Aviseringar
Rensa alla

kan jag komma in på högskola/universitet ändå?


Ämnesstartare

jag har väldiga problem i gymnasiet nu, ända sen jag började 3an har jag fått sjukdom på sjukdom och missat allt möjligt som jag kämpar livet för att ta igen. nu i julas fick jag en sjukdom i magsäcken så jag är sämre än vad jag nånsin varit och har missat mycket. jag riskerar att få ig i ett flertal ämnen.
jag undrar om jag ändå kan komma in på till exempel sjukgymnast som jag vill gå med kanske 4 ig:n. om jag har godkänt i matte b, Eng a, naturkunskap b och idrott som man måste ha.

är det dött race redan och jag måste läsa upp alla ig:n eller kan jag klara mig om jag får bra på högskoleprovet och har godkänt i ämnena som krävs för att gå sjukgymnast?


   
Citera
Ämnesetiketter

Har inget koll på det här, har du pratat med syo? Kan va värt att kontakta de universitet o skolor du vill söka o fråga om vad som krävs


   
SvaraCitera

Du behöver grundläggande behörighet för att kunna söka vidare, utan det så spelar inte högskoleprovet någon roll alls.


   
SvaraCitera

annars kan du säkert få gå ett till år på gymnasiet. fast det kanske du inte vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tänker absolut inte gå kvar på skolan jag går i nu, lärarna är åt helvete och bryr sig inte ett dugg. jag har godkänt i ämnena som räknas som grundläggande behörighet ja, alla dom kurserna läste man ju i ettan...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tänker absolut inte gå kvar på skolan jag går i nu, lärarna är åt helvete och bryr sig inte ett dugg. jag har godkänt i ämnena som räknas som grundläggande behörighet ja, alla dom kurserna läste man ju i ettan...


   
SvaraCitera

För att ha grundläggande behörighet till att plugga på högskola/universitet måste du ha godkänt i kurser motsvarande minst 2250 poäng. Gymnasieutbildningarna ligger väl kring 2500 poäng så ifall ett par av kurserna du inte får G i ligger på 100 poäng blir det nog kärvt.


   
SvaraCitera