Aviseringar
Rensa alla

Kan jag ha bipolär?


Smilen
Ämnesstartare

Mitt humör sviktar fort ibland och känner ena stunden lycka och vissa stunder bara avsky.

Kan det vara tecken på att ja lider av sjukdomen bipolär? 


   
Citera

Vet inte, diagnostisera dig hos en läkare eller något.


   
SvaraCitera

Nej det är tecken på att du är en människa. 


   
SvaraCitera

Nej, det är mänskligt. Att ha diagnosen innebär väldigt grova problem i vardagen. T.ex så är det långvariga depressioner och längre perioder av upprymdhet/eufori mani då alltså.
Att skifta snabbt i humör är inte ett vanligt kriterie för att lida av sjukdomen. Men det finns blandepisoder då man mår bra och dåligt på samma gång. Typ mycket mycket energi, går inte att stänga av men samtidigt vill man kanske bara hänga sig.

Om du är orolig så kan du kontakta psykiatrin. De märker ganska snabbt om du är sjuk. Det syntes på mig iaf då jag feldiagnostiserats med depression och utlöste min sjukdom pga SSRI och då blev jag så manisk att jag blev tvångsintagen på psyk.


   
SvaraCitera

(Kan märkas hur en reagerar på alkohol, droger, kaffe också. Det är ingen vanlig reaktion utan man blir oftast helt hyper och jättejobbig) 


   
SvaraCitera

kan jag ha bipolär? lol what? du säger kan jag VARA bipolär


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
kan jag ha bipolär? lol what? du säger kan jag VARA bipolär

För att vara korrekt så har ni båda fel. Det heter att man har bipolär sjukdom.
Man är inte sjukdomen. 

"Kan jag lida av bipolär sjukdom?"
"Kan jag ha bipolär sjukdom?"
"Kan jag vara manodepressiv?"
Där ser vi en korrekt böjning.

Mvh sjuk i huvudet och trött på att alla ska vilja vara som mig och använda fel ord för det dessutom.


   
SvaraCitera

Beställ tid på psykmottagning alt bli remitterad dit från vårdcentral. 


   
SvaraCitera

Har svårt att tänka mig det eftersom du kom på idén en onsdag morgon i början av sept 2016.  Glad


   
SvaraCitera