Aviseringar
Rensa alla

Kan inte svälja tabletter


Ämnesstartare

Snälla, ge mig så många tips som möjligt om hur man sväljer tabletter lättast. Har endast kunnat svälja ett fåtal gånger i mitt liv och senast var kanske ett år sen.

Har jätteviktiga tabletter jag måste svälja, som tyvärr är väldigt stora, och även om jag delar de i halvor går de inte att svälja, dock kan jag ej dela de igen. Dessutom blir det så hårda kanter och det "åker ut" lite från tabletten, och då smakar det verkligen skit om jag försöker svälja den igen.

På förpackningen står det att jag ska svälja tre tabletter per dag i samband med måltid, och med ett glas vatten. Det är det som är problemet igen, jag KAN lyckas svälja halvor om de ligger i t.ex yogurt, men nu måste det ju tydligen vara vatten för bästa effekt? För det står bl.a också att jag ska dricka mycket vatten.

Och jag vet ju inte om det är så bra ide att krossa tabletterna då det kanske blir mindre "effekt", och det är ändå sjukt svårt att svälja eftersom det smakar skit. Tabletterna finns ej i sugtabletter/brus-alternativ.

Hur gör man egentligen för att lyckas ? 🙁


   
Citera

Gaaaah har samma problem [sad] Ska svälja gigantiska tabletter två gånger om dagen. Dock får jag dela dom i två men det är ändå jobbigt som fasen...

Hursomhelst, ta liite vatten i munnen och stoppa in fanskapet och sen häller du bara på med vatten så ska den lyckligtvis åka ner. Men riktigt jobbigt är det, ångest AB


   
SvaraCitera

Ring läkaren du fått dem av/läs bipacksedeln noga/ring någon annan lämplig människa och se om det ändå går bra att ta dem i fil/krossa dem.
Att man får bästa effekt av att ta dem med vatten betyder ju nödvändigtvis inte att du inte kan ta dem med annat.
Vad är det för tabletter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kan svälja tabletter
det är lika lätt som att svälja bröd
[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Podsol:

, ta liite vatten i munnen och stoppa in fanskapet och sen häller du bara på med vatten så ska den lyckligtvis åka ner. Men riktigt jobbigt är det, ångest AB

det går inte, delade den i halvor, fyllde en stor typ kanna med vatten, stoppade in tabletten och sen hällde masssor men det gick fan inte. sjukt haha, 🙁

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Ring läkaren du fått dem av/läs bipacksedeln noga/ring någon annan lämplig människa och se om det ändå går bra att ta dem i fil/krossa dem.

jag ringde till hälsokosten där jag köpte dom, hon sa att det inte blir mindre effekt dock att hon tycker synd om mig eftersom det kommer smaka skit om jag krossar dom! :p

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Vad är det för tabletter?

magtabletter, dida heter dom. (och ew vad dom luktar, alltså.. massa olika örter, fyfan.)
men har hört skitmycket bra om dom så förhoppningsvis funkar dom bra! (får ont i magen av typ allt jag äter, till frukost åt jag typ tre skedar gröt och ändå fick jag skitont i magen, och lät som en visp i magen :p)

Infraröd:

du kan svälja tabletter
det är lika lätt som att svälja bröd
[tired]

haha nej


   
SvaraCitera

Bryter man av dom blir det vassa kanter som man kan känna hela vägen genom halsen å ner i magen [no-no] Grymt mycket lättare att svälja en hel släääät tablett [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miuuw:

Hur gör man egentligen för att lyckas ? 🙁

En del säger att man måste lägga tabletten långt bak i munnen för att man ska kunna svälja. Jag gör inte så, tycker det bara verkar krångligt och jobbigt. Själv lägger jag det bara på tungan och sen snabbt tar en normalstor klunk för att skölja ned den snabbt (börjar smaka om det ligger för länge i munnen). Om du däremot tar för stor klunk så finns det risk att det inte sköljs ned (hänt mig en gång). Och ta inte för lite vatten heller, för... ja det kan du nog räkna ut.[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

Bryter man av dom blir det vassa kanter som man kan känna hela vägen genom halsen å ner i magen [no-no] Grymt mycket lättare att svälja en hel släääät tablett [no-no]

jo det förstås, och man känner ju smaken lättare då också. men hela tabletter är mycket större så det blir ju ändå svårt! 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

säger att man måste lägga tabletten långt bak i munnen för att man ska kunna svälja

Alltså inget funkar för mig

Link:

Själv lägger jag det bara på tungan och sen snabbt tar en normalstor klunk för att skölja ned den snabbt (börjar smaka om det ligger för länge i munnen). Om du däremot tar för stor klunk så finns det risk att det inte sköljs ned (hänt mig en gång).

Det är det jag försökt med många gånger, men det går inte. Brukar alltid sluta med att jag bara sväljer vattnet och sedan tvingas spotta ut tabletten, brukar ta för lång tid så den typ klistrar sig fast i munnen. Har även lyckats ha i tabletter i munnen så pass länge att de typ smält helt. [cry]


   
SvaraCitera

Miuuw:

jo det förstås, och man känner ju smaken lättare då också. men hela tabletter är mycket större så det blir ju ändå svårt! 🙁

Asså den blir ju inte mindre när du bryter av den, den blir ju bara kortare men det kvittar ju eftersom den åker ner på längden å inte på tvären [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

du kan svälja tabletter
det är lika lätt som att svälja bröd

Är du en gås?[tard]
Eller vilket fågeldjur är det som sväljer hela grejer?[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

Asså den blir ju inte mindre när du bryter av den, den blir ju bara kortare men det kvittar ju eftersom den åker ner på längden å inte på tvären [zzz]

Alltså, eftersom den blir kortare blir det lättare för många ändå.

Btw, glömde skriva att det enda jag kan svälja med enbart vatten är p-piller, de är ju pyttesmå samt smakar socker <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså du kan svälja med youghurt, sen äre väl bara dricka vatten direkt efter? Det fattar du väl att det inte är någon skillnad. Det kommer ju blanas direkt i magen så det blir som att du drack det med vatten och yoghurten blir en del av maten.

Dessutom, försök slappna av när du ska svälja dom. Mkt lättare då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Det fattar du väl att det inte är någon skillnad. Det kommer ju blanas direkt i magen så det blir som att du drack det med vatten och yoghurten blir en del av maten.

Jo, ja. Ska göra så i fortsättningen

emery:

örsök slappna av när du ska svälja dom. Mkt lättare då.

Det försöker jag ju alltid göra, men det går inte. Känns som jag ska sätta tabletten i halsen när jag sväljer den, och när jag väl lyckats svälja en tablett känns det som att den sitter kvar i halsen 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miuuw:

Det är det jag försökt med många gånger, men det går inte. Brukar alltid sluta med att jag bara sväljer vattnet och sedan tvingas spotta ut tabletten, brukar ta för lång tid så den typ klistrar sig fast i munnen. Har även lyckats ha i tabletter i munnen så pass länge att de typ smält helt.

Alltså ha inga negativa tankar, tänk bara att du ska svälja det vattnet du har i munnen på en klunk (därför det ska vara normalstort), och tänk att du klarar det. Går typ inte att misslyckas med, och om du nu konstigt nog skulle det på något sätt så har du ju ett glas vatten framför dig så det är bara att dricka mer om den skulle fastna eller något annat konstigt.


   
SvaraCitera