Aviseringar
Rensa alla

Kan jag bli längre?!


Ämnesstartare

Jag är 14 år o typ 8 mån. 1,59 - 1,60 cm
har varit undernärd i ca ett halvår om inte tillomed mindre, men allt börjar falla på plats igen. min skolsköterska säger att hon inte tror jag kommer blir längre än ca 2-3 cm till.. men det finns inte någon i min släkt som är speciellt kort. Min mamma är 1,73 och min pappa 1,76cm..
tycker inte det låter vettigt att jag ska ha växt klart när jag inte ens är 15. Mamma var kortast i klassen tills hon var typ 16..

Någon som vart med om samma sak eller växt fort under kort tid?!
Vart kort men växt om det och blivit längre?
Tror ni jag kommer växa? [chocked]


   
Citera
Ämnesetiketter
Hando

Du kommer vara så kort hela ditt liv.


   
SvaraCitera

när jag gick i 7an ska skolsköterskan att jag redan hade slutat växa, jag har växt massor sen dess, 5 cm typ så du kommer nog växa mer


   
SvaraCitera

du kan väl ha slutat växa i think


   
SvaraCitera

minimojen:

när jag gick i 7an ska skolsköterskan att jag redan hade slutat växa, jag har växt massor sen dess, 5 cm typ så du kommer nog växa mer

Samma här [tard]


   
SvaraCitera

five squared:

Samma här [tard]

jag växer fortfarande också, kommer antagligen bli några cm till. skolsköterskor verkar inte vara så bra på att bedömma när man slutar växa


   
SvaraCitera

tror man kan operera benen faktiskt så att man blir längre. eller så kan man ha högklackat eller så kan man låta bli att göra en så jävla stor grej av ingenting


   
SvaraCitera

Benen i kroppen består i unga år endast av benvävnad i fästet till övriga skeletten men och i övrigt av brosk. Brosket kan växa men ej benvävnaden. När man blir äldre växer benvävnade närmre mitten och till slut försvinner brosket mellan bendelarna (epifyssonerna sluts). Fram tills dess kan man växa. Du kan röntra och kolla om de vuxit igen och har de ej det kan man bahandla sig med tillväxthormon för att växa lite till men jag tror du är för lång för att de ska gå med på det. Slå en signal till en ortopedavdelning. Finns ju inget att förlora på att bara ringa dem och se vad de säger. Snart är det för sent att göra ngt utan att det måste opereras blir riktigt svårt och smärtsamt.


   
SvaraCitera

Din far är ju kort, kanske fått hans gener.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de beror väl på när du gick in puberteten. finns många som växer i högstadiet o gymnasiet oxå.

eller så har du otur o bara blir runt 1.60 -1.63
Sök en riktigt läkare annars om du har frågor.


   
SvaraCitera

Gasolinerainbow:

text

Jag lärde mig något av texten. Najs.
Ville bara säga det. [smile]


   
SvaraCitera

tyvär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror knappast du har "slutat" växa. Jag är 15 och under högstadiet har jag växt som mest. Det kan ju kanske till och med vara så illa att du har gjort det, vad vet jag. Men alla är olika


   
SvaraCitera

allvarligt du har en bra längd för en kvinna. Jag föredrar hellre kortare tjejer, tycker att det är snyggare och tror de festa tycker så med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

folk är så dumma


   
SvaraCitera