Aviseringar
Rensa alla

kan inte tjejer sexuellt trakassera killar oftare?


Ämnesstartare

Xelopholiori:

men vadå, det är bara rättvisa..en våldtäktsman våldtar och får sitta i fängelse för sitt brott. ett straff är att ge tillbaka mot den som har gjort nått dåligt. så om en grupp med högre maktställning gör illa en grupp som står under sagda grupp så får den skadade gruppen slå tillbaka. det är bara logiskt. man blir behandlad som man behandlar andra. 

ingen står över lagen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Trollar du?

vadå, så "behandla andra som man själv vill bli behandlad" gäller inte när det handlar om grupper och strukturellt förtryck? spelar ingen roll vilken den förtryckande gruppen är, det det handlar om är att gärningarna är fel och att det måste betalas för. om min kompis urban kallade mig för en dum babian hade jag slutat vara snäll mot honom och behandlat honom som han benhandlar mig. annat vore ju inkonsekvent. 

(ja)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus:

ingen står över lagen

nej precis därför måste alla betala för dåliga saker de gör, även större grupper som gör illa andra grupper. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Galen


   
SvaraCitera
mynona

Vet inte riktigt om jag skulle ha lust att göra något sådant själv =(
Man uppfattas ändå lätt som om man gör ett sexuellt närmande så fort man ens tilltalar någon mansperson verkar det som, även om man så talar om blomkrukor, så man anses säkert som om man gjort detta många gånger redan. Verkar inte som om det krävs någonting ibland för att det ska uppfattas så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Vet inte riktigt om jag skulle ha lust att göra något sådant själv =(
Man uppfattas ändå lätt som om man gör ett sexuellt närmande så fort man ens tilltalar någon mansperson verkar det som, även om man så talar om blomkrukor, så man anses säkert som om man gjort detta många gånger redan. Verkar inte som om det krävs någonting ibland för att det ska uppfattas så. 

om en tjej tar en kille på kuken anses det inte vara sexuellt trakasserande


   
SvaraCitera
mynona

Exodus:

om en tjej tar en kille på kuken anses det inte vara sexuellt trakasserande

det är sant, och det beror på könsrollen, som säger att killar ska vara kåta dygnet runt och ta varenda chans de får till sex och att det därmed inte är möjligt att trakassera killar sexuellt därför att killar alltid ska vara villiga. på samma vis säger könsrollen att tjejer inte ska vara kåta utan alltid ovilliga, vilket gör att folk lättare bedömer beröring av tjejer som trakasserier. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

det är sant, och det beror på könsrollen, som säger att killar ska vara kåta dygnet runt och ta varenda chans de får till sex och att det därmed inte är möjligt att trakassera killar sexuellt därför att killar alltid ska vara villiga. på samma vis säger könsrollen att tjejer inte ska vara kåta utan alltid ovilliga, vilket gör att folk lättare bedömer beröring av tjejer som trakasserier. 

ja kolla i min andra tråd då anses det vara trakasserier om man säger "how ya doin miss" till en tjej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag gick på typ mellanstadiet blev jag sexuellt trakserad av en tjej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör som killarna gör på mig
problem: De gillar det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejen är ju att det beteendet hade knappast rymts i någon problemformulering om det inte vore för att parter inte kan spela på lika villkor, då hade det här löst sig själv. 

Sexuella trakasserier är och förblir ett kvinnligt dilemma, vill man ge sig på män får man attackera ur en annorlunda infallsvinkel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus:

ja kolla i min andra tråd då anses det vara trakasserier om man säger "how ya doin miss" till en tjej

rätt jobbigt om man inte kan engelska?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1) alla trakasserar alla hela tiden, eller 2) alla låter alla vara i fred hela tiden 

Vilket låter bäst att ha som utgångspunkt för ett samhälle där människor förväntas leva tillsammans i harmoni?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:
1) alla trakasserar alla hela tiden, eller 2) alla låter alla vara i fred hela tiden 

Vilket låter bäst att ha som utgångspunkt för ett samhälle där människor förväntas leva tillsammans i harmoni?

vi är en social varelse som jämför oss med vår omgivning, tex folk av det andra könet, folk med en finare ihpne osv


   
SvaraCitera
reben

till vilken nytta


   
SvaraCitera