Aviseringar
Rensa alla

Kan man bestämma hur man ska må?


Ämnesstartare

Viljestyrka är bra att ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ahaha i vissa partier av texten är ni ju bara barnsliga :P. hur gamla är ni?

sen som svar på din frågeställning så får jag säga att jag inte vet.
vet att det är möjligt att till en viss grad att påverka sina känslor


   
SvaraCitera

Inställning gör mycket. Går man runt och har en väldigt negativ inställning och tycker att bara dåliga saker händer en tar man saker på ett mycket sämre sätt än vad man skulle ha gjort om man hade en positiv inställning. Har man en väldigt negativ inställning kanske man blir helt förstörd när man missat bussen, t.ex.

När man väl mår dåligt kan man ju även då genom inställning påverka sitt mående. Man kan ju välja att vara negativt inställd till alla som försöker hjälpa en eller på annat sätt muntra upp en, och om man då mår ordentligt dåligt kan det leda till att man inte lyckas ta sig ur det på ett bra tag.

Man kan ju också välja att ignorera känslor och trycka undan dem. Men det håller ju inte direkt i längden.

Summa av kardemumma - det går att kontrollera ens mående till en viss grad genom inställning och viljestyrka.


   
SvaraCitera

Orkar inte läsa igenom alltihop, men tror att man delvis kan styra hur man mår genom att försöka påverka sin syn på livet och hur man tacklar problem (man kan försöka se dem som utmaningar istället för motgångar till exempel).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag kan inte bestämma hur jag ska må tyvärr


   
SvaraCitera

saturn:

Är det möjligt att bestämma över sitt mående och sina känslor

Jag tror utan tvekan det. För rätt många år sedan så nu funderade jag lite kring det hela och kom fram till att varför skulle jag vilja må dåligt eller vara ledsen när jag faktiskt kan koncentrera mig på de saker i livet som jag gillar, uppskattar och tycker är kul.

Jag tänkte helt enkelt att det är fan roligare att må bra än att må dåligt.

Sedan den dagen har jag inte mått dåligt en enda liten sekund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man alltid kunde bestämma sig för att må bra skulle man ju aldrig ha några problem... [tard]


   
SvaraCitera

Marcus Normark:

Om man alltid kunde bestämma sig för att må bra skulle man ju aldrig ha några problem.

Problem kan man ha, men man inser att de inte betyder världens undergång och inte mår dåligt över dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man har en känsla gör man ju ofta omedvetet sitt bästa för att behålla den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

orkade ej läsa. men alltså, man kan ju alltid välja om man vill fokusera på det som är bra i ens liv eller om man vill fokusera på det dåliga. det är ju dock oftast så att man fokuserar på det dåliga av någon anledning [crazy]


   
SvaraCitera
kachin

sj läste jag HELA konversationen [cool][wink][rolleyes]

klart man kan påverka hur man mår, både du o dina medmänniskor [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att man kan det i princip.
Jag kan det, oftast


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså ja, det gäller ju viljestyrkan bara. Många gånger när jag mår dåligt vill jag på något sätt också göra det också. [tard] Jag har iaf blivit bättre på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Efter att ha läst hela konversationen:

Jag tycker att Ankzor har en viss poäng, men i stort har fel och jag tror att han blandar ihop mående och inställning med känslor.

Man kan påverka känslor, det säger ju sig självt, man kan tänka på minnen och så vidare. Man kan även fejkle för då går det en signal till hjärnan att man är glad och då blir man glad.

Jag tror däremot att man inte med all vilja och insikt i världen kan ta bort en känsla, däremot kan man fokusera olika mycket på dem och på så sätt välja humör och inställning, om man vill. Kände att det var lämpligt att likna det vid en ton: En ton är egentligen flera toner där en dominerar och är den som hörs mest, på samma sätt kan en känsla överskugga andra och bli den känsla eller det humör som uttrycks.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ibland kan man, ibland inte. Obvious.


   
SvaraCitera