och bidrar med 50 kalorier,

eller äta något lite kalori-mäktigt som tar upp lite i magen men ger 500 kalorier.

Skulle du nu vilja vara nyttig så får du äta nyttigt men mer. Tyvärr så är det så..

det finns mat som är nyttig och har högt näringsvärde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kernel:

Sök upp Stronglifts 5x5! Det är skapat för att hjälpa smala personer bli starkare, och gå upp i vikt.
Du kör tre olika lyft, tre gånger i veckan bara. Du börjar lätt och lägger på lite mer varje gång.   Lyckas du fortsätta med det i några veckor så kommer du gå upp i vikt! Träningen kan bidra till ökad aptit med tiden.

Vet det kan vara svårt att föreställa sig själv att gå upp i vikt, jag har själv varit där. Du har ju inte mycket att förlora på att försöka ? 🙂

Hetstränade för att gå ned i vikt när jag sysslade med att spy upp allt jag åt. Vill inte falla tillbaka.

ekorrespondenten:

Du vill nog bara väl. Men nu har hon nämnt flertalet gånger att hon inte ska/kan träna. Och tyvärr, jo, hon har en hel del att förlora på sådant försök. Det går åt energi åt träning och för att bygga muskler, och det krävs ett överskott av energi för att bygga och samtidigt gå upp i vikt. När hon dessutom förbränner mer än vad som är friskt, så skulle det innebära att hon behöver äta ett ännu större överskott än en som är frisk, utöver det så kan hennes kropp ta rejäl skada i det här fallet.

Tack.

Kernel:

Gick inte igenom alla inläggen! Så, ursäktar för att jag rekommendera träningen igen.

Ingen fara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har en undran. är det en långsiktig lösning du är ute efter?
alltså att fortsätta hålla vikten på en sund nivå även när du slipper regelbundna rutinkoller.
förstår att det är asjobbigt att övervakas och jag vet inte hur det är på äs-kliniker eftersom jag aldrig varit där, men kan det inte vara bra att låta det ta sin tid så att du har en möjlighet att bli helt frisk?
menar inte att misstro dig, blir bara orolig för att tipsen och råden som ges kan vändas till något negativt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

chipsreklam:
har en undran. är det en långsiktig lösning du är ute efter?
alltså att fortsätta hålla vikten på en sund nivå även när du slipper regelbundna rutinkoller.
förstår att det är asjobbigt att övervakas och jag vet inte hur det är på äs-kliniker eftersom jag aldrig varit där, men kan det inte vara bra att låta det ta sin tid så att du har en möjlighet att bli helt frisk?
menar inte att misstro dig, blir bara orolig för att tipsen och råden som ges kan vändas till något negativt.

Söker väl egentligen efter något långsiktigt men första mål är att slippa gå och väga och mäta mig så jä*la ofta då det bara sänker mig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:

Söker väl egentligen efter något långsiktigt men första mål är att slippa gå och väga och mäta mig så jä*la ofta då det bara sänker mig. 

okej!
ja så länge det kan få dig att må bättre så är det bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

avokado är en bra grej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tumme upp

chipsreklam:
avokado är en bra grej.

Tackar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyvärr (å din sida) är tillbakavänjning av matintag en viktig del i tillfriskningsprocessen. Till en början kan det fungera med drycker och sådant just för den fysiska biten, att gå upp till en "normal" vikt alltså, men däremot är det en hälsosam kropp i kombination med ett hälsosamt mentalt tillstånd som är målet vilket gör att du ju självfallet kommer behöva äta vanlig mat förr eller senare. När jag var i den situation du befinner dig i nu hjälpte det att sitta och småprata med en förälder under tiden jag åt. Att äta tillsammans med vänner var ett stort blinkande ERROR då det fick mig att känna mig dålig på olika sätt. Prova dig fram! Jag hoppas du hittar ett sätt som passar dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:
Tyvärr (å din sida) är tillbakavänjning av matintag en viktig del i tillfriskningsprocessen. Till en början kan det fungera med drycker och sådant just för den fysiska biten, att gå upp till en "normal" vikt alltså, men däremot är det en hälsosam kropp som är målet vilket gör att du ju självfallet kommer behöva äta vanlig mat förr eller senare. När jag var i den situation du befinner dig i nu hjälpte det att sitta och småprata med en förälder under tiden jag åt. Att äta tillsammans med vänner var ett stort blinkande ERROR då det fick mig att känna mig dålig på olika sätt. Prova dig fram! Jag hoppas du hittar ett sätt som passar dig.

Som det är just nu är varje tugga avgörande. Vissa dagar klarar jag inte att stå pga näringsbrist. Bor ju inte hos mina föräldrar men att äta med mina vårdnadshavare respektive vänner har motsatt effekt än för dig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pannkakssmöörgåsen:

Som det är just nu är varje tugga avgörande. Vissa dagar klarar jag inte att stå pga näringsbrist. Bor ju inte hos mina föräldrar men att äta med mina vårdnadshavare respektive vänner har motsatt effekt än för dig. 

Då kanske du kan prova att umgås med vänner medan du äter? Det kan vara en liten skål med bär till en början eller något annat lättare eftersom det är tuggandet du beskriver som (psykiskt?) krävande. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking:

Då kanske du kan prova att umgås med vänner medan du äter? Det kan vara en liten skål med bär till en början eller något annat lättare eftersom det är tuggandet du beskriver som (psykiskt?) krävande. 

Ja, sen är det där med vänner inte något jag har i överflöd. Menmen.
Njae snarare hela processen. 


   
SvaraCitera