Aviseringar
Rensa alla

Kan man be om att få bli avliden?


DeDen
Ämnesstartare

Jag tycker att man borde få bestämma själv om man vill leva eller inte. Jag bad ju inte om att få bli född? Så då tycker jag att man borde kunna få bli avliden på till exempel sjukhus så som man gör med djur. Så jag undrar, går det? Eller finns det något land där man får dö och isf vilket? Tacksam för svar


   
Citera

jag vet att nån parti har förslagit det men jag vet inte vad hände sen.Glatt skålande


   
SvaraCitera

Tror att det är en ganska stor debatt. I nuläget får du åka till Schweiz och betala en massa pengar för att få det gjort. Kan vara så att du måste ha en allvarlig sjukdom som ger dig kroniska smärtor för att det ska anses giltiga skäl, men osäker.


   
SvaraCitera

Inte i Sverige.


   
SvaraCitera

Tycker det är grymt mot familjen och vänner att ta livet av sig. Jag vet hur det känns att ha självmordstankar, men man får ändå tänka på det stödet man (förhoppningsvis) får från sin omgivning och kämpa för deras skull. Sen tror jag ingen är villig att ta livet av dig, om man säger så. Med det menar jag att ge dig piller eller en spruta om sådana vägar skulle finnas, eller på ett annat sätt gör att du somnar in (tänker så smärtfritt och humant som möjligt). Man avlivar ju inte människor på samma sätt som djur, och helt ärligt tror jag ingen frisk doktor skulle klara av att avliva en frisk människa utan att få skuldkänslor. Skulden från omgivning skulle dessutom läggas på hen. Nej, man borde bota människor från vad det än nu är som gör att de vill ta livet av sig, att avliva är fel och borde vara förbjudet världen över. 


   
SvaraCitera
Haien

   
SvaraCitera