Aviseringar
Rensa alla

Kan jag vara gravid?


Ämnesstartare

Hej! Är en tjej på 15 år.

Jag och en kille träffades några antal gånger och råkade ha oskyddat sex senaste gången. Väldigt dumt, men det hände bara. Dock gjorde vi det bara i max 5-7 min och han kom, men tog ut den innan han kom även om man kan bli gravid ändå. Men han kom utanför mig men kan ha råkat komma lite innan (försatsen). Några timmar senare bara kom min mens, jag var så glad att den kom då jag visste att jag inte blivit gravid om han dels inte kom allt i mig och fick mens några timmar efter bara. Skulle fått min mens ungefär då så den var inte så tidig eller något. Men jag hade den bara i 2,5 dagar. Brukar ha den i 4 dagar men har haft mens i 2 dagar bara tidigare när jag varit oskuld.

Men nu några dagar senare har jag blivit jätteförkyld, känt mig febrig på morgonen så att ögonen värker och kraftig huvudvärk. Och nu har jag mått lite småilla och haft rapningar över dagen nu och det har gått 4,5 dag sen jag hade det oskyddade sexet med honom. Jag blev jättenojig av mig för har läst på internet, även om de mesta som står är bullshit men att man kan få mens även om man blivit gravid. Men ägget kan ju inte ha blivit befruktat om jag fått mens några timmar efter bara. Eller kan det varit en blödning? Men har svårt att tro att jag fått symptomer som blödningar pga graviditet redan efter några timmar bara. Men de som oroar mig är att jag börjat må illa och få rapningar, men min syster har också blivit jätteförkyld och min pappa mådde illa ett par timmar för några dagar sedan så funderar över om jag bara haft otur och blivit sjuk och inbillar mig att det är pga graviditet.

För säkerhetsskull gick jag till ungdomsmottagningen och fick piller som man kan ta upp till 5 dygn efter oskyddat samlag. Men det var 4,5 dag sen så den kanske inte hjälper liiika starkt som om jag hade tagit den dagen efter.

Kan jag vara gravid eller har jag bara blivit sjuk av bakterie och inbillar mig detta? Borde jag oroa mig? 

Jättetacksam för svar!! 


   
Citera
time
 time

emmalsamuelsson: Men nu några dagar senare har jag blivit jätteförkyld, känt mig febrig på morgonen så att ögonen värker och kraftig huvudvärk.

Jag tror du har flunsa, snarare.

emmalsamuelsson: Och nu har jag mått lite småilla och haft rapningar över dagen nu och det har gått 4,5 dag sen jag hade det oskyddade sexet med honom.

4,5 dagar är för tidigt för att vare sig du eller resten av din kropp ska känna av en graviditet.

Jag tror inte att du är gravid, men kom ihåg att man inte "råkar" ha oskyddat sex. Använd kondom, eller gå till ungdomsmottagningen och be om att få p-piller eller annat om du är sexuellt aktiv. Kom ihåg att enbart p-piller inte skyddar mot könssjukdomar. Om du inte vet om killen du hade oskyddat sex med är testad eller inte, så borde du gå till ungdomsmottagningen och testa dig för sjukdomar så fort som möjligt. 

Om du är osäker ändå, vänta någon vecka och ta ett graviditetstest. Dessa finns också på UM, eller på apoteket för en liten kostnad.


   
SvaraCitera

vad ovan skrev 


   
SvaraCitera

Du har haft oskyddat sex så ja, du kan vara gravid. Däremot skulle du inte ha graviditetssymptom efter fyra dagar. 

Ta ett graviditetstest om ett par dagar för att slippa oroa dig.


   
SvaraCitera
jemiax

köp ett test? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
Du har haft oskyddat sex så ja, du kan vara gravid. Däremot skulle du inte ha graviditetssymptom efter fyra dagar. 

Ta ett graviditetstest om ett par dagar för att slippa oroa dig.

Kan jag vara det även om jag fick min mens samma dag?Ja tänkte göra det om någon vecka då de är för tidigt att se resultat såhär tidigt


   
SvaraCitera

time: Om du inte vet om killen du hade oskyddat sex med är testad eller inte, så borde du gå till ungdomsmottagningen och testa dig för sjukdomar så fort som möjligt.

clinically_studied_ingredient.png


   
SvaraCitera

emmalsamuelsson:

Kan jag vara det även om jag fick min mens samma dag?Ja tänkte göra det om någon vecka då de är för tidigt att se resultat såhär tidigt

Ja om du fick samma dag så var ju antagligen mensen redan på gång när ni hade sex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Ja om du fick samma dag så var ju antagligen mensen redan på gång när ni hade sex.

Då borde jag alltså inte vara gravid hoppas jag! Men testar mig för säkerhetsskull. Var lite konstigt bara att jag blev så trött, förkyld och lite smått illamående några dagar efter. Men tvivlar på att det redan är symtom! 


   
SvaraCitera

En sådan här ger nog ett mer exakt svar på din fråga än en forumtråd. 

38-1XL.jpg


   
SvaraCitera